vijf-bak i.pv. vierbak

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vijf-bak i.pv. vierbak

Berichtdoor Ed » 25 maart 2007, 13:21

Omdat mijn bak er eerdaags toch uitmoet zit ik eraan te denken meteen over te stappen op een 5-bak. Zuiniger en stiller is ook fijn :-). Maar past een vijfbak in een familiale of break? de lengte moet wel gelijk zijn anders wordt het een hele operatie.. :(
Als dit niet kan zit ik ook wel te denken aan een automaat, Niet stiller, niet zuiniger, maar wel comfortabel..... Maar hier geldt dezelfde vraag, past het zonder grote aanpassingen?
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor risky » 25 maart 2007, 16:12

automaat is veel meer ombouw werk,want dan moet je niet alleen de bak vernieuwen maar ook je pendalen je radiateur je middenen consol en je tussenas ,waar je ook op moet letten is dat je een starre achteras hebt
dus je cardan niet iets naar achteren kan zetten want de vijfbak is iets langer dan de vierbak en bij de sedan kan je ongeveer een cm naar achteren schuiven zodat hij er toch tussen past
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor PeuTriton » 27 maart 2007, 21:47

zou dat nu echt zuiniger rijden?? Of wordt je gewoon uitgenodigd om harder te rijden!!

Iemand ervaring met verschil in gebruik?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Brownie » 27 maart 2007, 23:33

Als je veel snelwegkilometers maakt is het wel degelijk zuiniger. Ik heb het wel gemerkt met twee verschillende 505 diesels, 1 met 4- en 1 met 5-bak. Beiden heb ik van Grenoble naar Groningen gereden. Dan scheelt het verbruik toch wel hoor.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor risky » 28 maart 2007, 00:10

PeuTriton schreef:zou dat nu echt zuiniger rijden?? Of wordt je gewoon uitgenodigd om harder te rijden!!

Iemand ervaring met verschil in gebruik?

ja idd je rijd er wel harder mee bij 140 ongeveer 3600 tpm
als je netjes rijd gemiddeld 1 op 10 stadswerk op lange stukken 1 op 12 en een half bij continu 140 p.uur.Met caravan er achter van 1000 kilo in zijn 5e versnelling 1 op 10.Zijn top is ook beduidend hoger maar dat komt ook omdat ik er een ander uitlaat spruitstuk op heb gezet en er geen koelfin op heb (ik heb er een elektrise voor staan) wat betrouwbaarder :mrgreen:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Cor Rosie » 28 maart 2007, 11:45

Ed, een 5 bak is inderdaad langer dan een 4-bak. Dat betekent dus veel werk. Bij een 504 sedan met onafhankelijke achterwielophanging zou het nog interessant kunnen zijn om te onderzoeken of een 505 cardanas + koker past. De 505 is immers met zowel 4- als 5-bak geleverd. Of dezelfde (mogelijke) uitwisselbaarheid geldt voor de breaks weet ik niet, daar heb ik dan weer geen verstand van (heeft een 505 break een starre achteras?). Ik meen mij te herinneren dat kort geleden een 504 sedan met 505 aandrijflijn (met 5-bak) op speurders te koop stond... dat zou dus moeten kunnen.

Een automaat past niet in de tunnel van een handbak, omdat de automaatbak op punten een grotere diameter heeft. De tunnel is trouwens aan te passen, maar dat vergt een boel geduld, pas- en meetwerk. Op de tunnel moet ook de bevestiging van de automaatpook worden gelast. Daarnaast: andere waterpomp, radiateur + leidingen, console, pedalen, differentieel(?), en andere kilometertellerkabel, + kickdownkabelbevestiging.

Dat gaat niet lukken in een zaterdag...
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor Ed » 28 maart 2007, 18:10

Bedankt allemaal! Als ik dit zo hoor dat blijft het vierbakje er maar in zitten. Het moet ook niet te gek worden..... Stuurversnelling is ook wel mooi, en dan rij ik maar wat rustiger! :-)
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten