peugeot 204 sedan opknappen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor matthijsb » 29 jan 2011, 03:50

Hallo,

Ik ben sinds september vorig jaar trotse eigenaar van een peugeot 204 sedan uit 1976. (vorige eigenaar Brownie)
Na er een paar weken in gereden te hebben zijn er wat gebreken aan het licht gekomen waaronder, tik in de motor (was al eerder bekend), waarschijnlijk lekke klep, niet meer in de versnelling willen, niet in de 4e versnelling blijven zitten.
Heb nu de auto voor een deel gestript, motor is eruit en interieur en voorruit.
Binnenkort de buitenkant verder demonteren.
In de raamsponning van het voorruit zitten onderin grote gaten die eerder een keer met plastic en plamuur zijn gevuld, dat heb ik er maar uit gehaald en las ik een nieuw stukje materiaal in, verder zijn er her en der wat roestplekjes en in sommige delen zitten wat gaatjes maar dat moet geen probleem worden.
Nu zit ik nog met de kleurcode.
Ik wil hem weer in de originele kleur hebben die die nu ook heeft maar kan geen code vinden.
Mocht iemand die voor me hebben, graag.
Koppakking en andere motoronderdelen zijn die nog makkelijk te verkrijgen of moet ik me daarvoor op het peugeot magazijn richten?
Foto even van vorige eigenaag genomen 8)
Afbeelding
Ik zal binnenkort foto's maken en plaatsen en houd jullie verder wat op de hoogte van de ontwikkelingen.
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2011, 20:14

Kijk, daar is het mooie 204'tje weer ! Die foto lijkt nog bij Koffiemolen thuis gemaakt ..?

Kleurcode staat bij de zekeringkast op het binnenscherm.
ik denk 1343 ( "Blue Ocean" )

koppakking e.d. is nieuw leverbaar vanuit PCN-magazijn.
uitleg over de koppeling (ivm slecht schakelen) vindt je op
de website v.d. PCN onder "Techniek".
www.pcn.nl
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Brownie » 31 jan 2011, 21:10

Hallo Matthijs,

Leuk hier iets van je te horen. Het gaat helemaal goed komen met dat leuke 204-tje zo te lezen.

Ik hoop niet dat je nog serieuze onderhuidse roest tegenkomt, ik denk dat die plekken bij de voorruit en op de achterschermen wel het ernstigst zijn.

Kleurcode zal waarschijnlijk kloppen zoals Harrie zegt, het is in elk geval Blue Ocean.

Dat uit de 4e versnelling schieten, heeft dat niets te maken met de koppeling? De vrije slag was immers klein, dus misschien ontkoppeld hij ongewenst in zijn vier?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2011, 21:15

ik vermoed de schakelstangen..of, in het ergste geval de kogel in de bak, die onder veerdruk
in een kuiltje in de schakelgaffelstang drukt. Elke versnelling heeft zo'n kuiltje.
Dat laatste komt bij 204 en 304 echter zelden of nooit voor, controle van de stuurschakeling en revisie van de stuurstangetjes lijkt me minimaal aanbevolen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Peu 604 » 31 jan 2011, 23:07

Tik in de motor als het bij de kleppen weg komt vermoedelijk een versleten kleptuimelaar bij een lekke klep loopt de motor niet meer op
vier cilinders.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor matthijsb » 03 feb 2011, 22:04

Hierbij dan een paar foto's in huidige staat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor jan-03 » 04 feb 2011, 01:15

Pfff jij pakt het stevig aan matthijs!! :o
Mooie auto toch wel, succes
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor matthijsb » 04 feb 2011, 20:47

Hallo allemaal,

Het is idd mogelijk dat het aan de schakelstangen heeft gelegen, maar haal de bak wel open en kijk wel of het allemaal goed zit, hij is er nu toch uit. 8)

En dat getik, daar zijn de meningen over verdeeld dusja, kop gaat eraf en gewoon alles nalopen wat er evt niet goed zit, koppakking zal ook niet een vermogen kosten lijkt me?

Heb zoals op de foto's een beetje te zien is de auto voor in een bok hangen dus hij is eindelijk weer verplaatsbaar kan nu andere kant ook fatsoenlijk demonteren.

De strippen die onderaan de portierramen zitten zijn die nieuw/gebruikt te krijgen?
Die moeten gewoon van het raam af kunnen toch ofzit dat gelijmd?

Nu hopen op een hele warme droge lange lente en zomer, mooi buiten wat verder prutsen.

Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Harrie » 04 feb 2011, 21:34

matthijsb schreef:De strippen die onderaan de portierramen zitten zijn die nieuw/gebruikt te krijgen?
Die moeten gewoon van het raam af kunnen toch ofzit dat gelijmd?
Mvg Matthijs

je bedoelt die chroomlijsten met de rubbers ( wel eens 'ruitlikkers' genoemd ) erin ?
die zitten met plastic V-vormige klemmetjes op de rand v.h. portier.
Nadat je de binnenbekleding er af hebt, kun je met een schroevedraaiertje die lijst loswurmen.
( of liefst eerst de portierruit eruit, en dan met een klein plamuurmes die lijst van de klemmetjes wippen.)
ondertussen trek je de lijst met heel zachte kracht naar boven zodat íe wel losgaat, maar niet krom.
Aan 1 kant beginnen dus, bijv. achter.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor matthijsb » 04 feb 2011, 21:55

nee die ellende heb ik bij 1 deur al los :shock:
Bedoel dat u ding dat echt aan de onderkant van het raam zit waar de rollers van de raamslingers weer in komen.
Groet Matthijs
Laatst bijgewerkt door matthijsb op 04 feb 2011, 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Harrie » 04 feb 2011, 22:01

oh, die. Die zitten geklemd om de ruit, er zit een rubber in U-vrom tussen. ( niet gelijmd dus ).
Ruit stevig ondersteund en vlak neerleggen, dan met een houten klos en bijv. rubber hamer
het profiel er af tikken. Nieuwe heeft de PCN op voorraad.
Markeer de plek waar de rail gezeten heeft, zodat de nieuwe straks weer op dezelfde plek komt
( of neem maten en teken dat in een schets op papier ).
Dit om te voorkomen, dat een van de rolletjes van het raammechanisme later uit de rail schiet.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 04 feb 2011, 22:10

Hoi Matthijs, wat ontzettend leuk om mijn geliefde 204'tje hier na wat jaren weer terug te zien. Het was mijn eerste auto en ik heb er ontzettend veel plezier en km's mee gehad. Kan er het nodige over vertellen. Deed hem weg omdat ik hem vrijwel niet meer gebruikte (<500 km per jaar, en dat vond ik zonde).
De motor is in '98-'99 uit elkaar geweest. Het is een XK4-blok uit een ouder type 204, een break uit Noord-Holland die van een monteur was geweest en perfect liep. Het XK5-blok moest gereviseerd worden, maar dat vond ik geen goed idee omdat die motoren (slechts 6 maanden in productie geweest)lastiger zijn qua onderdelen en afstelling. En de 204 was toen ik hem in '96 kocht al niet volledig origineel meer, maar paste toen bij mijn budget.
Ik heb het genoemde XK4-blok uit elkaar gehaald en de kop preventief laten reviseren, i.e. afpersen en de bijna ltijd aanweizge haarscheuren tussen de klepzetels laten lassen en geharde klepzetels laten monteren omdat ik op gas wilde gaan rijden. Revisiebedrijf trof een uitgelopen nokkenas aan en heeft die in Frankrijk laten reviseren en harden. Alleen de nokkenas kostte me al 800 gulden, laat ik zwijgen over de rest, gekkenwerk. Na montage van het blok (door een ervaren monteur) lipe het weer prachtig, maar wel met een ratel/tik die volgens het revisiebedrijf werd veroorzakt door de geharde klepzetels. De geleerden spraken elkaar allemaal tegen in die tijd en intussen liep het blok als een zonnetje, trok goed en was zuinig. Zelfs na een winterstalling was het altijd starten, lopen op LPG.
Het gaatje onder de voorruit was in '96 het enige dat erana zat te komen en omdat het zo minimaal was en ik gaan lasapparatuur had heb ik dat met wat glasvezelplamuur dichtgemaakt. Dat heeft er dus nog 15 jaar in gezeten! :shock:
Ik vind het erg leuk dat er nu na zo'n tijd opnieuw iemand energie in dit lieve autootje gaat steken en ben erg benieuwd wat je nu tegenkomst als je het blok demonteert, wellicht wordt dan na meer dan 10 jaar het mysterie opgelost?
Dat van die versnelling herken ik niet, zou inderdaad kunnen dat het komt door een lekke koppelingscilinder, het is bij die bakjes van belang dat ze echt goed ontkoppelen.
De kleurcode is inderdaad 1343, zoals Harrie al schreef.

Veel succes, ik volg het op de voet!
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 04 feb 2011, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor matthijsb » 04 feb 2011, 22:11

ach zo, heb meende ik eerder bij een 205 dat er wel eens afgehad maar wis het niet zeker meer, maar gewoon een beetje gepast geweld dus.
Zijn die dingen die aan het raam zitten allemaal hetzelfde, ik hoef niet een mee te nemen daarheen?
dan kan ik hem laten zitten zolang, en als er een nieuwe is ompluggen dan ligt het nog wat vers in het geheugen hoe het zat.
Groet Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Koffiemolen » 04 feb 2011, 22:12

Onze berichten kruisten elkaar, zie mijn relaas hierboven.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor matthijsb » 04 feb 2011, 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Hierbij nog even wat detail foto's van de onderrand van het voorraam..

Dus als ik het goed begrijp dan zit die tik er al in vanaf dat het blok gereviseerd is...
Dan zal ik weer eens om me heen horen wat dan het mogelijke probleem kan zijn.
Badankt voor de uitgebreide info.
Weet weer wat meer over m'n auto :mrgreen:

De kop is er af.
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er erg nat uit, weet nou niet of dat van het demonteren is of dat het al zo was, ziet er na uit dat het al zo was kan alleen niet echt een oorzaak vinden....
Afbeelding
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Koffiemolen » 05 feb 2011, 23:30

Ik zie dat ook de corresponderende zuiger/cilindercombi nummer 4) op de foto links nattig is. De moeite om dat verder te onderzoeken. Overigens verbruikte de 204 bij mij (tot 2008) nooit een druppel olie of koelwater.
Het lijkt er op dat de koppakking de laatste tijd aan het zweten is geweest. Hoe liep het motortje de laatste tijd?

Nog even voor jou ter info: bij de motorrevisie in ('98-'99) zijn de cilinder bussen gehoond, zijn er nieuwe (overmaatse) zuigerveren en olieschraapringen in gekomen, en zijn alle hoofdlagerschalen en drijfstanglagerschalen vervangen. Verder naast alle pakkingen een nieuwe koppelingsplaat, nieuw druklager en een nieuwe startmotor. Oja, de oliepomp is ook gereviseerd. Er zijn 2 nieuwe steekassen in gekomen, nieuwe veerpoten met nieuwe losse Koni-patronen, en gereviseerde klauwen. Aan de achterzijde heb ik op een nieuwe einddemper na (in 2001 geloof ik) niets gedaan.

Succes verder!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 05 feb 2011, 23:40

matthijsb schreef:De kop is er af.
Afbeelding
Ziet er erg nat uit, weet nou niet of dat van het demonteren is of dat het al zo was, ziet er na uit dat het al zo was kan alleen niet echt een oorzaak vinden....
zo te zien zit er een dikke korst aanslag op de inlaatklep...
de lekkage / nattigheid is dus al een tijd gaande.. het is niet door demontage v.d. kop nat geworden.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor matthijsb » 05 feb 2011, 23:54

Ik weet niet zeker of het blokje olie gebruikte, daarvoor heb ik er te kort mee gereden.
Maar als ik dit zie dan moet het haast wel, maar zal eens iemand er naar laten kijken die er wat meer van af weet.
Het lijkt alsof alleen de 2e cilinder/kleppen (vanaf distributiezijde) goed verbranden, dat zijn de enige kleppen waar niet een dikke laag zooi op zit.
Koppakking ziet er nog heel goed uit, geen sporen van lekkage voor zover ik dat kan beoordelen.
Als ik meer weet horen jullie het wel.
Bedankt voor het meedenken en de gegeven info.
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Peu 604 » 06 feb 2011, 00:07

Heb je de kleptuimelaars al bekeken je legt de tuimelaarbrug op zijn rug en kijk of de tuimelaars niet ingesleten ik bedoel het gedeelte dat tegen de nokkenas komt vermoedelijk is er een of meerdere ingesleten zit dan een kuil in zo ja komt daar het tikken van de motor vandaan.
Verder moet je de krukas niet draaien zoals je de motor er nu hebt liggen gaan de cilinder bussen omhoog met gevolg dat de voetpakkingen stuk gaan.Natte cilinder wijst op lekke koppakking.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor matthijsb » 06 feb 2011, 00:25

Daar zeg je me wat, heb de tuimelaars eens goed bekeken en er zijn 2 tuimelaars die lijken ingesleten.
Ook weer een punt om na te laten kijken maar geloof dat je daar een heel goed punt hebt.
Koppakking ziet er echt als nieuw uit, lijkt me sterk dat die gelekt heeft.
Was ook niet van plan de krukas te draaien :wink:
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Koffiemolen » 06 feb 2011, 15:04

Koppakking was in elk geval een hele goede kwaliteit met siliconenverhogingen erop. De onderpakkingen van de cilinderbussen zijn nu van metaal en niet zoals de oorspronkelijke van papier. Hierdoor verzakken de cilinderbussen nooit meer en kan er maar 1 reden zijn waardoor de koppakking gaat lekken: oververhitting en dientengevolge een kromgetrokken kop.
Toch kun je de bussen beter goed op hun plek houden, want er ze iets los komen en er komt vuil onder dan klopt je uitsteekhoogte al niet meer. Dat komt op de honderdste mm (met precisiemeetklok te meten).
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Peu 604 » 06 feb 2011, 17:36

Matthijs kun je een foto maken van de tuimelaars het is voor mij een bekend probleem heb tientallen vervangen ik werkte in die jaren in een peugeot garage met vele discusie over de oorzaak met technishe mensen van de importeur met het antwoord dat er dunnere olie in moest ik meen toen helix 10w40 maar daar was het probleem nog niet mee opgelost het is een kwestie van slechte smering er zit een gaatje in de tuimelaar voor de smering die zou dan dicht zitten ze zijn ook meestal aan een kant stuk ik meen aan de koppeling zijde succes verder.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor matthijsb » 08 feb 2011, 01:26

Zondag even naar de kleppen gekeken, zijn er 3 lek waarvan 1 extreem.
Die tuimelaar is waarschijnlijk bij de vorige revisie over het hooft gezien.
Zijn er evt ook nieuwe tuimelaars te krijgen bij pcn?
zal er van de week even een foto van maken.
Hoorde vandaag dat als je de kop eraf haalt je ook de pakkingen van cilinderbussen moet vervangen omdat die anders kunnen gaan lekken.... iemand ervaring daarmee?
Versnellingsbak en koppeling zijn wss wel goed dus dat laat ik eerst voor wat het is, zit toch in de stangetjes denkt men.
Kleppen moeten dus opnieuw geslepen worden en kijken of er nog meer mee mis is.
Hoe zit het eigenlijk met de kopbouten, in de vraagbaak staat dat die met omgerekend 54nm moeten worden aangetrokken maar dat lijkt me erg weinig?
Moeten die bouten ook vervangen worden, in het boek staat van niet van wat ik eruit wijs kan worden...
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Harrie » 08 feb 2011, 01:30

kopbouten moeten ZEKER vaster dan 5,4 Kgm / 54 Nm, zoek ik wel even op.
nieuwe kleppen / tuimelaars zullen we vast wel op voorraad hebben,
koppakking zowiezo.
zet maar even op email met je lidmaatschapsnummer: magazijnmeester@pcn.nl
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 08 feb 2011, 21:06

Hoe zou het komen dat die 3 kleppen lek zijn? Niet goed gereviseerd, of kan dat al na ruim 10 jaar? Het was in elk geval een gerenommeerd revisiebedrijf. Kleptuimelmechaniek is toen nagekeken, maar niet vervangen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Volgende

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten