Te hoge accuspannng

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Te hoge accuspannng

Berichtdoor Brigitte-304 » 18 sep 2019, 19:02

Goedenavond,

Ik heb vlak na de aankoop van de auto de spannings regelaar vervangen ivm een te hoge laadspanning , deze was zo'n 16V.
Dit had wel effect , de spanning op de accu tijdens laten werd nu 14.5 tot 15 V. Nog steeds te hoog dus.

Echter, dit veranderde nogal. Soms kroop de spanning naar de 15V de andere keer richting de 14.5V

Wat ik nu heb ontdekt is dat de referentie spanning op de regelaar te laag was tov de accu spanning. Deze gaat volgens schema via het contactslot, kennelijk zit daar een overgangs weerstand.

Als ik de regelaar op de juiste 12V aansluit dan werkt alles opeens goed. De spanning tijdens laden is nu 14V, of daar net omheen. Zo hoort het dus te zijn.

Ik heb het tijdelijk met een kunstgreep opgelost, maar ik vermoed dat ik richting het contactslot moet gaan denken.

Oorzaak gevonden dus, nu nog de oplossing.

Groeten, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Te hoge accuspannng

Berichtdoor johnssons » 19 sep 2019, 09:07

... contactslot lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij de contacten ingebrand zijn, maar dat geeft ook andere problemen ... ik zou het eerder zoeken in een slechte (corrosie) verbinding in het zekeringkastje, vooral de draden die vastzitten met het moertje zijn vaak gecorrodeerd ... alles even loshalen en de contacten schoonmaken ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Te hoge accuspannng

Berichtdoor Brigitte-304 » 19 sep 2019, 10:54

Hoi, ja klopt. Dat zekeringen kastje heb ik eerder al onder handen genomen. Zag er inderdaad niet best uit. Goed schoongemaakt en verdachte connectortjes vervangen.

Ik meet echt verschil in spanning tussen de aanvoer naar het contactslot en de dikke draad die daar van terugkomt , waar de regelaar dus op aangesloten zat. Vandaar..

Ik ga nog eens verder speuren, de laadspanning is na mijn actie van gisteren in ieder geval netjes rond de 14V.

Bedankt en groeten, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Te hoge accuspannng

Berichtdoor Brigitte-304 » 22 sep 2019, 16:50

Hallo,

Wat is het toch een heerlijk autootje, onze kleine 304. Dit weekend natuurlijk kunnen genieten van het mooie weer en onderweg een aantal leuke reacties van andere weggebruikers gekregen.

Het autootje gaat steeds beter rijden, klepspeling is bijgesteld en het tikken is een stuk minder geworden. Alle vloeistoffen zijn ook vernieuwd. De laatste jaren heeft de auto nauwelijks gereden en dat luie zweet is er er nu wel uit.

De accu spanning is nu onder controle, deze is zo rond de 14V, max 14.5V , Weliswaar met een kunstgreep, als ik de spannings regelaar aansluit volgens het boekje dan kruipt de spanning weer naar de 16V toe..

Verder nog wat problemen kunnen oplossen, overal nieuwe kabelschoentjes onder de motorkap en het zekeringen kastje had last van los zittende kabelschoen klemmetjes

Groeten weer, Wilfred

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten