Koelvloeistof lek achter fan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor Guyot » 26 okt 2019, 22:01

Terwijl ik met wat anders bezig was komt net een plas koelvloeistof ineens langs mijn voorwiel in het zicht. Vorig weekend heb ik de bovenste radiateurslang vervangen, maar die lekt niet. Vanaf onder de auto lijkt het achter de ventilator vandaan te komen. Het lijkt te druppelen tussen het motorblok en een vierkant blok waar de ventilator aan hangt.

Hoe zit het koelcircuit hier in elkaar? Zit hier of er net boven nog een slang of zou ergens een pakking kunnen lekken? Het ziet eruit als veel demonteerwerk om hier bij te komen, dus ik weet liever eerst of het daar of ergens anders zou kunnen lekken.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor johnssons » 27 okt 2019, 10:36

... afdichting schoepje waterpomp lekt, de oplossing is de waterpomp vervangen ... mocht je alleen het schoepje willen vervangen dan heb je daar een speciale trekkertje voor nodig ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor Guyot » 28 okt 2019, 22:57

Dank je John. Waterpomp opgezocht in onderdelenboek en dat is ind het blok waar het achter vandaan lekt. Is volledig vervangen de enige manier? Kunnen afdichtingen of een pakking oid niet los vervangen worden?

Het lijkt erop dat de radiateur en ventilator (en dus de v-snaar?) los moeten. Moet er nog meer af en zitten daar nog handigheden aan om het zonder problemen te demonteren?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor johnssons » 29 okt 2019, 12:16

... lekker sleutelklusje ... maar ... radiateur eruit, v-snaar spanner lossen enz meestal geen probleem, de koolstifthouder gaat vaak moeilijk uit de pomp, vast door corrosie, je kunt even en checken of deze te bewegen is voordat je gaat bestellen ... dus als je een pomp besteld, gelijk een v-snaar en eventueel een koolborsteldraadje met stift bestellen ...

Nieuwe pomp is de eenvoudigste oplossing, pomp kost rond 40 € bij serie04 .... ooit, vroeger dus, werd het schoepje en ook wel de as vervangen ... als je de onderdelen al los kunt vinden, heb je ook nog speciaal gereedschap nodig ... het kan dus wel ...

Lekker sleutelen, John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor Guyot » 24 dec 2019, 19:51

Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de waterpomp te bekijken. Loop nu vast op de fan/waterpomp die niet los wil. Hoe krijg ik de moer op de centrale as los? Ik heb de ingetikte deuken al naar buiten getikt, dus zou vrij moeten kunnen draaien. Het wiel slipt door op de v-snaar en ik zie geen mogelijkheid om dat wiel te blokkeren. Zolang dat wiel ervoor zit kan ik ook niet bij de bouten waarmee de pomp op het blok vastzit. Iemand die hier ervaring mee en een oplossing voor heeft?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Koelvloeistof lek achter fan?

Berichtdoor johnssons » 25 dec 2019, 16:05

.. fan kan blijven zitten, je moet de waterpomp losnemen met het support van het blok, vier bouten M8 ... daarna de pomp overzetten enz en met nieuwe vierkante rubber pakking alles weer op het blok monteren ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten