probleem tellerkabel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem tellerkabel

Berichtdoor Luciano » 26 maart 2007, 23:40

Mes amis,

De wijzer van de kilometerteller danst vrolijk op en neer. Het lijkt meer op een pretmeter!
Wanneer ik harder dan 80 rijdt komt de wijzer tot rust en blijft hij mooi stil. Daaronder begint hij weer vrolijk op en neer te wiebelen.
Nu denk ik dat iets aan de hand is met de tellerkabel.
Mijn vraag is of iemand van jullie weet wat aan de hand kan zijn en hoe eventueel het euvel verholpen kan worden.
Is deze klus iets dat je zelf zou kunnen en zo ja, bestaat dan een duidelijke handleiding hoe te handelen?

Ik hoor graag van jullie!

Met dank!

Luciano
Peugeot 504 Coupe Automaat 1981
Peugeot 604 SL Automatique 1978
Luciano
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 dec 2006, 21:41
Woonplaats: Maastricht

tellerkabel

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 maart 2007, 01:40

Andere kabel proberen is de beste remedie, zit slag in kabel naar ik denk.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 maart 2007, 05:28

Eventueel (enigszins) losgetrilde kabeluiteinden bij de versnellingsbak/differentieel en achter je tellerblok checken. Misschien zelf uit te bouwen, vervolgens de kabel vertikaal houden en wat dunne olie in de buitenmantel laten lopen. Kijk ook of de kabel ergens een abnormaal scherpe bocht moet maken. De tamelijk starre (metalen) binnenkabel kan wel wat hebben, maar moet natuurlijk wel vrij kunnen draaien. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 504ronnie » 27 maart 2007, 20:42

Kijk eens of het kunststof hulsje, wat er voor zorgt dat de kabel in de teller op zijn plaats blijft, niet los zit.
Meestal is het hulsje gebroken en kan de kabel uit de teller schieten, of er "net" nog maar in zitten maar dan moet je toch wel een licht geratel horen.
Succes
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor JT » 27 maart 2007, 21:47

Dat geratel herken ik ook. Toen de tellerklokken had nagekeken en provisorisch heb teruggezet en de tellerkabel niet ver genoeg terug in de klokken had gestoken...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

dansende kilometerteller

Berichtdoor olthof » 28 maart 2007, 10:13

Kabel loshalen bij de teller en er vet indrukken bijvoorbeeld kogellagervet.
Dit heeft bij mij geholpen.
Verder de kabel controleren of die niet ergens knel zit.
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Re: probleem tellerkabel

Berichtdoor johnssons » 01 apr 2007, 21:10

Luciano schreef:Mes amis,

De wijzer van de kilometerteller danst vrolijk op en neer. Het lijkt meer op een pretmeter!
Wanneer ik harder dan 80 rijdt komt de wijzer tot rust en blijft hij mooi stil. Daaronder begint hij weer vrolijk op en neer te wiebelen.
Nu denk ik dat iets aan de hand is met de tellerkabel.
Mijn vraag is of iemand van jullie weet wat aan de hand kan zijn en hoe eventueel het euvel verholpen kan worden.
Is deze klus iets dat je zelf zou kunnen en zo ja, bestaat dan een duidelijke handleiding hoe te handelen?

Ik hoor graag van jullie!

Met dank!

Luciano


Je kunt het oplossen door een o-ringetje over het kabeluiteinde te plaatsen waar het uiteinde in de tellerklok wordt geschoven en vastgezet wordt. In de meeste gevallen wordt je teller rustig, helpt ook tegen tikkende en ratelende kabels.
De o-ring mag niet te dun en ook niet te dik zijn, je moet de kabel nog wel vast kunnen zetten.
Ik zou er niet zo snel vet in spuiten, wordt zo'n troep achter je dashbord.....

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: probleem tellerkabel

Berichtdoor Marcel » 02 apr 2007, 10:53

Ik weet me nog te herinneren dat de tellerkabel best lastig te monteren is om dat deze vrij kort is. Tot deze ontdekking kwam ik toen ik vorig jaar een paar lichtjes verving van het dashboard.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Berichtdoor Cor Rosie » 02 apr 2007, 13:50

De kabel zit op de langsbalk onder de auto met een plastic klemmetje aan (een klemmetje op) de langsbalk bevestigd. Door het plastic klemmetje los te peuteren heb je ongeveer 20cm extra "speelruimte".
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten