Velleman transistor ontsteking

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Riko

Velleman transistor ontsteking

Berichtdoor Brigitte-304 » 14 sep 2019, 21:22

Hallo weer,

Ik heb me eens verdiept in een elektronische ontsteking voor onze 304
Een 1.2.3. ontsteking is een optie, maar ook meteen een prijzige. Ik had nog een schakelmodule liggen van een Jaguar en dit werkt goed in een experimentele opstelling, maar ik vond tevens een kant en klaar zelfbouw setje van Velleman. Deze stamt uit de jaren 80 en is kennelijk al vele malen gebruikt en goed bevonden.

Dus besteld en vandaag in elkaar geknutseld. Ik merk eigenlijk al meteen verschil in het starten en de motor loopt ook wat rustiger.
Alles zit nu definitief aangesloten dus morgen maar eens een flinke rit gaan maken en kijken hoe ons autootje het op de lange duur gaat vinden.
Ik heb voor de zekerheid als de elektronica het zou begeven de bedrading voorbereid om alles weer eenvoudig terug aan te sluiten, je weet maar nooit.

Zijn er hier op het forum mensen die hetzelfde hebben gedaan en zo ja wat zijn de ervaringen ?

Groeten weer, Wilfred

Afbeelding
Afbeelding
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Velleman transistor ontsteking

Berichtdoor jacqabe » 15 sep 2019, 09:57

Ik heb alleen ervaring met de 123. Velleman ken ik van naam maar dat is ook alles. Ben wel nieuwsgierig naar jou bevindingen, misschien is dit in de toekomst ook iets voor mijn 504.

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1288
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Velleman transistor ontsteking

Berichtdoor Brigitte-304 » 15 sep 2019, 10:32

Hallo,

Het starten gaat in ieder geval beter en de motor loopt ook wat rustiger. Ik ga er lekker veel mee rijden en kijken hoe het bevalt.
Het aansluiten is niet moeilijk, ik heb wel dikkere aansluitdraden gebruikt dan voorgeschreven, dat voelt toch wat beter aangezien er 4 Ampère gaat lopen.
De 12V naar de module moet eigenlijk zo dicht mogelijk bij de accu, omdat tijdens het starten de spanning in elkaar zakt en dat kan net te veel zijn om de schakeling te laten werken. Dit pas ik t.z.t. nog aan.

Wordt vervolgd.

Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda

Re: Velleman transistor ontsteking

Berichtdoor jacqabe » 15 sep 2019, 10:37

Is deze ook specifiek voor de 304 of kan je de karakteristiek nog aanpassen?
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup).
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1288
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Velleman transistor ontsteking

Berichtdoor Brigitte-304 » 15 sep 2019, 12:02

Nee, er verandert niets aan de instelling van de ontsteking, merk en type auto maakt niets uit. Je kunt de set zelfs voor 6V aanpassen.
De contact punten die normaal de bobine bedienen worden nu gebruikt als aansturing voor de elektronische ontsteking die op zijn beurt nu dus de bobine schakelt. De contact punten gaan daardoor veel langer mee, omdat er nauwelijks stroom door loopt en er geen vonken zijn door het uitschakelen.

Wat wel is aan te raden is om de contact punten te vervangen voor de operatie, die gaan dan volgens het boekje nu zo'n 50.000 km mee.
(Bij mij zien ze er nog goed uit, dus die laat ik nog even zitten). Tevens moet de condensator afgesloten worden die op de verdeler zit, er zit er namelijk al een op het nieuwe printje.

Groeten, Wilfred
Wilfred & Brigitte
Peugeot 304 Cabriolet 1971
Peugeot 308 SW 2016
Jaguar XJ6 4.2 1979
www.infojaguar.nl
Avatar gebruiker
Brigitte-304
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 aug 2019, 20:53
Woonplaats: Breda


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten