Pagina 1 van 1

Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 10:34
door Bart-Peugeot
Zo, ook eens een topic over een 205 Génération starten. Daar zijn er nog niet zoveel van. ;-)

Vorige week woensdag heb ik dus ook een 205 Génération gekocht. :D

Was eigenlijk een beetje op zoek naar een rode 106, maar liep maandagavond tegen deze op. Ik blijf toch een grote zwak voor de 205 houden. En dit was een 5deurs in mijn favo kleur met een nette km-stand.
Stond op Autoscout. Daar staan tegenwoordig (naar mijn mening) de leuke koopjes.

Disndag gebeld en woensdag dus opgehaald.

Dit is zij. Foto genomen nadat ze net was overgeschreven op mijn naam.

Afbeelding

Eerste tenaamstelling januari 1997. Apk tot eind januari 2015. 140.200 km gereden.

Plaatwerk is zonder grove beschadigingen. Dak is niet geoxideerd zoals je regelmatig ziet. De blanke lak is ook niet afgebladderd.

Binnenkant was redelijk netjes, ook geen roest aan de binnenzijde. Alleen een beetje roest onder de motorkap, op de balken links en rechts. Dus dat moet ik nog even behandelden.

Beetje vettig in de bekende hoek boven de dynamo. Maar de koppakking is (nog) niet naar binnen doorgeslagen. Met een TU is het immers niet de vraag of de koppakking een keer stuk gaat, maar wanneer. ;-) Maar voorlopig verwacht ik niet direct problemen. Koelvloeistof en olie mooi helder, geen prut onder de oliedop.
Kleppendekselpakking is gaar, dus dat veroorzaakt ook wat extra vettigheid hier en daar.

Proefrit beviel. Schakelt super. Koppeling grijpt goed aan en zit niet te "hoog".

Meteen meegenomen dus. (Ik moest hem wel meenemen, want ik had geen zin om vanuit zutphen weer met de trein naar huis te gaan! ;-) :D :mrgreen: )

Onderweg viel me op dat de kachel bediening veel "speling" vertoonde. En dat nergens lucht uit kwam, uit geen enkele opening. Ook de kachelblower deed niets. Nou ja, ik kocht hem voor een mooi prijsje. En de hobby is een beetje klussen aan de auto. Zo hebben we wat te doen.

De volgende avond maar meteen aan de slag.

Toen mijn vrouw een rondje reed (Tjee wat rijdt deze lekker, zei ze verrukt) merkte ik dat ik koude voeten kreeg. Ik voelde met mijn hand, ja koude lucht. En oh ja, een heel gat in het dashboard daar onder/achter. Kachelblower probleem dus getackeld. :D

Ook de middenconsole gedemonteerd. In het onderste bakje zat één grote vieze zooi. Daar wilde ik een ander voor zoeken.

Verder de kap boven de tellerbak gedemonteerd, dus meteen een paar lampjes vervangen daarin.

Nu zag ik ook de draaiknoppen in het midden. De bowdenkabels hingen helemaal los!

Dus een hele waslijst/verlanglijst genoteerd met dingen die ik op de sloop wilde halen.

Komt ie:
Middenconsole met bakje, blauw
Pookhoes + plastic zwart
Klemmen tbv bowdenkabels kachelbediening
Asbakklepje zwart
Klepje naast asbak zwart
Kachelmotor
Kapje 3e remlicht
Wieldop
Krik met schroef (Krik zonder schroef (om het onder de motorkap vast te zetten) zit er wel in)
Deksel luchtfilter
Mattenset
Dekseltje ruitensproeier
Lampje kofferbak
Gordel middenachter

Het meeste en belangrijkste vond ik zaterdag op de sloop bij Autosloperij Kralingen in Rotterdam. Daar stond een rode 3deurs Génération. Daar heb ik het meeste uitgehaald. Afgelopen maandag heb ik de laatste dingetjes gescoord bij autosloperij De Populier in Rotterdam.
En tenslotte had Diego (CinqCentCinq) nog een wieldop en zwart asbakje voor me.

Zaterdag en maandag druk met monteren geweest. Was een heel gepruts de klemmetjes weer om de bowdenkabels te krijgen, maar dat is gelukt. En het werkt nu weer super!
De kachelmotor gemonteerd. Contact aan -> BLAZEN! Joepie, dat werkt. Even controleren of het toerental te regelen is, niet dus. Bleef voluit blazen.
Dus de kachelweerstand vervangen, die had ik gelukkig ook meegenomen vd sloop. En ja hoor werken!

Centrale vergrendeling "gerepareerd". Bleek dat de gever in de bestuurdersportier iets gedraaid zat. Dus in de juiste positie geklikt en toen werkte de CV ook weer.

Alles verder gemonteerd, ook veel schoongemaakt. Hele auto uitgezogen. Klaar!

Nu werd het tijd aan de onderkant te kijken. In het vooronder bonkt wat op korte hobbels. Dus ik verdacht de stuurkogel links. En inderdaad die vertoont speling. Verder zag alles er goed uit. Remblokken kunnen nog ff, maar ik bestel nieuwe, want ik ga de remmen schoonmaken en dan vervang ik meteen de blokken.

Dus een nieuwe verlanglijst gemaakt, met nieuwe onderdelen:
tbv radio verloopje peugeot -> iso
Kleppendekselpakking
2 stuurkogels

Het fijne is dat de originele radio steker nog in de auto zit. Daar ben ik blij mee. Dus een verloopje besteld: http://www.onlinehandelshuis.nl/iso-aut ... troen.html

En bij mijn vaste onderdelen leverancier Bogijn heb ik de stuurkogels en de kleppendekselpakking besteld. Tevens meteen nieuwe bougies en luchtfilter.
Eindelijk een online automaterialen zaak waar ze wel verstand hebben van de onderdelen die ze verkopen. ;-) http://www.bogijn.nl
Oliefilters heb ik ruim op voorraad.

Zo, dat was het voor nu even. Volgende keer verder met de technische zaken onder de motorkap. :D

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 11:02
door CinqCentCinq
Leuk Bart, je bent al lekker bezig om er weer een prima 205je van te maken! :-)

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 20:29
door 205RVH
Leuke Génération Bart! :D Wij hebben precies dezelfde gehad maar dan als 3 deurs! :-) Zou je misschien nog een paar foto's kunnen maken van je 205? :wink: Begint het kenteken toevallig met PV-GR?

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 20:55
door Steven-
Ah leuk, Bart! Leuke Génération en direct goed aangepakt. Veel plezier ermee en houd ons op de hoogte! :D

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:02
door Bart-Peugeot
205RVH schreef:Begint het kenteken toevallig met PV-GR?

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ja, inderdaad! :lol:

En het eindigt op: (2 x 44)

Ken je deze 205?

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:08
door Harrie
van harte gefeliciteerd met deze leuke 205 Géneration, Bart :-)

en je pakt het meteen grondig aan, that's the spirit :wink:

de laatste dingetjes komen zo te zien ook helemaal in order.

veel fijne kilometers er mee :wink:

grt, Harrie

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:16
door Bart-Peugeot
205RVH schreef:Zou je misschien nog een paar foto's kunnen maken van je 205? :wink:

Vooruit dan maar. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:17
door maan
Mooi hoor!

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:23
door 205RVH
Ziet er goed uit Bart! :wink:

De PV-GR-89 stond in Vught! Foto is genomen in mei, en ik zag een paar weken geleden op de site van de VWE dat ze is gedemonteerd! :( Erg jammer want hij was op de deuk in het achterportier na nog erg mooi!

Afbeelding

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:37
door Bart-Peugeot
Zeker zonde dat die gesloopt is! Kentekenplaat is netter dan de mijne. ;-)

Jij houd echt alles bij! :D

De mijne is verkocht bij Tonnie Neelen volgens mij. Of in iedergeval vanaf het begin in onderhoud geweest. Stempels staan in het boekje en de kentekenplaathouder zit er nog op.

Afbeelding

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:45
door Steven-
Het voorste kentekenplaatje van m'n ex-Accent was ook beschadigd. Een nieuwe kostte €12,- bij de automaterialenzaak en je krijgt een nieuwe zonder duplicaatcode!

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 okt 2014, 21:47
door Bart-Peugeot
Dank voor de tip. :-)

Ben ervan op de hoogte. Heb al regelmatig een plaat vervangen omdat die lelijk was of alleen maar gedeukt. ;-)

Als ik het idee heb dat deze Génération een blijvertje is, dan komen er wellicht 2 nieuwe platen op.

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 22:36
door Bart-Peugeot
Zo, tijd voor een update. :D

De remvloeistof was bijna zwart. Tijd om te vervangen dus.
Helaas brak er een ontluchtingsnippel van een remklauw aan de voorzijde af. Dit ondanks vantevoren regelmatig inspuiten met kruipolie.

Dus naar de sloop voor een remklauw.

Ik had linksvoor nodig en die zijn het meest gewild, denk ik. Want waar ik ook kwam, ze waren weg. Toen ik er 1 vond, bleek de ontluchtingsnippel reeds dolgedraaid door een vorige eigenaar of garage, want ik kreeg hem met de tang (die ik bij me had) ook niet los. En ik ga de gok niet nemen.
Uiteindelijk bij sloperij het A-team een goede gevonden.

Eerst wilde ik hem niet meenemen bij hen, want ze hadden een remklauw van een 106 voor me en zij beweerden dat die hetzelfde als van de 205 was.
Nu ken de klauwen van een 1e phase 106 (1.1 motor) wel, die zijn zeker niet gelijk aan die op mijn (of al mijn vorige) 205(jes).
Maar goed, het bleek dus om een 2e phase 106 te gaan. Ik liet me overhalen doordat ik hem terug mocht brengen, maar ook door het computersysteem dat het aangaf.
Wie niet waagt, die wint nooit.

En hij past dus. :D (ik vermoed nu dat de 106 phase 2 met 4-gats velgen de remklauwen heeft van de 205 (1.1 en 1.4 motor))

Goed, klauw gemonteerd en de remolie ververst. Klaar. :D

Daarna werd het tijd voor een ander klusje. De motorkap openhoudsteun was bij de motorkap afgebroken. Tijd voor reparatie dus.
Vervangen ging niet, wat het hoekje dat aan de motorkap vastzit was afgescheurd/gebroken.
Dus een stalen hoekje gevonden en daar op de juiste plaatsen gaten in geboord. Met 2 parkers gemonteerd. Zit weer perfect.

Dat was allemaal vorige week maandag.

Vandaag naar de apk geweest.
En goedgekeurd! Ik kan weer vooruit tot eind januari 2016!

CO was nog even spannend. Was eerst veel te hoog. Maar trok later bij, ruim onder de max. waarde.
En remverschil achter. Wel binnen de marge. Maar groot genoeg om de remmen achter eens open te maken en te inspecteren (dit voorjaar). Eventueel meteen de schoenen vervangen.

Ik vind het verbruik vrij hoog (1 op 12) kan dit veroorzaakt worden door een defecte lambda? (Mede omdat de CO ook raar doet)

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 23:07
door joospeugeot
remklauwen van een 106 zijn gelijk (bendix klauwen). ik dacht dat 306 klauwen ook passen en meen zelfs ook nog bepaalde type's 405.

slechte lambda kan verbruik natuurlijk veroorzaken. maar wat is/was de rest van de waardes ?? co/co2/hc/o2/lambda

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 23:11
door Bart-Peugeot
Die waardes ga ik volgende keer noteren. :D

Of ik ga even bij Edgar langs.

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 23:14
door Marinus
Bart, mooi dat ie weer door de APK is en hopelijk krijg je vat op de CO2.

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 01 dec 2014, 23:27
door 205RVH
Goed bezig!! :D

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 02 dec 2014, 00:49
door Steven-
Mooi werk, Bart! Gefeliciteerd met de APK. :wink:

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 02 dec 2014, 02:41
door pauldevries
Altijd Lekker 8) 8) als de APK weer achter de rug is :)

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 10 dec 2014, 22:54
door CinqCentCinq
Top! :-)

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 30 apr 2015, 17:40
door Bart-Peugeot
Aan alles komt een eind. Dus ook aan het bezit van een Génération. :(

Hij is te slecht en ik heb geen tijd om dat allemaal te gaan maken. En om alles te maken is hij niet mooi/goed genoeg.

Economisch total loss dus. ;-)

De opvolger wordt dit:

Afbeelding

Een 106 1.1 accent uit 1997. 130.000 km. Van de eerste eigenaar. Altijd dealer onderhouden. Apk nog 1 jaar geldig. Lak op motorkap en dak is geoxideerd.

Zaterdag ophalen bij de dealer waar die in onderhoud is geweest. De Génération gaat daar dan achterblijven.

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 30 apr 2015, 22:35
door CinqCentCinq
Jammer, Bart... Hopelijk heb je van de 106 langer plezier! :wink:

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 19:29
door Joost 309
Hoi Bart,
Ik zie dat je handig bent met het losmaken van de middenconsole waar de draaiknoppen van oa de blower zitten. Ik wil dit ook doen, maar weet niet hoe. Kun je me dit uitleggen?. Bij voorbaat dank!!

Mijn blower werkt niet en ik denk dat het de schuif is waardoor mijn blower niet meer werkt. De motor van de ventilator is nog goed.


Groet,

Joost

Re: Barts 205 Génération

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 19:59
door beeperhorrie
Je bent je kennelijk goed aan het inlezen op het forum maar reken niet te veel op antwoord van Bart, die is al een half jaar niet meer ingelogd.
Ik heb dit nog nooit los gehad en kan je niet helpen, maar er is hier genoeg kennis aanwezig dus er zal vast wel iemand antwoord voor je hebben.

P.S. Je kan voor zo'n vraag ook een nieuw topic starten.