Binnenkort ga ik mijn veerpootlagers en aandrijfassen vervangen. In dat proces neem ik waarschijnlijk ook de wiellagers mee, de 205 heeft er inmiddels 300.000 km op zitten dus zullen binnenkort ook wel aan de beurt zijn. De onderste motorsteun neem ik gelijk ook (weer) mee denk ik. Bij deze deelrevisie van de voorwielophanging twijfel ik over de schokbrekers:
In hoeverre slijten deze bij de 205? Ze lekken niet, en de auto rijdt op zich prima. De laatste 100.000 km zijn ook vooral snelwegkilometers geweest dus veel hebben ze niet te lijden, al houd ik er wel een 'sportieve' rijstijl op na (rotondes)
Mijn doel is om nu even de boel goed aan te pakken, zodat de komende paar jaar de boel niet weer los hoeft. Recentelijk net de koppeling moeten vervangen en nu zijn de aandrijfassen en veerpootlagers aan de beurt. Hierna mag het wel even klaar zijn bij de voorwielen!
Gaat een 205 met 300.000 km echt beter rijden met vernieuwde schokbrekers? Ik ken de verhalen over hoe Peugeot hun goede schokbrekers zelf ontwierp en fabriceerde. Nu zou ik voor Bilstein B4 kiezen, de variant voor de gewone 1.4 (niet GTI).
Of is het een idee om de schokbrekers gewoon goed te bekijken wanneer ze los zijn, en evt. vervangen voor originele gebruikte met minder kilometers? Het doel is om de auto echt zo lekker mogelijk te laten rijden als kan, ik ben dan ook van plan nog veel kilometers ermee te maken de komende jaren (met name snelweg).