Ruitensproeier

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ruitensproeier

Berichtdoor 0900-944 » 22 sep 2009, 19:05

De ruitensproeier van m'n peugeot werkt niet meer. De sproeier achter werkt nog wel gewoon, maar de ruitensproeier voor doet niets. Vermoedelijk is het pompje kapot, want ik hoor geen enkel geluid. Mogelijk is het een elektrisch probleem, maar daar ga ik zaterdag even beter naar kijken.

Mijn vraag heeft betrekking tot die ruitensproeier. Al sinds ik de auto heb komt er een 'miezer' straaltje uit de sproeikoppen voor. De kopjes stralen precies tegen de arm van de ruitenwissers aan, waardoor een groot deel van de vloeistof niet op het raam kwam.
Is dit normaal bij een Peugeot 205 of was dat misschien al een teken van een pomp die op het eind van zijn latijn was?
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor Mike » 22 sep 2009, 21:03

Het kan ook een slecht contact tussen de stekker en het pompje zijn, dat gebeurd vaker. Je kan de 'oogjes' in de sproeier ook hoger afstellen.
Natuurlijk kan je pompje ook echt overleden zijn. In elk geval: meten is weten.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor Bert » 22 sep 2009, 21:35

de sproeiers op de motorkap kunnen ook een beetje verstopt zitten (vuil, autowas e.d.) die kun je doorprikken/schoonmaken met een haar van een staalborstel ( baat het niet dan schaadt het niet) :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor E-504-C » 22 sep 2009, 22:21

Je kan ze ook gewoon doorprikken met een beetje dikkere naald, kan je ze ook gelijk iets hoger afstellen!

Gr.
Avatar gebruiker
E-504-C
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 17 mei 2004, 19:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor 0900-944 » 22 sep 2009, 22:50

Mike schreef:Het kan ook een slecht contact tussen de stekker en het pompje zijn, dat gebeurd vaker. Je kan de 'oogjes' in de sproeier ook hoger afstellen.
Natuurlijk kan je pompje ook echt overleden zijn. In elk geval: meten is weten.

Zo is het maar net, daar ga ik zaterdag de tijd voor nemen. Overigens wist ik niet dat de sproeiers instelbaar waren? Weer iets geleerd ... :oops:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor 0900-944 » 22 sep 2009, 22:52

Bert schreef:de sproeiers op de motorkap kunnen ook een beetje verstopt zitten (vuil, autowas e.d.) die kun je doorprikken/schoonmaken met een haar van een staalborstel ( baat het niet dan schaadt het niet) :wink:

Dat zou kunnen, maar dat had ik uiteraard als eerste al geprobeerd. Ook had ik dan het pompje wel moeten horen, zoals in de winter wel het geval was bij verstopte sproeiers.

Toch bedankt voor het meedenken! :-)
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor Harrie » 22 sep 2009, 23:18

het miezerstraaltje duidt op verstopping, dan moet het pompje ook extra hard pompen.
slangetjes loshalen, doorblazen met perslucht van buiten naar binnen.
Als je de slangetjes NIET loshaald, blijft het vuil in de slangetjes zitten en zitten de sproeiers zeer snel weer verstopt met het oude vuil....
Pompje zit in de tank geklikt, is dus uniek 205 en geen universeel ding.
Wellicht wel leverbaar in after-market-handel zoals automaterialenzaken, maar natuurlijk ook bij de dealer.
De ruitesproeierpompjes gaan bij 205 wel vaker stuk, een gebruikte van de sloop zou ik daarom niet adviseren.
Als alles weer werkt na reparatie, de sproeierhoogte afstellen door met een klein naaldje in de opening het kopje IETS te verzetten.
Stilstaand laten sproeien tot 5 a 10 cm onder de dakrand, dan sproeit ze op snelheid door de rijwind tijdens het rijden perfect midden op de voorruit.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mike » 23 sep 2009, 07:50

PSA nr_________beschrijving_____________prijs ex btw____prijs incl btw
6434.66________RUITESPR POMP__________16,61 EUR_____19,77 EUR

Harrie schreef:Stilstaand laten sproeien tot 5 a 10 cm onder de dakrand, dan sproeit ze op snelheid door de rijwind tijdens het rijden perfect midden op de voorruit

Bedankt voor de tip Harrie, loop altijd te klootviolen.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor Henk50 » 23 sep 2009, 20:05

Je kunt vrij eenvoudig nagaan of je pomp defect is: trek de stekker los en sluit deze aan op een universeelmeter. Meet je spanning? Grote kans op een defecte pomp. Nog een test: neem twee draadjes, sluit deze aan op de accu en het pompje (zorg dat de draadjes niet tegen elkaar komen!!) Gaat het pompje lopen? Overigens zitten deze pompjes ook in een 309 en 405.
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Berichtdoor ruudxs » 25 sep 2009, 07:41

En als je de enkele straaltjes niet genoeg vind kan je ook nog een setje sproeikopjes uit een 106 halen op de sloop.
Deze geven namelijk per kopje 2 stralen.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor Mike » 25 sep 2009, 22:00

Nieuw bij de dealer, voor de 205, bi-jet-sproeiers:
6438.71 ; SPROEIER ; 3,97 EUR incl btw p/s
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor 0900-944 » 26 sep 2009, 10:00

Bedankt voor alle hulp tot nog toe! Mocht het pompje idd kapot zijn, zou ik deze dan tijdelijk kunnen verwisselen met het pompje van de achtersproeier? Of zijn die niet van hetzelfde type?
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Berichtdoor Fritschy 605 » 26 sep 2009, 12:10

Anders heb ik nog wel een nieuw pompje voor je. Tegen een appel of een ei :P (had deze gekocht voor mijn 605, maar volgens mij past hij ook op een 205.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Mike » 26 sep 2009, 14:57

Het pompje achter kan je zonder problemen aan de voorkant gebruiken. De stekkeraansluiting zit dan alleen boven ipv onder. Doet zijn werk hetzelfde.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor 0900-944 » 26 sep 2009, 17:38

Fritschy 605 schreef:Anders heb ik nog wel een nieuw pompje voor je. Tegen een appel of een ei :P (had deze gekocht voor mijn 605, maar volgens mij past hij ook op een 205.

Jammer, dit lees ik net te laat ... Enschede was ook nog vlakbij geweest. Vanmiddag heb ik echter een nieuw pompje gehaald voor €25,95.

Mike schreef:Het pompje achter kan je zonder problemen aan de voorkant gebruiken. De stekkeraansluiting zit dan alleen boven ipv onder. Doet zijn werk hetzelfde.

Dan heb ik vanmiddag vermoedelijk een pompje voor achter meegekregen, want deze heeft de aansluiting idd bovenop zitten. Er moest hier en daar wel iets worden aangepast, want het standaard stekkertje paste daardoor niet meer. De bedrading was te kort, maar de contactpuntjes waren ook anders.
Nu werkt alles echter weer naar behoren ... sterker nog ... zonder dat ik de sproeikopjes heb aangepast schoot de straal over het dak met deze nieuwe pomp, waar deze in de oude situatie nog tegen de ruitenwisserbladen kwam! Dat is dus toch een gevolg geweest van slijtage ... :lol:
Met de tip van Harrie heb ik ze nu echter perfect afgesteld en komen wij de herfst / winter wel weer door!

Iedereen bedankt voor de hulp!
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens. Gelukkig past 205 nog net binnen de limiet.
0900-944
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 22 jan 2007, 18:25

Re: Ruitensproeier

Berichtdoor jelkie » 20 aug 2019, 09:50

Dag Heren,

mijn ruitensproeier doet het niet meer en het volgende is aan de hand.
wanneer ik de ruitensproeiermotor rechtstreeks op de accu aansluit doet hij het wel maar via de schakelaar niet.
nou heb ik in de stekker gemeten of er spanning op de stekker komt en die geeft 6 volt aan ....
ik had natuurlijk direct een nieuwe motor besteld voordat ik had gemeten maar die werkt ook op 12 volt.

iemand een idee wat hier waarom ik maar 6 volt meet ? of weet er iemand een oplossing?

mvg,
Jelkie
jelkie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 aug 2019, 09:31

Re: Ruitensproeier

Berichtdoor RogerSch » 20 aug 2019, 14:19

Contacten van schakelaar niet meer goed.
Nieuwe schakelaar plaatsen?
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten