afstelling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

afstelling

Berichtdoor guy » 09 okt 2015, 19:18

Waar kan ik ergens een plaatje vinden voor afstelling van de voorontsteking van mijn cabrio 304.
guy
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 25 apr 2005, 18:35
Woonplaats: MAASEIK

Re: afstelling

Berichtdoor peugeot-304 » 09 okt 2015, 22:22

Beste Guy,
gevonden op een Franse site. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Afbeelding

Succes ermee
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Re: afstelling

Berichtdoor Bert » 24 nov 2015, 16:48

als je een stroboscooplamp hebt, kun je ook daarmee bij draaiende motor in het 8 MM gat kijken en de onsteking zo draaien tot je de uitsparing in het vliegwiel kan zien.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: afstelling

Berichtdoor johnssons » 24 nov 2015, 21:48

Of eerst een pen in het 8mm gat en een streepje zetten op de krukaspoelie ... vervolgens met de stroboscoop afstellen ... enz..
Moet je wel weten dat de 304 een vast (voor)ontstekingspunt heeft en dat je de ontsteking afstelt door eerst een pen in het vliegwielhuis te steken en de motor te verdraaien totdat de pen in de uitsparing van het vliegwiel valt, dit punt is het vaste ontstekingspunt, nu kan je de ontsteking afstellen met een lampje ...


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: afstelling

Berichtdoor 403diesel » 24 nov 2015, 22:53

johnssons schreef:Of eerst een pen in het 8mm gat en een streepje zetten op de krukaspoelie ... vervolgens met de stroboscoop afstellen ... enz..
Moet je wel weten dat de 304 een vast (voor)ontstekingspunt heeft en dat je de ontsteking afstelt door eerst een pen in het vliegwielhuis te steken en de motor te verdraaien totdat de pen in de uitsparing van het vliegwiel valt, dit punt is het vaste ontstekingspunt, nu kan je de ontsteking afstellen met een lampje ...


John


+1
Ik markeer ook bijna altijd de krukaspoelie. Moet je wel zeker weten dat het vliegwiel er niet in een verkeerde stand op gezet is zoals ik dus gistetenavond had met een 403 bij iemand. In dat geval; 4 op tuimelen, 1 BDP opzoeken (gaat bij een 403 makkelijk door een stangetje door het bougiegat op de zuiger. BDP markeren en een 2e markering de hoek even uitzetten van de voorontsteking.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: afstelling

Berichtdoor Bert » 28 nov 2015, 10:49

als je de drukroep bij een 204, 304, & 305 ( met xl motor) gaat monteren moet het pennetje ( waar de krukaspoulie op gemonteerd word ) vlak naast het gaatje ( wat in het kopse eind van de krukas zit) gemonteerd worden.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: afstelling

Berichtdoor johnssons » 28 nov 2015, 13:04

Sorry Bert, ik begrijp de relatie met het onderwerp niet, ontsteking afstellen .... de drukgroep enz is toch niet los geweest ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: afstelling

Berichtdoor Bert » 28 nov 2015, 20:39

johnssons schreef:Sorry Bert, ik begrijp de relatie met het onderwerp niet, ontsteking afstellen .... de drukgroep enz is toch niet los geweest ..

John

sorry voor het misverstand, het gaat er over dat als je de drukgroep er uit gehad hebt dit een manier is om hem weer op de juiste manier te monteren zodat de onsteking weer op een "normale" manier afgesteld kan worden ( dus dat de uitsparing in het vliegwiel op de juiste plaats staat) :idea:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: afstelling

Berichtdoor Harrie » 30 nov 2015, 18:48

Bert schreef:
johnssons schreef:Sorry Bert, ik begrijp de relatie met het onderwerp niet, ontsteking afstellen .... de drukgroep enz is toch niet los geweest ..

John

sorry voor het misverstand, het gaat er over dat als je de drukgroep er uit gehad hebt dit een manier is om hem weer op de juiste manier te monteren zodat de onsteking weer op een "normale" manier afgesteld kan worden ( dus dat de uitsparing in het vliegwiel op de juiste plaats staat) :idea:

mee eens Bert :wink: Als in het verleden de drukgroep+vliegwiel 1/3 slag of 2/3 slag verkeerd is gemonteerd, werkt de 8 mm pen methode niet.
Poulie zit met pinnetje in krukas-einde, die staat altijd goed, er zitten ( kleine ) kerfjes in voor stroboscoop.
Die kun je ook gebruiken om in 1e instantie op tijd te zetten en dan de ontsteking met een lampje af te stellen.
Daarna met stroboscoop voor exacte afstelling.

Maar een verdeler verloopt niet, als de puntjes goed staan, klopt het ontstekingstijdstip ook redelijk goed.
Je weet echter nooit wat er in het verleden aan gedaan is.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: afstelling

Berichtdoor johnssons » 01 dec 2015, 22:30

Helaas beste vrienden, als de drukgroep fout zit, wat in principe mogelijk is maar niet erg waarschijnlijk .... dan zit ook de poelie fout ... de poelie zit met een pennetje op de drukgroep uiteinde en niet direct op de krukas ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten