Toerental koude motor te hoog

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Toerental koude motor te hoog

Berichtdoor tomtom » 26 maart 2007, 12:46

Ik heb een 123 ignition met blauwe bosch ingebouwd, alles doet het (zeer) goed behalve het koude toerental. De auto is netjes afgesteld op 5 graden voor BDP en op 850 toeren met warme motor (de injectiepomp is ook goed afgesteld). Hij loopt warm perfect en start (dan) ook prima. Koud loopt het toerental al snel op naar een 1500 toeren en zakt dan na een paar minuten. Volgens mij is dit toerental te hoog (ik vind het in elk geval irritant en mijn andere coupe heeft dit veel minder). Met de gasklep en de koudestart-schroef lukt me het niet om dit te verlagen. Iemand nog een idee?
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor JT » 26 maart 2007, 13:36

Behalve de injectiepomp-afstelling die horizontaal zit, heb je er ook een die naar boven gericht is, zit iets boven de horizontale. Deze is voor de koudstart. Daar al naar gekeken?
Deze elementen zijn ook nog los te krijgen, voor het geval ie kapot is.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor tomtom » 26 maart 2007, 14:10

Nope, ga ik straks gelijk naar kijken; thx!
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor tomtom » 27 maart 2007, 10:05

Jan, bedankt voor de tip. Het was vrij moeilijk te verdraaien (je hebt weinig grip op de bout die je moet vasthouden om de moer te kunnen verdraaien) maar idd het "koude" toerental staat nu netjes op 1000-1050 toeren en da's een stuk aangenamer. Ik vind wel dat de motor vrij onregelmatig loopt; warm fluctueert dat tussen de 825 en 875 toeren maar dat hoort waarschijnlijk bij dit type motor.
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor JT » 27 maart 2007, 12:27

Heb ik ook last van bij de coupé, cabrio geen centje pijn.
iemand tips? (tomtom, moeten we even een nieuw topic starten welllicht?)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Ronald504 » 28 maart 2007, 23:35

JT schreef:Behalve de injectiepomp-afstelling die horizontaal zit, heb je er ook een die naar boven gericht is, zit iets boven de horizontale. Deze is voor de koudstart. Daar al naar gekeken?
Deze elementen zijn ook nog los te krijgen, voor het geval ie kapot is.


Kan je nader uitleggen, ook ik heb een koude start van 1500 - 1800 toeren, wellicht kan je de afstelling met een fototje aangeven?
504 TI - 1978
Ronald504
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 07 dec 2005, 15:00

Berichtdoor JT » 29 maart 2007, 00:32

JT schreef:Deze elementen zijn ook nog los te krijgen, voor het geval ie kapot is.

Ik heb, zoals wel vaker :oops: , apekool lopen verkopen. Ik lees alles wat voorbij komt en trek af en toe verkeerde conclusies:
Door topic http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6805 ooit half gelezen te hebben, dacht ik snel "goed om te weten".
Fout dus, betreft carburateur-motor.
Bij injectie zit de automatische choke op de (dure) injectiepomp geïntegreerd.
Excuses en dank aan degene die dit opmerkte!

Hierbij een foto van de afstelmogelijkheden, genomen vanuit de plek van de accu. De horizontale (onderste) afstelmogelijkheid zorgt voor de afstelling van de plunjerslag, dus hoeveelheid benzine per injectieslag, bij warme motor. De afstelmogelijkheid daar linksboven van is de verrijking bij koude motor...
Afbeelding
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor tomtom » 29 maart 2007, 10:14

Dat horizontale kon ik ook niet helemaal thuisbrengen....maar door jouw opmerking wist ik wel weer dat daar de "koude start verrijking" zat. Ergo; probleem opgelost dus met die apekool valt het ook wel weer mee :D
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten