Hallo allemaal,
Ik ben vanochtend wezen kijken naar een 304 cabrio uit 1970. De auto is in 2019 voor het laatst APK gekeurd en heeft waarschijnlijk sindsdien alleen maar in opslag gestaan. Droog, maar wel heel stoffig. Ik had een krik en gereedschap bij me, en met hulp van de info die ik al eerder op dit forum had gelezen denk ik na anderhalf uur auto checken een aardig beeld van de staat ervan te hebben gekregen. Maar het kan nooit kwaad om eens om een second opinion te vragen!
De auto is uit september 1970 (volgens de RDW kentekencheck) en altijd onder NL kenteken geweest. Hier een sfeerimpressie:
IMG_20231125_111748 by Jurgen Timpert, on Flickr
Plaatwerk lijkt ongedeukt, de auto lijkt redelijk compleet (geen ontbrekende spiegels oid) maar is wel *vreselijk* goor. Onder de motorkap ziet het er zo uit:
IMG_20231125_111350 by Jurgen Timpert, on Flickr
Wat me hier opvalt is dat het luchtfilterhuis van een 304S is, en bij het openen van het huis tref ik ook een 304S carburateur aan. Mijn eerste vraag is dan: zou het kunnen dat het inlaatspruitstuk + carburateur + filterhuis ooit zijn vervangen voor een paar extra PK's, of duidt dit erop dat de motor niet meer origineel kan zijn?
IMG_20231125_122432 by Jurgen Timpert, on Flickr
Even een check gedaan van de levenssappen, de olie staat op minimum peil en ziet er normaal gebruikt uit, en in de radiator staat zichtbaar koelvloeistof. Ook de remvloeistof staat halverwege min en max. Geen overduidelijke lekkages dus. De bovenste motorsteun komt wat roestig op me over, maar lijkt niet doorgeroest. De motor kan een poetsbeurt gebruiken.
Dan natuurlijk het euvel roest. De auto lijkt te zijn getectyleerd en dat heeft zijn werk gedaan. Echter is de bovenkant van het subframe niet behandeld, en daarop is dus roest te zien. Hier is de plek met de ergste roest die ik kon vinden, zichtbaar na verwijderen van het linker voorwiel:
IMG_20231125_113429 by Jurgen Timpert, on Flickr
En hierover wil ik dan ook graag jullie mening horen. Voor zover ik kan beoordelen is het subframe nog niet ver aangetast, maar moet deze roest wel snel behandeld worden. De rechterkant van de auto was niet toegankelijk voor een foto, maar ik heb geen reden om te denken dat het daar anders zal zijn.
En dan de voorremmen, die zaten vast maar waren met wat morrelen wel weer aan het draaien te krijgen:
IMG_20231125_114014 by Jurgen Timpert, on Flickr
Op z'n minst de schijven en blokken vervangen, en heel goed de cilinders en zuigers inspecteren. De achterremmen zijn net zo roestig, en zullen dus ook flink opgeknapt moeten worden.
De kofferbak leek niet helemaal gesloten maar ging niet open. Met het sleuteltje was het soms mogelijk om het slot te verdraaien. Bij het indrukken van de knop was een klik hoorbaar, maar de kofferbak bleef dicht. Omdat ik geen schade wil aanrichten bij een auto die niet van mij is, heb ik verder niets geprobeerd. Wie daar in ligt blijft dus nog even een raadsel. Wel jammer, want ook daarin zitten wat gevoelige punten die ik dus niet heb kunnen bekijken. Hier de stand van de achterklep, aan de andere kant is het net zo:
IMG_20231125_120023 by Jurgen Timpert, on Flickr
De achterbumper lijkt zo'n 5 cm naar achteren te zijn geplaatst met een paar beugels, dat lijkt me vanuit de fabriek niet zo gemonteerd te zijn. De reden is me onbekend.
In de wielkasten achter zit wat roest, maar volgens mij geldt ook hier: niet te ernstig, wel onder controle zien te krijgen. Zie:
IMG_20231125_115832 by Jurgen Timpert, on Flickr
en
IMG_20231125_115827 by Jurgen Timpert, on Flickr
Tot slot: het interieur is erg smerig en wat shabby, de stoelen zullen opnieuw bekleed moeten worden want het skai is kapot op de zitting. Er ontbreken een paar chroomrandjes rond de deurhendels binnen, maar verder is het interieur compleet. De cabriokap is niet gekraakt door muizen, maar een paar pogingen zijn wel gedaan. De "achterruit" is niet doorzichtig, ik weet niet of het vervuiling is of dat het materiaal zelf is aangetast.
IMG_20231125_111719 by Jurgen Timpert, on Flickr
Ik denk dat deze post nu wel lang genoeg is geworden. Het komt op mij over als veel werk om deze auto weer netjes te krijgen, maar er moet wel weer wat van te maken zijn. Wat denken jullie ervan?