Pagina 1 van 1

Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 02:53
door Deinum24
Dag,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Thijs en kom uit Ermelo.
Ik ben samen met mijn vrouw al een tijdje aan het zoeken naar een leuke oldtimer om als daily driver gebruikt van te maken. We wonen vlakbij ons werk dus daar is hij niet voor nodig.

Nu is ons oog gevallen op een Peugeot 204 Break voor €3.000.

Ik heb NOG niet veel verstand van oldtimers maar wil me er graag in verdiepen, en wil qua onderhoud aan onze toekomstige oldtimer ook het meeste zelf gaan doen.

Als ik ga kijken komende zaterdag, bij de 204 break, waar moet ik dan vooral op letten? Wat zijn de zwakke punten die er voor kunnen zorgen dat ik binnen een jaar een auto heb waar ik ongelooflijk veel werk/kosten aan heb?

Het is een auto zonder trekhaak, hoe makkelijk kan ik er een op laten zetten. We hebben namelijk een retro vouwwagen en die hangen we er graag achter :)

Ik hoop dat jullie tips hebben voor mij die ik kan meenemen in de aanloop naar een eventuele aankoop.

Groet Thijs

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 09:37
door jacqabe
Welkom Thijs,

Een 204 break met een retro vouwwagen wordt vast een hele mooie combi. Ik kan je helaas weinig advies geven omdat ik nog nooit aan een 204 heb gesleuteld. Zelf neem ik altijd een overall, goede zaklamp en een schroevendraaier mee als ik een “nieuwe” auto bekijk. Wat ik persoonlijk wel een must vind is dat de auto binnen gestald kan worden. Buiten staan houden de oldtimertjes niet zo van.
Er zijn vast nog wel andere hier op dit forum die meer van de 204 weten.
In ieder geval heel veel succes.

Groet,
Abe

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 17:47
door Gilletti
Een 204 is een leuke auto met veel karakter. Niet snel (meestal 1.1) maar kan goed mee in het verkeer.

Let qua roest speciaal op het subframe (mag officieel niet aan gelast worden). Verder kan heel veel corroderen, dus goed alles nalopen.
Het is een oude auto, dus ook rubber delen (motor, ophanging en aan de carrosserie) kunnen verdroogd zijn.

Een trekhaak is nog wel te vinden en waarschijnlijk dezelfde als voor een 304 break.

Is het toevallig die lichtblauwe '68-er in Loon op Zand? Naast de reeds zichtbare bobbels lijken de deuren me ook al bijgewerkt.
Verder wel een sympathiek wagentje met die imperial.

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020, 18:16
door Deinum24
Gilletti schreef:Is het toevallig die lichtblauwe '68-er in Loon op Zand? Naast de reeds zichtbare bobbels lijken de deuren me ook al bijgewerkt.
Verder wel een sympathiek wagentje met die imperial.


Klopt, zou dat wat kunnen zijn of kan ik heel veel roest verwachten waar over heen geverfd is?

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020, 11:13
door Gilletti
Zo vanaf de bank is het altijd lastig oordelen. Foto's kunnen zowel positief als negatief vertekenen.
Ik zou dus altijd gaan kijken en ter plaatse beoordelen.

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 09:56
door Deinum24
Ik ben niet meer bij de 204 break wezen kijken. Ik vertrouwde het toch niet en zie nu ook dat hij sterk in prijs gedaald is.
Toch hebben we ons oog op een andere laten vallen.
Mijn vraag is nu alleen.....we willen graag een trekhaak voor onze vouwwagen. Ik heb al een beetje rond gekeken op het forum, is het een heel gedoe om dit door het RDW op je kentekenbewijs te laten bijschrijven en hoe kostbaar is dat?

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 13:02
door Nanno
Als je niet meer dan 750 kg trekt, hoeft e.e.a. niet geregistreerd te worden. Bij de APK wordt wel op een deugdelijke montage gelet. Als je meer wilt trekken dan 750 kg moet er een administratieve handeling bij RDW worden aaangevraagd. Maar een vouwwagen zal denk ik niet aan de 750 kg komen?
Ik denk dus dat het je een trekhaak en de montage kost en niets meer.
(zo heb ik het begrepen na wat rondneuzen bij RDW)

Re: Waar moet ik op letten?

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 14:14
door Deinum24
Nanno schreef:Als je niet meer dan 750 kg trekt, hoeft e.e.a. niet geregistreerd te worden. Bij de APK wordt wel op een deugdelijke montage gelet. Als je meer wilt trekken dan 750 kg moet er een administratieve handeling bij RDW worden aaangevraagd. Maar een vouwwagen zal denk ik niet aan de 750 kg komen?
Ik denk dus dat het je een trekhaak en de montage kost en niets meer.
(zo heb ik het begrepen na wat rondneuzen bij RDW)


Dat zou er fijn zijn, als ik de Peugeot zaterdag besluit te kopen zal ik RDW eens bellen