Klussen aan de 205 XS

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo

Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 11 feb 2020, 21:57

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien hebben gelezen, ben ik bezig met het opknappen van mijn 205 XS.
Het gaat best lekker, stoelen alweer opgehaald bij de stoffeerder, velgen vandaag
opgehaald bij de poedercoater. Heb de auto in de afgelopen 2 maanden ontdaan
van interieur en exterieur, alle losgehaalde onderdelen thuis opgeknapt, of waar
nodig verruild voor betere exemplaren. Afgelopen zaterdag de auto weggebracht
naar de spuiter, waar ik hem naar verwachting begin juni weer kan ophalen. Dus voor
nu is het even wat rustiger. Al begint het ook wel weer te jeuken, want er is nu tijd
om na te denken over een motorische wijziging.

De hele reden daarvan is dat ik hier nog een set carburateurs heb liggen (Dellorto DHLA 40's).
De XS is nu nog voorzien van het originele monopoint injectiesysteem (het is een 1.4 uit 1991).
Overstappen naar deze carburateurs lijkt me dan ook een gave upgrade, alleen al voor het geluid.
Als de auto straks klaar is, is het niet mijn dagelijkse auto, dus het choken en afstellen
neem ik voor lief. In het meest ideale geval zie ik de upgrades alsvolgt voor:

- De Dellorto's dus voor aanvoer van mengsel
- Uitlaatspruitstuk + voorpijp vervangen voor een 4-2-1 spaghetti spruitstuk
- Als het kan ook een snellere cilinderkop, bijvoorbeeld van een 106 Rallye.

Ik zie een aantal uitdagingen.

Allereerst de carburateurs, en dan met name de spruitstukken. Die zijn niet te vinden.
Nu werk ik erg veel met 3D CAD programma Solidworks. Als ik kan komen aan een exacte 'outline'
van de flens van het standaard inlaatspruitstuk, kan ik zelf een inlaatspruitstuk tekenen en laten
lassen. Alleen: hoe kom ik aan zo'n outline? Heeft iemand tips?

Ten tweede het uitlaatspruitstuk. Heeft iemand er nog eentje liggen voor een 205 met TU?
Ik houd me zeer aanbevolen.

Tot slot de cilinderkop kwestie, moet ik hier überhaupt aan beginnen? Heb her en der wel
gelezen dat een 106 Rallye kop beter flowt (205 Rallye kop nog beter maar niet vindbaar)
en dat je in theorie vermogenswinst hebt, maar het is waarschijnlijk niet allemaal plug
en play.

Benieuwd wat jullie van de stand van zaken en van de plannen vinden.
Voor tips houd ik me zeer aanbevolen.

Mvg,
Wout
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 19 feb 2020, 17:56

Hoi,

Er hebben zich inmiddels wat ontwikkelingen voor gedaan,

Had me direct gefocust op het zelf maken van een inlaatspruitstuk,
aangezien het me een onmogelijke opgave leek om er één tweedehands
te vinden voor weinig. Toch gelukt dus, via de Franse Ebay (en wordt opgestuurd
vanuit Griekenland :mrgreen: ). Hopelijk is 'ie volgende week ergens binnen.
Hoewel ik het spruitstuk al had getekend in Solidworks..

Carburateurs afgelopen weekend uit elkaar gehaald, gaan komend weekend
voor een rondje ultrasoon reinigen. Nieuwe pakkingen bestellen en lagers
voor het vlinderklep asje.. en dan zijn die weer good to go.

Een 4-2-1 spruitstuk zoek ik nog steeds. Maar heb geen haast, die vind ik vast nog wel.

En we gaan eerst eens kijken wat de beleving is met de huidige cilinderkop,
ik vind de XS in standaard trim al geweldig rijden, we kunnen er niet op achteruit gaan!

Grt,
Wout
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 22 feb 2020, 10:10

Heel erg gaaf project! Ook zeer benieuwd naar foto’s van de gerestaureerde auto nadat deze klaar is. En met de beoogde carburateur-conversie moet dat heel leuk rijden worden. Succes!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft/Twente

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 feb 2020, 16:06

Thanks! Ja wel van plan om wat foto's hier te uploaden af en toe.

Afgelopen vrijdag was het inlaatspruitstuk al binnen (maandagavond betaald, vrijdagochtend bezorgd, dikke prima).
Eerste wat me opviel is dat de flens aan de cilinderkop-kant veel grotere poorten heeft (Ø35,6mm meet ik).
Op het singlepoint injectiespruitstuk heb ik eerder Ø26,0mm gemeten. Ik wilde graag met de huidige cilinderkop
gaan rijden, dus dat zou betekenen dat ik de kop moet (laten) portmatchen. Maar wat blijkt.. ik leg beide spruitstukken
naast elkaar en het nieuwe spruitstuk is gewoon in z'n geheel veel groter. Dus ik moet sowieso op zoek naar een
andere cilinderkop (waarschijnlijk van een 205 1.3 Rallye of AX Sport). Dat wordt dus een mooie zoektocht.
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 23 feb 2020, 20:42

Okey misschien wel leuk om wat meer te vertellen over de auto en het project.
Hieronder wat foto's en nieuwe foto's zal ik ook in dit topic gaan bijhouden.

Afbeelding
2010, het eerste kiekje. Net thuis van de aankoop in Emmer-Compascuum.
197dkm op de teller, 19 jaar oud (ikzelf toen ook). Mijn eerste auto. Was toen ook specifiek op zoek naar een XS.
Een vriend van me had er eerder ook één, uit 1990, zelfde kleur. Ik vond het een geweldig ding. Werd op de afgesproken datum 's ochtends nog gebeld
door de verkoopster, of we nog wel wilden komen, want de 205 wilde niet meer starten
na een beurt in de wasstraat. Blij dat we toch gegaan zijn! Later een nieuwe verdeler erop gezet en gaan met die banaan.

Heb de auto bijna 6 jaar lang voor dagelijks vervoer gebruikt (on a budget natuurlijk, je bent student).
Vooral de laatste twee jaar behoorlijk intensief in verband met afstudeerstage en eerste baan.
In mei 2016 de auto geschorst en gestald met lekke kachelradiateur. Ik dacht er al eerder aan om
de auto weg te zetten en een andere te nemen voor dagelijks gebruik, dankzij deze lekkage de knoop
uiteindelijk doorgehakt. Weggezet met bijna 272dkm.

Veel lol aan gehad en veel aan geklust. Elektrische ramen ingebouwd, centrale vergrendeling met afstandsbediening ook.
In 2012 is er een origineel glazen schuifdak ingekomen. Oranje knippers erin gezet en ph1 achterlichten. In 2014 zelf een
volledige cilinderkoprevisie gedaan. O.Z. honingraat velgjes erbij gekocht (14 inch).
D'r zit zoveel tijd en moeite in dat het gewoon zonde is om 'em weg te doen.

Afbeelding
Afijn, vorig jaar november de handschoen opgenomen. Eerst gewisseld van stallingsplek. Het doel:
de XS van binnen en buiten weer helemaal strak maken (hoeft niet als nieuw, als het maar mooi is).

Afbeelding
Hup, van de trailer af. Voordat we hem in de nieuwe schuur indrukken wel even gewassen natuurlijk.

Afbeelding
Hatsiekidee. Ziet er al een stuk beter uit, maar schijn bedriegt. Van dichtbij is er van alles zichtbaar.
Kleine deukjes, krasjes, steenslag. Weinig roest, dat wel.

Afbeelding
Overigens staat ie samen gestald met de Accent van m'n kameraad. Wel zo gezellig.

Afbeelding
Het interieur is zeker nog te redden. Doordat de auto 3 jaar ook als kast is gebruikt, is het interieur
heul erg vies. De bestuurdersstoel heeft de bekende instapschade. Waarschijnlijk opnieuw laten stofferen.

Afbeelding
Een rondje met de tapijtreiniger doet wonderen. Heb gewoon donkerbruin schuim zitten opzuigen
en een emmer met zwarte drab weggegooid.

Afbeelding
Hier is de hele set net onder handen genomen. Inmiddels besloten de boel naar de stoffeerder te brengen
en via dit forum in contact gekomen met VanWijk in België. Waarvoor nogmaals dank!

Afbeelding
De stallingsplek ligt dicht bij m'n ouders in het mooie Twente. Ik woon zelf meer dan 100km verderop.
Daarom kan ik niet zomaar als ik zin heb even wat prutsen. Dus ik combineer in het weekend een bezoekje
of een verjaardag met een middagje klussen. Gedemonteerde onderdelen neem ik mee naar huis. Op deze
manier kan ik 's avonds doordeweeks een vrij uurtje makkelijk besteden aan de XS. Dit soort dingen dus.
Heb twee andere (barst vrije) ph1 achterlichtunits op de kop getikt en alle krasjes en doffe plekken weg
gepolijst. De voorste is net gedaan, de achterste moet nog.

Afbeelding
Hetzelfde gedaan met de mistlamp glaasjes. Door de eerdere conversie naar ph1-achterlichten was
het achteruitrijlicht op die plek niet meer nodig. Daarop een Britse mistlamp geplaatst. Dus de XS
heeft zowel links als rechts een mistlamp.

Afbeelding
De oude striping en stickers verwijderd met de caramelschijf, ging prima. Zoals te zien zijn de stickers
versleten en verkleurd, dus tijd voor nieuwe. Ze staan nog te koop op de Franse Ebay, moet ze nog bestellen.

Afbeelding
Ook internationaal geshopt uit de UK, nieuwe B-stijl stickers. De huidige zijn gebarsten en beginnen af te bladderen.

Afbeelding
Paar jaar geleden besloten om een GTi tellerbak in te bouwen omdat ik de dikke wijzers en wijzerplaten
mooier vond. Zelfde gold voor achtergrondverlichting ipv verlichting aan de voorkant. Oliedruk en olietemperatuur
meter zijn natuurlijk ook vet, ook al deden ze het niet :mrgreen: Destijds de kilometerstand wel netjes overgezet.
Nu moest er een keuze gemaakt worden. Of weer een XS tellerbak zoeken of toch door met deze. Ben de XS tellerbak
ook wel weer gaan waarderen eigenlijk. Maar meer metertjes = meer beter, ook een waarheid. Lastig lastig.
Toen maar met mezelf een afspraak gemaakt :P De GTi tellerbak mocht blijven, mits de oliemetertjes werkend gemaakt
kunnen worden. Zou dat lastig gaan worden, dan weer een XS-tellerbak. Dus heb met een avondje prutsen de werking
van deze metertjes weten te achterhalen. Ook weet ik nu waar ik draden moet trekken en op welke stekkers ze bijgeprikt
moeten worden. De olietemperatuursensor komt op de plek van de carterpanplug (perfect meetpunt, zelfde schroefdraad).
De oliedruksensor komt samen met de oliedrukschakelaar op een verdeler te zitten. De verdeler gaat dan op de plek van
de oliedrukschakelaar. Sensoren zijn al besteld en binnen. Dus we gaan door met de GTi-tellerbak!
Ook ergerde ik me al een tijd aan de verkleurde wijzers (deze waren haast wit geworden). Voorzichtig wat bijgekleurd dus.
Oja, en heb uit voorzorg alle lampjes vervangen (bijna 30 stuks, W5W, in doosjes van 10 te verkrijgen bij de onderdelenboer).

Afbeelding
Oei, dit is er niet beter op geworden de afgelopen jaren. En ben tijdens het strippen meer van dit soort plekken tegengekomen.
Ik had gehoopt dat we met uitdeuken en polijsten een heel end hadden kunnen komen, maar helaas pindakaas. Contact
gezocht met Wilfred in Lutten (jullie kennen 'em vast wel), die de auto overnieuw zal gaan spuiten. Ik zag het budget alweer
diggelen vallen, maar het liefst doe ik het in één keer goed.

Afbeelding
Inmiddels was ik ook al begonnen aan de velgen. Ook hier weer een keuze. Ze moesten grondig aangepakt worden, wat
natuurlijk ook geld zou gaan kosten. Zoeken naar een ander leuk setje was dus ook een optie. Maar wat dan? Ik heb de
originele 13" XS velgjes ook nog, maar ik vind ze eigenlijk gewoon te klein en te smal. Dit bakkie verdient net iets beter.
Maar 15" Speedlines vind ik ook weer te pretentieus :mrgreen: Uiteindelijk toch besloten om met deze wielen door te gaan.
Ik vind ze leuk staan en heb ze er al zo lang onder zitten, dat ze er wel een beetje bij zijn gaan horen.
Dus laten stralen en poedercoaten. Op deze velg zelf een klein beginnetje gemaakt met een schuurpapiertje. Blijkbaar
zijn ze ook nog een tijdje geel geweest bij de vorige eigenaar :shock:
De 205 staat inmiddels op de afgeschreven winterset van m'n vorige daily driver, de 206. Prima oplossing.

Afbeelding
Velgen weggebracht naar de poedercoater (Elas in Ede, vlakbij m'n werk). Ben ze nog niet eens drie weken kwijt geweest,
dus snel en ook goed gewerkt. Ondertussen kreeg ik deze kiekjes doorgeappt van het tussentijdse resultaat. Dit gaat mooi worden!

Afbeelding
Besloten om ze weer in zilvergrijs te laten poedercoaten. Dit hebben ze erg mooi gedaan vind ik.

Afbeelding
Misschien wat vroeg, maar toch besloten om er direct banden om te laten leggen. Ik verwacht dat de kans op beschadigingen
hierdoor veel kleiner is. De velgen liggen nu bij m'n ouders in de schuur en er wordt nogal eens wat versleept, dus je weet maar nooit.
Gekozen voor Vredestein Sportrac 5 in de maat 175/60R14. In eerste instantie gezocht naar echte Michelins, want Frans natuurlijk.
Maar echte sportieve bandjes hebben ze niet (meer) in deze maat, alleen die hippie-energy savers. Daar wordt niemand blij van natuurlijk :mrgreen:
Oja, bij het uitbalanceren in de garage hebben ze de plakloodjes netjes uit het zicht geplakt. Chapeau!

Afbeelding
Enig minpuntje van deze velgen: ik had er nooit naafkapjes bij. Ik wilde ze wel, maar passende kapjes met de Peugeot leeuw erop
bestaan volgens mij niet. Mijn eerste gedachte: dan maar 3d printen. Even in Solidworks uitgetekend en op het werk de printer aangeslingerd.
Dit kon nog wel eens wat gaan worden. Dit is in laagjes geprint met een soort PLA-blend als filament. Ik heb er nog niet verder mee geëxperimenteerd,
maar met aceton zou ik de ruwe structuur nog kunnen gladstrijken. En dan hebben we een mooie passende Peugeot-naafkapjes! De vraag is nu alleen:
zwart of in de kleur van de velg.. Ik neig zelf naar zwart.

Afbeelding
Ondertussen kwamen ook de eerste beelden binnen via Edwin van Wijk, de stoffeerder. Ben met de hele set achterin de auto naar België gereden
en samen met Edwin de opdracht besproken. De wang van de bestuurdersstoel krijgt nieuwe stof (zie maar eens die grijze XS stof nieuw te vinden!).
Op beide stoelen wordt de schuimvulling hersteld zoals te zien op deze foto. De bestuurdersstoel wordt weer opgebouwd op een ander stoelframe,
omdat mijn bestuurdersstoel flink wat speling had tussen het zitvlak en de rugleuning. Ook zijn op alle delen de stiksels mooi hersteld. Bedankt Edwin!

Afbeelding
Zie hier de nieuwe grijze stof ingenaaid op het zitvlak van de bestuurdersstoel. Ben vergeten een fotootje te schieten van het hele eindresultaat. Komt nog!

Afbeelding
Zaterdag, twee weken geleden. De auto is van binnen en buiten (bijna) helemaal gestript. Achtergelaten bij de spuiter. Hopelijk in begin juni weer opbouwen!

Afbeelding
Dit weekend, tussen het carnaval vieren door. Het is gelukt om gisteren het tapijt helemaal in orde te maken. Eerst een uur op zitten stofzuigen. 's Middags weer
een tapijtreiniger gehuurd voor een paar uurtjes, want ik had inmiddels goede ervaringen met het schoonmaken van de stoelen. Hier een foto voor aanvang.

Afbeelding
En hier een foto van het resultaat. Lekker dankbaar klusje! Heb in het begin ook nog een poging gewaagd met de mattenklopper. Hierbij is helaas een scheurtje
ontstaan in het kunststof vlak aan de bestuurderskant. Besloten om hier niks mee te doen, er komt straks toch een nieuwe vloermat overeen. Ik had verwacht
dat er meer rommel uit zou komen, blijkbaar waren de stoelen viezer dan het tapijt!

Afbeelding
Ja, en dan de laatste ontwikkeling in dit project, de brandstofvoorziening. Hier net de Dellorto DHLA 40's maar eens afgestoft. Ze hebben zeker een opknapbeurtje nodig.

Afbeelding
Met behulp van een handige youtube video de Dellorto's volledig gedeassembleerd. Binnenkort gaat bijna alles in het ultrasoon bad. Benieuwd naar het resultaat!
Ook ga ik binnenkort een pakkingssetje bestellen en nieuwe lagers.

Afbeelding
Had al een ruwe opzet voor een inlaatspruitstuk in 3D getekend en op werktekening gezet. Via via contacten gelegd om uit aluminium te laten frezen en te laten lassen.
Leuk klusje, maar waarschijnlijk is het niet meer nodig.

Afbeelding
Want via Ebay dus deze unit op de kop getikt. Alleen komen de aansluitpunten op de cilinderkop niet overeen. Ik weet bijna zeker dat dit spruitstuk op de TU24 hoort,
die heeft dus een flink andere aansluiting (en veel grotere inlaatpoorten). Nu dus op zoek naar een geschikte cilinderkop.

Tot zover! 8)
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor 205RJ » 23 feb 2020, 23:02

Geen half werk dus, wat een enorm gaaf project! Het blijft toch je eerste auto, die nu weer een tweede leven krijgt. Zo zie ik dit ter zijner tijd ook wel voor me voor de mijne, die nu nog in de studentenvervoer-fase zit (maar uiteraard wel al gekoesterd wordt, zij het met een beperkt budget). Ik blijf de ontwikkelingen volgen!
8)
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft/Twente

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor pEus » 24 feb 2020, 09:35

Zo moet het 8)

En een leuk verhaal erachter :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1712
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Klussen aan de 205 XS

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 feb 2020, 22:08

Thanks! 8)

Heb nog wat verder zitten zoeken op het internet en afbeeldingen vergeleken met oude foto's van m'n cilinderkoprevisie.
Wat ben ik nu te weten gekomen:
- Het spruitstuk hoort inderdaad bij de TU24 (er staat een code bij in gegoten op 1 van de buizen: FJR AS10G)
- De Dellorto's passen met behulp van de adapters (want dit spruitstuk is dus bedoeld voor de Rallye Webers)

Maar wat blijkt nu:
Dit TU24 spruitstuk heeft aan de cilinderkopflens drie extra stukken aluminium gelast zitten (wat overigens niet netjes gedaan is).
Het oppervlak van de flens is dus groter gemaakt, en hierin zijn extra gaten geboord, waardoor een tweede gatenpatroon ontstaat.
De vraag is nu dus: voor welke kop is dit spruitstuk ooit geschikt gemaakt? Ik vermoed TU3 of TU5. In elk geval géén TU1, want het andere
spruitstuk dat hier ligt is van een 1.1 (9605084680) en komt sowieso niet overeen. Ben er inmiddels ook achter dat TU1 koppen kleinere
inlaatpoorten hebben dan TU3 of TU5. Ik hoop het deze week in elk geval op een losse TU3 kop te kunnen gaan passen! Kunnen we
dat weer uitsluiten.
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast