Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Deinum24 » 04 maart 2020, 00:07

Dag, ik blijf lekker aan de gang met de peugeot 304.
Nu heb ik geen verlichting meer in mijn tellereenheid (het is het rechthoekige model) en ik kan net niet bij het lampje om hem te vervangen. Is er een makkelijke manier om de tellereenheid los te krijgen?

Verder doet mijn nummerplaatverlichting het ook niet. Vleugelmoertje ontdekt en het plaatje doorgekregen, maar hoe kom ik dan bij de lampjes onder de bolletjes?

Hopelijk kan iemand helpen!

Groet Thijs
Deinum24
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 jan 2020, 19:01

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Frank.04 » 04 maart 2020, 15:20

Check eerst maar eens de zekering, vaak is even draaien weer genoeg!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Deinum24 » 04 maart 2020, 15:37

Heb ik gedaan, heb kortsluiting gehad dus beide koplampen, stadslichten en 1 achterlicht waren gesprongen. Kan ik er dan vanuit gaan dat de tellerlampjes ook gesprongen zijn? En nummerplaatverlichting?
Deinum24
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 jan 2020, 19:01

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Mr.Drexciya » 04 maart 2020, 16:33

Wat bedoel je met gesprongen? Doorgebrande lampen? Als zoveel lampen kapot zijn dan is dat verdacht.

Controleer voordat je de kapotte lampen vervangt eerst even met een voltmeter de boordspanning bij draaiende motor om te kijken of de spanningsregelaar zijn werk wel goed doet. Boven de ca. 14,5V is niet goed; dan blijf je lampen aan het vervangen (en gaat je accu er ook aan).
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Deinum24 » 04 maart 2020, 17:06

Ja, ik heb zojuist de tellerunit losgekregen, uitgevonden hoe ik de kapjes van mijn kentekenplaat los moet krijgen,
Dit is de schade.

Afbeelding

Nu vroeg ik me af, kan iemand een foto maken van de s poanningsregelaar en uitleggen hoe ik die kan afstellen? Hij zat de vorige keer toen ik hem doormat (doorgemeten heb?) Aan de hoge kant....wat kan ik hier aan doen?
Deinum24
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 jan 2020, 19:01

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Mr.Drexciya » 05 maart 2020, 09:47

Wat is aan de hoge kant? Heoveel bedroeg de boordspanning in volt met draaiende motor? De spanningsregelaar zit hoogstwaarschijnlijk aan de binnenkant van het linkerschutbord. Of deze af te regelen/te reviseren is durf ik niet te zeggen. Anders gewoon vervangen door een andere die wel goed is.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Deinum24 » 13 apr 2020, 17:17

Dag, een maand goed gegaan en nu weer dezelfde lampen doorgebrand, denk dat het toch de spannings regelaar is. Stationair geeft ie 13.9 volt aan, op hogere toeren 14.18 volt. Dat is te hoog neem ik aan?
Welke spanningsregelaar moet ik bestellen en waar kan ik die vinden?
Deinum24
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 jan 2020, 19:01

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Frank.04 » 13 apr 2020, 20:47

Vaak zit er spreiding in multimeters, maar als de jouwe nauwkeurig is zou ik me geen zorgen maken. 14,18 Volt bij max. laden is prima.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Mr.Drexciya » 13 apr 2020, 20:53

Nee, hoor. Dit spanningsbereik is prima. 12V lampen zijn ontworpen om dergelijke spanningen tussen 12 en ca. 14,5V voor honderden branduren vol te houden.

Ik zie eigenlijk maar twee mogelijkheden:
1: boordspanning is OK maar de lampen zijn het type "vage aliexpress meuk uit China" met een levensduur van een waxinelichtje. Je bent het beste af met de bekende merken (Osram, Philips, Sylvania). Anders blijf je het dashboard e.d. maar aan het openschroeven...

2: de spanningsregelaar doet af en toe niet zijn werk tijdens het rijden met als gevolg dat de spanning naar boven piekt. Dit is bij de 304 vaak een elektro-mechanisch component dus een slecht contact vanwege trillingen kan zomaar een flink wisselende boordspanning opleveren... En corrosie na zoveel jaren valt ook niet uit te sluiten; dat resulteert dan weer in wisselende overgangsweerstanden van elektrische contacten in relaispunten en schuifstekkers. In dit geval kun je het beste een tijdje een voltmeter aansluiten tijdens het rijden. Bijv. via de sigarettenaansteker. Helemaal mooi zou een multimeter met min/max functie zijn, dan hoef je niet de hele tijd die meter in de gaten te houden tijdens het rijden.

Hier wat meer leesvoer over de dynamo en de spanningsregelaar. Eventueel bekijken via google translate als je Frans niet zo goed is:
http://ma204.free.fr/etudes-techniques/ ... /index.htm
http://www.boletus-satanas.org/bb/viewt ... 24&t=13068
Mr.Drexciya
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Verlichting tellereenheid en nummerplaat

Berichtdoor Deinum24 » 14 apr 2020, 08:52

Dus in dat geval even nieuwe spannings regelaar kopen? Ik zal vd week eens rondrijden met een multimeter.

En heb alle lampjes die ik gebruik van het merk phillips.
Deinum24
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 jan 2020, 19:01


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten