205 Generation, een aantal vraagjes

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 18 aug 2017, 10:29

Hallo,

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een grijs metallic 205 Generation uit 1998. Vanaf nu genaamd Huburt.
Afbeelding

Hubert heeft op dit moment een aantal kwaaltjes, namelijk:
Knipperlicht rechtsvoor doet het soms wel, soms niet. Ga hier vandaag een nieuw lampje inzetten en kijken op dit verbetering brengt.
Na langere tijd (5 min+) bij snelwegsnelheid (120-140) gaat het temperatuurlampje branden. Na even achter een vrachtwagen hangen is het weer weg.
De brandstofmeter is meer voor amusement dan nut, en schommelt +/-25% tijdens het rijden. Typisch Frans dus. (Hoeveel gaat er eigenlijk in zo'n ding? Vond het na 35L wel genoeg geweest en hij staat net over de helft).
Ruitenwissers werken constant op de interval, er zit geen verschil tussen de eerste en de tweede stand.
Lekkage aan de linkerzijde van de kofferbak.

Over een week moet hij mee naar Spanje, dus ik zou graag voor die tijd de temperatuur onder controle krijgen. Koelvloeistof is nog redelijk schoon, zonder sludge.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor Maarten Deen » 18 aug 2017, 16:12

Temperatuur: wat gebeurt er als je een tijdje stil staat? Gaat het lampje dan ook aan of gaat de ventilator draaien?
Als de ventilator niet gaat draaien is de zekering daarvan stuk of zit er iets anders in de aansturing. Anders eens voelen aan de onderste slang van de radiateur of die warm wordt. Als die niet warm wordt dan kun je een verstopte radiateur hebben.
Brandstofmeter: zitten er in de 205 schotten in de tank die het rondslingeren van brandstof tegengaan? Daar kan er eentje van los zitten.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 18 aug 2017, 16:30

Maarten Deen schreef:Temperatuur: wat gebeurt er als je een tijdje stil staat? Gaat het lampje dan ook aan of gaat de ventilator draaien?
Als de ventilator niet gaat draaien is de zekering daarvan stuk of zit er iets anders in de aansturing. Anders eens voelen aan de onderste slang van de radiateur of die warm wordt. Als die niet warm wordt dan kun je een verstopte radiateur hebben.
Brandstofmeter: zitten er in de 205 schotten in de tank die het rondslingeren van brandstof tegengaan? Daar kan er eentje van los zitten.

Ventilator draait gewoon, en tijdens stadsritten heeft ie er ook geen last van. Ook bij een uur in de file geen problemen (dashboard bij de radio werd wel warm).

Voor zover ik weet geen schotten in de tank.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 18 aug 2017, 17:00

Hoe lastig is het om de slang van de ruitensproeier achter te vervangen? Het regent nu op achterbank ipv op de ruit.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor beeperhorrie » 19 aug 2017, 12:15

Als de slang nog stevig en flexibel genoeg is kan je de oude er uit trekken met een stevige draad er aan vastgemaakt en daarna aan die draad een nieuw stuk slang vastmaken en dat weer doortrekken. Als de slang stug en 'krokant' is geworden (waarschijnlijk) dan wordt het een stukje lastiger en wordt het poeren en roeren en zal er best veel losgemaakt moeten worden.

De motortemperatuur lijkt me veel belangrijker om eerst mee te beginnen. Je kan even een behoorlijke rit maken zonder thermostaat er in. Als de temperatuur dan niet te hoog wordt weet je meteen waar je het in moet zoeken. Wordt het dan nog te hoog kan het een verkeerde sensor melding zijn, een verstopte leiding, lucht in het systeem, een versleten waterpomp. Keus te over dus.
Dat het warm wordt bij de radio is normaal. De kachel zit permanent in het koelcircuit en uitzetten gaat gewoon dmv een schuif die de luchtstroom blokkeert.

Voor de lastige lamp zou ik eerst eens goed naar de fitting en de stekker kijken; een lampje is òf stuk òf heel.

De brandstofmeter zelfde verhaal; even de kap loshalen en eerst de stekkerverbindingen bekijken. Blijft het dan koop je een nieuw tellersetje, kost niet veel.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 19 aug 2017, 22:58

Tot nu toe opgelost:
Ruitenwissers: relais vervangen.
Knipperlicht is ook vervangen en gedraagt zich sindsdien. Oude lampje had wat corrosie aan de contacten, zal dus waarschijnlijk daardoor gekomen zijn.
Lekkage lijkt grotendeels opgelost na een bus schiliconenspray wat zijraamrubbers van de sloop.

beeperhorrie schreef:Als de slang nog stevig en flexibel genoeg is kan je de oude er uit trekken met een stevige draad er aan vastgemaakt en daarna aan die draad een nieuw stuk slang vastmaken en dat weer doortrekken. Als de slang stug en 'krokant' is geworden (waarschijnlijk) dan wordt het een stukje lastiger en wordt het poeren en roeren en zal er best veel losgemaakt moeten worden.

De motortemperatuur lijkt me veel belangrijker om eerst mee te beginnen. Je kan even een behoorlijke rit maken zonder thermostaat er in. Als de temperatuur dan niet te hoog wordt weet je meteen waar je het in moet zoeken. Wordt het dan nog te hoog kan het een verkeerde sensor melding zijn, een verstopte leiding, lucht in het systeem, een versleten waterpomp. Keus te over dus.
Dat het warm wordt bij de radio is normaal. De kachel zit permanent in het koelcircuit en uitzetten gaat gewoon dmv een schuif die de luchtstroom blokkeert.

Voor de lastige lamp zou ik eerst eens goed naar de fitting en de stekker kijken; een lampje is òf stuk òf heel.

De brandstofmeter zelfde verhaal; even de kap loshalen en eerst de stekkerverbindingen bekijken. Blijft het dan koop je een nieuw tellersetje, kost niet veel.

De slang is inderdaad vrij krokant geworden. Zal nog proberen om 'm weer te verbinden met een terugslagventiel ertussen.

De afgelopen dagen geen last gehad van de temperatuur, echter ook geen lange ritten gemaakt.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 23 aug 2017, 21:16

Ruitensproeier achter is opgelost met een stuk krimpkous.

Vandaag ongeveer 800km door z'n geboorteland gereden. Boven de 120 blijft na een tijd de temperatuur omhoog gaan, terwijl 110 zelfs na 2 uur non stop geen probleem is. Ook tijdens het klimmen en dalen op de N-wegen (en het binnenhalen van wat fanmail :roll: ).

Welke thermostaat moet ik hebben, en waar zit deze? Ben niet bekend met het blok, en per ongeluk de sensor van het lanpje losdraaien is wel een erg makkelijke oplossing.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor beeperhorrie » 24 aug 2017, 00:29

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . HIER !
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 24 aug 2017, 06:24

Bedankt. Klopt het dat hij ook horizontaal op de radiator kan liggen?

Afbeelding
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor beeperhorrie » 24 aug 2017, 11:42

Nee, daar zit alleen een dop voor ontluchting.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 24 aug 2017, 20:35

beeperhorrie schreef:Nee, daar zit alleen een dop voor ontluchting.

Ah, weer wat geleerd. Tweede gok: naast de oliepeilstok, onder de luchtslang die bij mij ontbreekt? Kom hier wat meer draadjes over tegen op internet, zal het handeltje gelijk vervangen.

Is 0242.86/118c de juiste? En zijn er nog andere opties om meteen te vervangen als ik toch een bestelling plaats bij mister-auto?

In de originele handleiding spreekt men over een afdekplaat om te verwijderen bij het trekken van een aanhanger, waar is deze te vinden?
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor beeperhorrie » 24 aug 2017, 22:59

Ik zou niet zomaar van alles gaan vervangen. Thermostaat is niet duur maar als het niet stuk is waarom dan vervangen?

Als je de thermostaat er uit haalt duurt het veel langer voor de auto op temperatuur komt maar je kan daardoor makkelijk controleren of deze stuk is. Als op een warme dag bij stevig doorrijden de STOP lamp nu niet meer gaat branden weet je dat je voor een andere thermostaat kan gaan. Blijft het probleem dan moet je verder gaan zoeken.
Omdat de kachel wel warm wordt zal de pomp waarschijnlijk niet het probleem zijn. Maar er kan ook een verstopping zijn in een leiding of de radiateur. En dan kan het ook nog in de sensor zitten.

Ik neem bij dit alles aan dat je eerst eens goed hebt ontlucht om luchtbellen in het systeem uit te sluiten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 205 Generation, een aantal vraagjes

Berichtdoor unimproved » 16 sep 2017, 14:30

Na wat meer ervaring, maar zonder tijd om iets aan de KVS te doen lijkt het toch de temperatuursensor te zijn. Stationair wil hij soms 2000-2500 toeren gaan draaien. Vooral bij korte ritten of stilstaan.
unimproved
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 18 aug 2017, 10:07


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten