Koelprobleem 304

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelprobleem 304

Berichtdoor JD » 20 apr 2006, 00:27

Zoals al in een ander topic gemeld, heeft m'n 304 last van warmteproblemen als ik file rijd of langere tijd stil sta. De eerste indruk is dat de zelfdenkende ventilator niet werkt. Als je deze bekrachtigd door de sensor te overbruggen (bij stilstaande motor) moet je een duidelijke klik horen. Helaas blijft het dan akelig stil :( . (De spanning op de sensor is wel OK.) Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem? Waar te beginnen met demonteren, wat is de meest voorkomende oorzaak? Ik kan natuurlijk gewoon beginnen met het uit elkaar halen en zien waar ik eindig, maar als met wat aanwijzingen gerichter gezocht kan worden is me dat wel zo aangenaam. Alvast bedankt.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Bert » 20 apr 2006, 09:29

de koolstift die de verbinding vormt tussen het thermocontact en de poulie van de waterpomp vindt je aan de onderzijde van de waterpomp. Die koolstift zit in een bakelieten(oud type - kleur zwart) of kunststof ( nieuw type - kleur wit) houdertje dat d.m.v een veertje op zijn plaats gehouden wordt. het is een kwestie van het draadje volgen vanaf het thermocontact naar de waterpomp, je hoeft verder in principe niets te demonteren. het kan alleen (soms) een beetje lastig zijn het houdertje uit de waterpomp te krijgen omdat het door corrosie vast kan zitten, maar door het te bewegen ( voor zichtig heen en weer draaien) met een combinatietang wil het over het algemeen wel lukken om het eruit te krijgen. daarna met een stukje polijstlinnen of waterproof schuurpapier de koolstift aan de zijkanten schoonmaken en kijken of hij weer probleemloos in de houder kan bewegen, (het is een lange smalle vierkante koolborstel met een veertje) is trouwens voor alle types peugeot hetzelfde. Daarna een beetje kopervet aan het houdertje en alles weer terug plaatsen in/aan de waterpomp. Voor het gemak kun je ook het draadje even doormeten met een ohmmeter o.i.d. om te kijken of er niet toevallig een draadbreukje inzit.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JD » 26 apr 2006, 00:20

Bedankt Bert, vandaag voor het eerst tijd om er mee bezig te gaan. Helaas kwam de bakelieten houder niet los met voorzichtig wrikken, en met wat meer kracht kwam alleen het bovenste deel los. Met andere woorden, doormidden gebroken. Uiteindelijk de hele waterpomp maar uitgebouwd om de rest van het bakeliet er uit te krijgen. Toen bleek dat de sleepring op de poelie ook erg smerig was zodat ik die maar gelijk heb schoongemaakt. Nu op zoek naar een nieuwe koolborstel en een pakking voor de waterpomp.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor JD » 01 mei 2006, 23:35

Alles werkt weer :lol: .
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 mei 2006, 12:57

Heel mooi, óp naar de echte fun!!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten