Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 19 mei 2019, 22:46

Sinds deze week ben ik de eigenaar van een rode 205 uit '92. Het is een 1.1, Accent, monopoint TU1-motor. Nog geen 160k op de teller en onderhoudshistorie van de laatste jaren bekend.

Ik had er 2 proefritten mee gemaakt en een olielekje geconstateerd ergens onder de ontsteking. Dat zat er al een tijdje en verder zag ik wat kleine dingen. (Waaronder een gaatje in de slang vd carterontluchting) Niets aan de hand dacht ik, gaan we rustig aan sleutelen en dan wordt ie alleen maar leuker. Na de proefritten was er ook niets bijzonders te zien :D

Enfin, na het naar huis kachelen, helemaal happy met de nieuwe aanwinst, ben ik ontzettend geschrokken...
Ik heb een uur gereden en de halve motor zat onder de olie. Wonder boven wonder is de distributieriem schoon gebleven, maar de olie behoorlijk verspreid over het hele gedeelte en is via de aandrijfas ook de hele binnenkant van het rechter voorwiel gaan besmeuren. (Overigens echt motorolie, geen versnellingsbakolie)

Goed... duidelijk was dat het gat in de carterontluchtingslag behoorlijk was, en dat de lekkage vanuit de hoeken van de klepdekselpakking leek te komen. Met hulp van een vriend is deze laatste is vervangen, maar de beide carterontluchtingslangen vielen al uit elkaar bij het bekijken ervan. Hij dacht dat de lekkage door het drukverschil vervoorzaakt kon zijn. Door mijn lange rit was de motor warmer, olie vloeibaarder, en voilà: een ravage. Bij de Brezan waren de slangen niet te krijgen, noch te bestellen. Ik kreeg wel de artikelnummers van Topran mee (722 085 en 722 086) maar deze zijn nergens op voorraad.

Afbeelding

Nu wil ik die 2 slangen gaan vervangen. Zondagavond. Ik denk: ff bestellen en dan overmorgen even erin zetten en testen of het lekken gestopt is.
Ik kan geen enkele website vinden waar ik deze 2 slangen kan bestellen!!!! Het gaat om 1192 61 en 1192 62. Van de eerste is nog een vervanger van het merk Imperial te vinden met een afbeelding die niet klopt, de tweede is nergens voorradig. Help? Tips?
Laatst bijgewerkt door Pigou op 05 jun 2020, 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor RG1992 » 19 mei 2019, 22:53

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Leuk wagentje met die lage kilometerstand.

Die slangen zijn als het goed is gewoon bij de Peugeot dealer te bestellen. Ik heb ze daar 2 jaar terug ook gehaald voor ik meen 13 euro. Online waren ze tot voor kort van Topran nog te krijgen, maar ook die worden nu inderdaad niet meer geleverd.
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 19 mei 2019, 23:19

Ah ja, kan dat gewoon via de dealer? Ik dacht die nog wel eens moeilijk deden. Ik ga morgenochtend meteen bellen met de onderdeelnrs.
Dankjewel!

Ja, het is een leukerd :) Is echt nog wel eea aan te doen, maar koppakking, distributie en koppeling zijn allemaal vrij recent, geen roest, remleidingen ok.. Toch wel fijne dingen om op orde te hebben!
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 20 mei 2019, 08:40

Besteld, heden kosten de 2 slangen 19,04 euro (incl. BTW). Prijzig vergeleken met andere merken (zeg maar en 4-voudige), maar ze zijn in ieder geval nog te bestellen!
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 21 mei 2019, 22:20

Ik ben aan het klussen geweest vandaag, maar was enorm aan het prutsen met het bevestigen van de dunnere slang. Bij de rode pijl om precies te zijn. Weet iemand (RG1992?) of de tekening van Peugeot klopt, voor wat betreft dat dingetje waar het op moet?

Afbeelding

Nu ik de foto zie, lijkt het alsof er nog een stuk van de oude slang op zit, waardoor ik nu de slang er niet geheel op krijg (duh!). Het is alleen een ontzettend moeilijk bereikbare plek, waardoor ik dus geen idee had dat er (Vermoedelijk) nog een stuk slang op zat. Er lopen bougiekabels voorlangs, de kabel van het gaspedaal, benzineslangen en dat Bosch-ding waarvan ik niet weet wat het is (ziet er wel heel gewichtig uit, vast iets met injectie). Ik kan nu nauwelijks kracht uitoefenen daar, laat staan keiharde aangekoekt rubber behoorlijk wegkrijgen. Tips?

Afbeelding


Verder heb is er al een wat oudere olielekkage bij de ontsteking. Kan dit de o-ring (nr 2 v.d. Peugeot-tekening) zijn van de stroomverdeler? Is dat te een beetje te doen om zelf te vervangen? Sorry, beroerde foto.. lekkage zit rechts op de foto.
Afbeelding
Afbeelding
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

.

Berichtdoor josef205 » 21 mei 2019, 22:41

.
Laatst bijgewerkt door josef205 op 31 jul 2023, 04:38, in totaal 1 keer bewerkt.
josef205
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 02 mei 2017, 22:56

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 21 mei 2019, 22:43

Dat is fijn om te weten! Is het ook een logische verklaring voor de lekkage? En makkelijk te vervangen? Of gooi ik mijn hele ontsteking in de war en weet ik het wat voor ellende?
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor RG1992 » 21 mei 2019, 22:56

Die slang kan inderdaad wat lastig zijn om te vervangen. Ik had hetzelfde probleem, een stuk oud rubber dat achterbleef. Het verwijderen is goed te doen met een stanleymes en/of platte schroevendraaier. Voor het vastzetten kun je het best een flexibele dopschroevendraaier (7mm dacht ik) gebruiken en anders een stubby schroevendraaier. Het is een simpele klus, maar het kan wat krap zijn inderdaad. Zo te zien ben je al lekker bezig, succes ermee!
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 22 mei 2019, 09:09

merci! Het is in ieder geval niet een uniek probleem. *veegt zweet van voorhoofd.
Ik ga gewapend met tangen en schroevendraaiers proberen met beleid dat stukje slang eraf te krijgen.
en die zeshoekige 'moer' op de foto is er dus af te schroeven? Dat bedoel je toch met 7mm? of iets anders?
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor RG1992 » 22 mei 2019, 10:17

Nee, die zeshoekige moer hoeft niet los! Ik doelde op de slangklem, die de slang hoort vast te zetten op het aansluitstuk (die moer). De slang zit met een slangen vast normaal gesproken en is er niet alleen los opgeschoven.
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 22 mei 2019, 12:16

Ja, dacht ik al! Het is gelukt om het stukje oude slang weg te halen en het nieuwe slangetje erop te zetten. :D

Intussen word ik toch wanhopig: ik heb een stukje gereden met de auto en hij lekte weer bij het kleppendeksel. :(
Wat zouden jullie doen?

Als bonus brandde nu ook het motormanagementlampje: code 33 en 41 las ik uit. Overigens bromt het motortje prima.

41 is betekent dat er geen signaal komt van de toerentalsensor. Kan het zo zijn, aangezien mijn auto geen toerenteller heeft, dat dit niet echt een foutmelding is?

Tevens geeft hij code 33 aan, maar ik kan niet goed vinden wat dat betekent. Ik vermoed dat er iets is gebeurd met het loshalen van enkele onderdelen en/of de olielekkage. Wie kan een tipje van de sluier oplichten? Is er een stekkertje via welke het signaal loopt van de één of andere sensor die bij deze code hoort?
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor RG1992 » 22 mei 2019, 12:24

Het lekken bij het kleppendeksel maakt niks uit, die pakking kost bijna niks en is snel te vervangen.
Code 41 weet ik zo even niet uit mn hoofd, 33 is de gaskleppositiesensor, die heb ik ook gehad. Niet iets om blij van te worden, enige remedie is het vervangen van het complete gasklephuis. Wat je nog wel kunt proberen is alle stekkers naar het gasklephuis te reinigen en daarna de ecu te resetten (accupolen voor 10 minuten los) en hopen dat de storing daarna wegblijft.
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 22 mei 2019, 15:30

Dankjewel! Ik ga dat proberen. Waarmee kan ik de stekkers het beste schoonmaken? En gasklephuis is het ding dat links onder het zwarte oliedampjes-ding zit hè? Hij gaf eerder nog geen lampje, al zei de vorige eigenaar dat het af en toe wel oplichtte, maar dat de garage niets duidelijk kon vinden. Overigens loopt het motortje op het gehoor prima en merk ik tijdens het rijden geen onregelmatigheden. Wat is de functie van de gaskleppositiesensor? Wat 'doet' de auto met de informatie die er vandaan komt?

Kleppendekselpakking had ik net (afgelopen zaterdag) vervangen, dus vandaar mijn vraag over de pakking. Ik ga in ieder geval checken of de deksel niet krom is.
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 22 mei 2019, 21:48

Update: deksel heeft een speling van zo'n 0,3 mm (gemeten door er papiertjes onder te schuiven, terwijl ik hem tegen het raam hield. En ja: verschillende ramen en die blijken erg recht te zijn). Ik heb hem er weer op gezet, en steeds gevoeld hoe strak de pakking in de hoeken tegen het metaal zat. Het is een beetje op gevoel en ik heb helemaal niet strak aan hoeven draaien (16Nm zou het moeten zijn, maar ik heb geen momentsleutel). Is die 0,3 mm noemenswaardig of zou de kleppendekselpakking dit gewoon op moeten kunnen vangen?

Vrijdag ga ik weer rijden, dan weet ik dus meer!

Wat ik mij nog afvraag:
1. op het injectiehuis zie ik geloof ik 3 stekkers zitten. Welke moet ik hebben voor de gaskleppositiesensor/foutcode 33? Overigens heb ik met technische vriend de binnenkant enigszins schoongemaakt door er remmenreiniger in te spuiten (met motor aan, dus het is er niet in blijven liggen vegeteren)

2. De dikke carterontluchtingsslang was dus kapot. Kan dit een te hoge druk veroorzaken waardoor de kleppendekselpakking is gaan lekken? Tijdens de proefritten dit niet voorgehad (terwijl de slang toen ook al een gat had) en geen olielekkage bij de kleppendekselpakking zichtbaar (dan wel weggeveegd.. want dat zie je ook wel, de ravage was enorm, en na mijn ritje van 5 minuten vanochtend ook direct). Het is echt gebeurd toen ik een uur naar huis moest rijden, o.a. over de snelweg. De proefritjes waren hooguit een kwartier, dus is de motor waarschijnlijk niet zo warm geworden.

3. Er werd geopperd dat er een zuiger vast kan zitten of versleten is... het is mogelijk dat de auto even heeft stil gestaan (3000 km afgelopen jaar gereden). Hier heb ik geen kaas van gegeten. Is dit plausibel? Heeft iemand wel eens zoiets als anticarbon van Toralin gebruikt?

4. Hoe kan ik nu het beste de motorolie verwijderen? Kan ik op alles wat van metaal is remmenreiniger gebruiken? Ook gelakte delen? Of laat ik het beter zitten? En van rubber/kunststof?

5. hoe maak ik het beste de vettige stekkertjes schoon bij het injectiehuis? Ook remmenreiniger? Kan het kunststof daar wel tegen?

Miljoen maal dank!
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Een nieuwe bolide en meteen op onderdelenjacht

Berichtdoor Pigou » 30 mei 2019, 12:39

Update!

Het kleppendeksel was in het verleden duidelijk te strak aangedraaid. Een slimme garagemonteur heeft de 'ingedeukte' plekken - waar je de bouten aandraait - met beleid teruggehamerd. Hierdoor sluit het deksel een stuk strakker aan en geeft hij meer druk op de pakking. De olielekkage is hiermee een stuk minder, maar nog steeds aanwezig. Het lijkt ook op de andere plek (onder de ontsteking) juist wat erger te worden. Ik blijf dus denken aan te hoge druk, maar weet niet hoe ik dat het beste kan uitvinden, laat staan oplossen.

Heeft iemand een idee waar ik nog naar kan kijken? Ik ben bijna van plan het ding weer van de hand te doen :cry:
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten