rijden met caravan

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

rijden met caravan

Berichtdoor jan » 03 jul 2007, 11:23

ik wil een caravannetje kopen voor achter mijn peugeot 504. heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten. is dit goed te doen met een 504 L uit 1974?
jan
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 feb 2007, 21:32

Berichtdoor Bart-Peugeot » 03 jul 2007, 11:26

Ik kan ee Paradiso aanbevelen. ;-) (Heb er zelf ook één :D )

Bijvoorbeeld deze: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8207
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor risky » 03 jul 2007, 13:29

Is goed te doen,ik trek zelf een caravan van 1250 kg met een 504 ti
waar je op moet letten is dat je radiator niet verstopt zit en dat je vin op tijd inslaat (ik verbind hem prefentief door) omdat er al een goede trekkracht is bij lage toeren trekt hij perfect de caravan
Afbeelding
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor jan » 03 jul 2007, 21:55

dat is duidelijk. ik ben bezig met een adria van 435 kg, met laden tot 850 kg. dat moet dan toch goed kunnen?

de 'vin' die op tijd inslaat, help me even op weg...
jan
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 feb 2007, 21:32

caravan trekken

Berichtdoor Pininfarina504 » 03 jul 2007, 23:47

Je kunt een Ti niet vergelijken met een L of GL, een Ti heeft meer KW's oftewel paardekrachten.Op het vlakke gaat het goed met een GL, maar in de bergen kom je met een flinke sleurhut, eigenlijk onderin wat tekort en het koppel is alles behalve ideaal, vanwegen de lage toeren motor en de lange versnellings karakteristiek.
Moet wel toegeven, iedere auto loopt anders, ook qua trekkracht, de oudjes zijn soms sneller, kan ook zijn als gevolg v/d carburatie, een nieuwer type uitgerust met Zenith, heeft veel sneller de neiging beetje te smoren, vaak omdat de tweede acceleratietrap niet voldoende inspuit, als gevolg van vastzittend acceleratie tonnetje.Bij een diesel zijn de rijverschilen nog veel groter, iedere mechanische brandstofpomp heeft zijn eigen specifieke karakteristiek, ondanks fabrieks afstelling.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor risky » 04 jul 2007, 21:09

met de vin bedoel ik de koelvin op je waterpomp,in je radiateur zit een zender aan de kant van de grill daar zitten 2 draden op als je die door verbind gaat je vin continu mee draaien zodat hij ook continu koelt
als ik de caravan erachter heb staat mijn meter altijd wat aan de hoge kant en als ik hem doorverbind kom de meter niet verder dan het midden
somige mensen zetten er een schakelaar tussen dat als ze zien dat de temp te hoog wordt schakelen ze zelf de vin in

tja een ti heeft idd iets meer vermogen dan een gl ik geloof 10 pk maar je gaat ook een veel lichtere caravan trekken ik weet ook niet of een 504L
een 2liter of een 1.8 heeft maar mijn zwager heeft een 504 2l gl en trekt ook goed de caravan het is ook net wat je van een 74er 504 verwacht in de bergen,vroeger kwam je ze ook tegen met een grote caravan erachter
ik zelf heb een aantal dingen veranderd,motorisch en aan de aandrijflijn
zodat hij fluitend tegen de bergen oprijd :P
p.s zorg wel dat het trekgewicht op je kentekenbewijs staat vermeld anders mag je niet meer dan 750 kilo trekken,de 504 mag max 1300 kg geremd trekken volgens mijn kentekenbewijs
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor jan » 04 jul 2007, 22:01

risky schreef:p.s zorg wel dat het trekgewicht op je kentekenbewijs staat vermeld anders mag je niet meer dan 750 kilo trekken,de 504 mag max 1300 kg geremd trekken volgens mijn kentekenbewijs

Dat is in orde hoor, dat staat er bij mij ook op.

ik ben nog niet echt van plan om de bergen in te gaan, maar de westerschelde tunnel naar zeeuws vlaanderen heeft ook een stijging van 7% en daar zou ik dan door moeten, dat moet toch lukken lijkt me, al is het in de derde versnelling...?
jan
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 28 feb 2007, 21:32

Berichtdoor risky » 05 jul 2007, 09:52

jan schreef:
risky schreef:p.s zorg wel dat het trekgewicht op je kentekenbewijs staat vermeld anders mag je niet meer dan 750 kilo trekken,de 504 mag max 1300 kg geremd trekken volgens mijn kentekenbewijs

Dat is in orde hoor, dat staat er bij mij ook op.

ik ben nog niet echt van plan om de bergen in te gaan, maar de westerschelde tunnel naar zeeuws vlaanderen heeft ook een stijging van 7% en daar zou ik dan door moeten, dat moet toch lukken lijkt me, al is het in de derde versnelling...?


tja,ik weet niet in welke conditie jouw motor is en wat voor motor er in ligt
heb je een 1.8 dan heeft hij nog minder vermogen en zal hij er flink aan moeten trekken heb je 2l met een 2traps er op gaat het weer makelijker
ik ga uit van mijn eigen 504 en die er heeft geen moeite maar zoals ik zei
daar is het 1 en ander aan gedaan en geen vergelijking met een gewone
mijn zwager is met zijn gl van het gooi naar limburg gereden met 1000 kg
zware caravan er achter zonder problemen maar weet niet wat hij met 7% klimmen doet die gaat alleen in nederland met de peugeot
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten