Demonteren deurbekleding

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Demonteren deurbekleding

Berichtdoor JD » 22 mei 2006, 22:00

Weet iemand hoe je de deurbekleding van een 304 Cabrio demonteerd. Hoe krijg ik bv de raamslinger er af?
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Gilletti » 22 mei 2006, 22:21

Raamslingers:
Als je heel goed kijkt, dan zie je dat er achteraan een klemmetje (zo'n omega vormig ding) omhen zit. Deze kun je er gemakkelijk tussenuit wippen met een schroevendraaier.

Bekleding:
Eerst de armleuning losschroeven. De bekleding zit verder geklemd met verende slitpennen. Voorzichtig trekken dus.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 mei 2006, 05:21

@JD;
Om de geleiderails van de zijruiten van mijn 104 te kunnen smeren heb ik met een kromme combinatietang met smalle bek het klemmetje op de as van de raamslinger losgetrokken. Deurpaneel bij de as iets indrukken, dan zie je 'm zitten. Vervolgens inderdaad de armsteun eraf schroeven.
Met een platte houten spatel het deurpaneel naar voren getrokken vlak naast een slitpennetje. Dan buigt of scheurt het paneel niet en je maakt geen krassen op de lak. Oudere pennetjes breken gemakkelijk, dus voorzichtig. Een aantal pennetjes op reserve hebben is wel handig. Op de sloop wel aan te komen. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JD » 23 mei 2006, 10:01

Bedankt voor de tips, het loshalen is gelukt.
Zijn het slitpennen of splitpennen? Ik heb nog nooit van slitpennen gehoord, maar dat kan ook een hiaat in mijn kennis zijn :?:
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 mei 2006, 14:12

Gemakshalve de naam in je eerste reactie maar genomen. Het zijn in elk geval van die ronde witte of zwarte flut-dingetjes die gemakkelijk afbreken, vooral onder koude omstandigheden. Ik heb, om de lampjes van de kentekenverlichting te wisselen en schoon te maken, het hard plastic paneel van het kofferdeksel los moeten halen, had een voorraadje van twaalf reserveklemmetjes geloof ik, daarvan zijn er nog maar twee over.

Het verwijderen van de bekleding is wel een mooie gelegenheid de staat van de binnen- / onderkant van je plaatwerk te inspecteren, en, zoals in mijn geval, de rails en mechanisme van de ruitbediening te behandelen.
Bij jouw wagen nog in goede staat?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gilletti » 23 mei 2006, 17:53

JD schreef:Bedankt voor de tips, het loshalen is gelukt.


Mooi!

JD schreef:Zijn het slitpennen of splitpennen? Ik heb nog nooit van slitpennen gehoord, maar dat kan ook een hiaat in mijn kennis zijn :?:


:lol: Tikfout, inderdaad splitpennen, maar dan in de vorm van samenknijpen....ongeveer, zeg maar.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JD » 24 mei 2006, 22:21

M. van der Meulen schreef:Het verwijderen van de bekleding is wel een mooie gelegenheid de staat van de binnen- / onderkant van je plaatwerk te inspecteren, en, zoals in mijn geval, de rails en mechanisme van de ruitbediening te behandelen.
Bij jouw wagen nog in goede staat?


Ja, ziet er op het eerste gezicht erg goed uit, maar ik denk dat ik het toch nog extra met lijnolie zal behandelen, just for sure.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 mei 2006, 05:40

Groot gelijk. Tip: schroef ook de achterlichten d'r eens helemaal uit en verwijder eventuele zijpanelen in de kofferruimte. Daarmee kun je wat makkelijker de staat van de wielkasten inspecteren. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de koplampen, knipperlichten, grill en bumpers om het front-en achterpaneel en aanhechting naar de wielkasten en zijplaatwerk te bekijken en te voorzien van een (extra) beschermlaag. Ook de ventilatieruimte bij de voorruit, het binnenpaneel tussen voorportieren en wielkasten, en in de motorruimte de omgeving van de accu niet vergeten. Allemaal plekken waar graag ongezien de moeilijker bereikbare rotte plekken ontstaan. Leuke klusjes als je bij mooi weer de wagen een flinke schoonmaakbeurt wilt geven. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten