Olielekkage onder benzinepomp

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olielekkage onder benzinepomp

Berichtdoor jospop » 13 dec 2006, 22:13

Is het lekken/zweten van olie onder de benzinepomp bij een carburateurmotor 504 een veel voorkomend probleem? Moet ik nog ergens op letten wanneer ik de boel goed ga bekijken/nieuwe pakking plaatsen?
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor 403B-1963 » 13 dec 2006, 22:35

Hallo Jospop,

Ik ken de 504 niet zo goed maar vaak zijn de zaken vergelijkbaar met andere auto's.

Als jouw benzinepomp op de zijkant van het motorblok vast gebout zit wordt hij zeer waarschijnlijk aangedreven door een nok of pen van uit het motorblok. In het motorblok spettert de olie erlustig op los. Dus als de pakking die tussen de pomp en het motorblok zit defekt is loopt de olie hier tussen uit.

Je kunt proberen de pomp iets vaster te zetten en dan kijken of hij nog lekt / zweet. Zo nee probleem opgelost, zo ja losnemen, beide pasvlakken goed zuivermaken en opnieuw monteren met nieuwe pakking. :!:
Evt wat vloeibare pakking als extra zekerheid er tussen.

Succes.

Groeten Bevaros [/u]
Laatst bijgewerkt door 403B-1963 op 14 dec 2006, 21:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Ed » 14 dec 2006, 20:40

Ik weet niet of het veel voorkomt, maar de mijne doet het wel. Zoveel dat in de kerstvakantie de boel maar eens losmoet zoals 403B-1963 hiervoor heeft beschreven. Hebben we weer wat te doen. :D
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Daniël » 14 dec 2006, 21:50

Die van mij doet het ook, dus het begint al te lijken op een veel voorkomend probleem(pje). Bij mij is het nog niet in zodanige hoeveelheden dat ik steeds olie moet bijvullen.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor risky » 15 dec 2006, 10:18

ik heb bij mijn zwager zijn 504 gl de pakking vernieuwd
het probleem bleef,toen de hele pomp vernieuwd
toen was de lekage over,dus goed opletten of het uit de pakking
lekt of uit de pomp
zonde om het werk 2x te doen :D
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Evert G.D » 16 dec 2006, 01:26

Inderdaad, mijn 504 heeft hetzelfde verschijnsel, maar in heel lichte mate. Doe er vooralsnog nix aan, de lekkage is zeer miniem....
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor jospop » 16 dec 2006, 18:50

Bij mij lekt ie ook niet erg veel, maar het ziet er zo smerig uit. Bovendien heb je zo weer een factor uitgesloten van olieverbruik, waardoor je het eerder doorhebt als er iets anders aan de hand is...
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Koffiemolen » 16 dec 2006, 21:16

Het begint saai te worden: ook de mijne heeft het in zeer lichte mate. Zal de pakking eens een keer vervangen. Het is nu niet meer dan een vlekje.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor 403B-1963 » 16 dec 2006, 21:35

@ Allen die hierboven al gereageerd hebben.

Het lijkt wel een 504 kwaaltje worden / zijn.

Nu denk ik dan ook dat de pakking misschien te dun is. :?: :!:

Als je een pakking kunt uitzoeken pak dan, als het mogelijk is, de dikste.
Die kan iets meer zetten en eventuele oneffenheden overbruggen.

Ik meen me te herinneren dat we op het APH magazijn twee uitvoerin-
gen/ merken /leveranciers van deze pakkingen hebben.
En er zit zo op het gevoel verschil in dikte of structuur in.

Was vandaag nog op het magazijn maar heb helaas niet gekeken.
Wist toen nog niet dat er zoveel reacties waren.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Ed » 24 dec 2006, 21:19

Vandaag de benzinepomp maar eens losgehaald. De pakking was niet veel soeps meer. Maar wat me vooral opviel was dat de flens (of hoe dat ook heet) van de pomp niet glad was. Vooral de onderkant was hobbbelig. Met fijn schuurpapier voorzichtig glad gemaakt en daarna goed schoongemaakt. Ook het blok goed schoongemaakt. Toen de pomp er weer op met een nieuwe pakking (was redelijk dik) van Peugeot (5 stuks voor 2 euro en 14 cent).
Mocht ik nog zo gek worden om ergens op kerstbezoek te gaan kan ik meteen zien of ie nu echt dicht is..... :D
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor jospop » 28 dec 2006, 21:02

@ Ed: Zou het graag horen als ie nu niet meer zweet. Waar heb je trouwens de pakkingen vandaan?

Heb gisteren een zo dik mogelijke pakking bij Jonkhart gehaald. Die vertelde echter dat je beter een dunne dan een dikke kunt gebruiken..... Ik ben alleen een beetje eigenwijs.....
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor johnssons » 18 jan 2007, 16:40

Het probleem bij het lekken onder de benzinepomp is meestal niet de pakking, de lekkage wordt meestal veroorzaakt door een versleten membraam van de bezinepomp...... je vindt dan een soort rode sludge onder de benzinepomp..
De oplossing is een nieuwe, ook de pakking natuurlijk...maar dat zal duidelijk zijn ....

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Ed » 18 jan 2007, 18:09

Klopt als een bus, helaas. Mijne lekt met nieuwe pakking net zo hard als vroeger. Ga dus maar een nieuwe pomp met nieuwe pakking monteren. Snap nu waarom die pakkingen per 5 worden verkocht..... :-)
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Ed » 06 apr 2007, 19:56

Afgelopen week eindelijk de nieuwe pomp gemonteerd. Was gelukkig niet zo duur. En: na een paar dagen nog steeds geen druppel lekkage! :D
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten