304 cabrio meningen gevraagd

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor timpert » 25 nov 2023, 18:56

Hallo allemaal,

Ik ben vanochtend wezen kijken naar een 304 cabrio uit 1970. De auto is in 2019 voor het laatst APK gekeurd en heeft waarschijnlijk sindsdien alleen maar in opslag gestaan. Droog, maar wel heel stoffig. Ik had een krik en gereedschap bij me, en met hulp van de info die ik al eerder op dit forum had gelezen denk ik na anderhalf uur auto checken een aardig beeld van de staat ervan te hebben gekregen. Maar het kan nooit kwaad om eens om een second opinion te vragen!

De auto is uit september 1970 (volgens de RDW kentekencheck) en altijd onder NL kenteken geweest. Hier een sfeerimpressie:
AfbeeldingIMG_20231125_111748 by Jurgen Timpert, on Flickr

Plaatwerk lijkt ongedeukt, de auto lijkt redelijk compleet (geen ontbrekende spiegels oid) maar is wel *vreselijk* goor. Onder de motorkap ziet het er zo uit:

AfbeeldingIMG_20231125_111350 by Jurgen Timpert, on Flickr

Wat me hier opvalt is dat het luchtfilterhuis van een 304S is, en bij het openen van het huis tref ik ook een 304S carburateur aan. Mijn eerste vraag is dan: zou het kunnen dat het inlaatspruitstuk + carburateur + filterhuis ooit zijn vervangen voor een paar extra PK's, of duidt dit erop dat de motor niet meer origineel kan zijn?

AfbeeldingIMG_20231125_122432 by Jurgen Timpert, on Flickr

Even een check gedaan van de levenssappen, de olie staat op minimum peil en ziet er normaal gebruikt uit, en in de radiator staat zichtbaar koelvloeistof. Ook de remvloeistof staat halverwege min en max. Geen overduidelijke lekkages dus. De bovenste motorsteun komt wat roestig op me over, maar lijkt niet doorgeroest. De motor kan een poetsbeurt gebruiken.

Dan natuurlijk het euvel roest. De auto lijkt te zijn getectyleerd en dat heeft zijn werk gedaan. Echter is de bovenkant van het subframe niet behandeld, en daarop is dus roest te zien. Hier is de plek met de ergste roest die ik kon vinden, zichtbaar na verwijderen van het linker voorwiel:

AfbeeldingIMG_20231125_113429 by Jurgen Timpert, on Flickr

En hierover wil ik dan ook graag jullie mening horen. Voor zover ik kan beoordelen is het subframe nog niet ver aangetast, maar moet deze roest wel snel behandeld worden. De rechterkant van de auto was niet toegankelijk voor een foto, maar ik heb geen reden om te denken dat het daar anders zal zijn.

En dan de voorremmen, die zaten vast maar waren met wat morrelen wel weer aan het draaien te krijgen:

AfbeeldingIMG_20231125_114014 by Jurgen Timpert, on Flickr

Op z'n minst de schijven en blokken vervangen, en heel goed de cilinders en zuigers inspecteren. De achterremmen zijn net zo roestig, en zullen dus ook flink opgeknapt moeten worden.

De kofferbak leek niet helemaal gesloten maar ging niet open. Met het sleuteltje was het soms mogelijk om het slot te verdraaien. Bij het indrukken van de knop was een klik hoorbaar, maar de kofferbak bleef dicht. Omdat ik geen schade wil aanrichten bij een auto die niet van mij is, heb ik verder niets geprobeerd. Wie daar in ligt blijft dus nog even een raadsel. Wel jammer, want ook daarin zitten wat gevoelige punten die ik dus niet heb kunnen bekijken. Hier de stand van de achterklep, aan de andere kant is het net zo:

AfbeeldingIMG_20231125_120023 by Jurgen Timpert, on Flickr

De achterbumper lijkt zo'n 5 cm naar achteren te zijn geplaatst met een paar beugels, dat lijkt me vanuit de fabriek niet zo gemonteerd te zijn. De reden is me onbekend.

In de wielkasten achter zit wat roest, maar volgens mij geldt ook hier: niet te ernstig, wel onder controle zien te krijgen. Zie:

AfbeeldingIMG_20231125_115832 by Jurgen Timpert, on Flickr

en

AfbeeldingIMG_20231125_115827 by Jurgen Timpert, on Flickr

Tot slot: het interieur is erg smerig en wat shabby, de stoelen zullen opnieuw bekleed moeten worden want het skai is kapot op de zitting. Er ontbreken een paar chroomrandjes rond de deurhendels binnen, maar verder is het interieur compleet. De cabriokap is niet gekraakt door muizen, maar een paar pogingen zijn wel gedaan. De "achterruit" is niet doorzichtig, ik weet niet of het vervuiling is of dat het materiaal zelf is aangetast.

AfbeeldingIMG_20231125_111719 by Jurgen Timpert, on Flickr

Ik denk dat deze post nu wel lang genoeg is geworden. Het komt op mij over als veel werk om deze auto weer netjes te krijgen, maar er moet wel weer wat van te maken zijn. Wat denken jullie ervan?
timpert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 nov 2023, 15:19

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor Nanno » 26 nov 2023, 16:35

Leuk project! Wel veel werk, maar ik denk niet uitzichtloos. Wat de motor betreft: de 304 modellen van 1970 zijn altijd uitgevoerd met de XL3 motoren. De sterkere XL3S motoren kwamen er pas vanaf modeljaar 1972, dus jouw motor zal niet origineel zijn, of gemodificeerd. Verder weet ik van vroeger dat het zwakke punt van de 304 het subframe is. Dat is zo op de foto te zien bij deze ook niet best meer. Sla er eens met een hamer en beitel op, ik ben bang dat je er zo doorheen gaat. Bij twijfel: vervangen zou ik zeggen! Veel succes.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor timpert » 27 nov 2023, 18:49

Dank voor je input. Ik heb de auto voorzichtig behandeld, want hij is niet van mij. Vandaar dat ik niet verder ben gegaan dan het subframe schoon borstelen met een stoffer en er een foto van nemen. De situatie is nu dat de eigenaar de auto beduidend mooier vindt dan ik, dus vooralsnog blijft de auto staan.
timpert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 nov 2023, 15:19

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor dimi_v » 28 nov 2023, 09:23

zo'n project gaat altijd meer tijd en geld kosten dan een auto in redelijke staat. Gezien de moeite die je in onderzoek gestoken hebt, en dat je noemt dat de eigenaar de auto mooier vindt dan hoe jij er over denkt zou ik het laten gaan. Je krijgt hem vast niet voor 1000 euro of minder mee. Als je ziet wat soms heel aardige exemplaren met aanzienlijk minder werk moeten kosten dan vraag ik me af of je er slim aan zou doen deze auto mee te nemen.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor 309NL » 30 nov 2023, 18:33

Het probleem bij dergelijke "restauraties" is ook dat het net zoveel werk is bij een auto die in goede staat bijvoorbeeld 20000euro waard is als bij een auto die in goede staat 60000euro waard is.
Natuurlijk zijn bij exotische merken de onderdelen duurder maar een carrosserie of onderstel reviseren is bij een Peugeot net zoveel werk als bij een Jaguar bijvoorbeeld.
Moet het niet perse een 304 cabrio zijn maar wil je wel bij Peugeot blijven dan zou je ook naar een 504 coupé of 504 cabrio kunnen zoeken om op te knappen, maar die zal in slechte staat waarschijnlijk ook al duurder zijn dan een 304.
Onderschat het werk niet.
Als je zelf al veel sleutelervaring en verstand van plaatwerken hebt, dan heb je al een voorsprong.
Heb je ook zelf een ruimte om te sleutelen? Meest ideale bij je huis en verwarmd dan werkt het ook al lekkerder.
Ik zou zelf met het huidige weer geen zin hebben om in een koude garage of schuur aan een auto te prutsen en als het voorjaar of zomer is dan ga ik liever rijden.
Als je op een paar weekenden een niet rijdende auto weer rijdend en netjes kunt krijgen dan is het te overzien maar veel projecten stranden of duren veel en veel langer dan in eerste instantie gedacht.
309NL
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor 309NL » 30 nov 2023, 18:38

https://www.kodefouw.com/304c1974groen.html

Als het weinig werk zou zijn, dan zou de Fouw deze wel zelf restaureren.
Misschien een indicatie wat je qua werk kunt verwachten.
309NL
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor timpert » 01 dec 2023, 13:35

Ik had al op een blaadje geschreven wat ik zou moeten doen om de auto weer netjes en veilig te krijgen, en zelfs dat ontspoorde al. Het zou echt een meerjarenproject worden, waarbij de motor er uit gaat en het subframe er onderuit, en dan kom je nog meer dingen tegen waarmee je van tevoren geen rekening hebt gehouden. Een auto restaureren doe je niet om de winst (je legt er eigenlijk altijd op toe), maar als de auto al bij aanschaf te veel kost begin ik er niet aan. Dus tenzij de verkoper zich ook beseft wat de werkelijke staat van de auto is (hij lijkt te denken dat je er zo in wegrijdt nadat de accu is opgeladen) en de prijs daarop aanpast, gaat dit 'm niet worden.
timpert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 nov 2023, 15:19

Re: 304 cabrio meningen gevraagd

Berichtdoor tontonflingueur » 24 jan 2024, 14:22

dat is een xl5(s) luchtfilter en carb.

als je geen brug en/of geen ervaring met mechaniek hebt dan zou ik er niet aan beginnen.
tontonflingueur
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 17 nov 2020, 22:18


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten