revisie hoofdcylinder koppeling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

revisie hoofdcylinder koppeling

Berichtdoor Ed » 21 nov 2006, 21:31

MIjn hoofdcylinder van de koppeling lekt ietsje olie naar binnen toe, het interieur in dus. Kun je de hoofdcylinder van binnenuit reviseren? Het ding zit nogal ongelukkig onder de bekrachtiging in een hoekje weggedrukt. Dus van binnenuit lijkt me ideaal. Iemand ervaring? :?:
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

koppelingscilinder

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 nov 2006, 21:54

Van binnenuit is niet ideaal Ed, kun je bovendien de cilinder niet schoonmaken en polijsten.
Met een beetje manouvreren kun je de twee moertjes loskrijgen, net onder de servo.Als je hem er weer opzet, kun je hem het best eerst afvullen met remolie, anders krijg je koppeling veel moeilijker ontlucht.
Ik doe het altijd zo, heb zelf helaas grote handen, dus kost me wel moeite.
In het andere geval moet je de servo er even afgooien, is een minuut of 25 schroeven.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor jospop » 21 nov 2006, 22:08

Ik heb toevallig gisteren ook de koppelingscylinder gereviseerd. Ik weet niet of dit ook van binnenuit kan. In theorie kan het, maar misschien zitten er daar pedalen/bevestigingspunten in de weg. Sowieso lijkt van binnenuit me niet handig met het oog op morsen van remvloeistof. Je hebt ook niet de mogelijkheid de boel goed schoon te maken. Kun je er vanaf de onderkant niet makkelijker bij komen? Het zijn per slot van rekening maar twee moertjes en twee slangetjes die los moeten. In ieder geval succes.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor jospop » 21 nov 2006, 22:11

Had de reaktie van pininfarina nog niet gelezen, vandaar dubbele info...
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Ed » 21 nov 2006, 22:17

Bedankt voor de informatie! Ga het maar gewoon van buitenaf doen want het moet wel goed tenslotte. En een uurtje meer of minder sleutelen maakt ook niet uit.
Klopt het dat de revisieset onderdeelnummer 2099.11 heeft?
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor jospop » 21 nov 2006, 22:26

De set die ik heb gebruikt had onderdeelnummer 2099-05, bij pcn gehaald. Maar uit Haynes bleek dat er twee verschillende typen binnenwerken zijn, waarbij een met klep en een zonder. In die van mij zat geen klep, heb dus de klep en de veer uit de revisieset niet gebruikt. 2099-11 zou dus wel eens de revisieset kunnen zijn voor de "nieuwere" cylinders zonder klep.
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor jospop » 21 nov 2006, 22:46

Kijk ook nog maar eens op http://members.home.nl/hoeyng/lijst.htm
Voor eerdere typen 2099-05, latere 2099-11, maar in principe kunnen ze allebeide. Er is volgens Haynes alleen een probleem als je een werkcylinder van een ouder type monteert bij een hoofdcylinder van het nieuwe type.
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Koffiemolen » 24 nov 2006, 20:56

Ik heb hem laatst van mijn 204 gereviseerd, DAT is pas lastig.....haha!

Maar goed, mijn credo: je kunt beter een hlaf uur langer sleutelen om ervoor te zorgen dat je goed bij je te repareren onderdeel kunt, dan gaan zitten prutsen op de vierkante mm met uiteindelijk een gammel eindresulaat.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Ed » 30 nov 2006, 21:14

Had net de onderdelen besteld, breekt gisteren de bout af die de koppelingsvork vastzet aan de pal die uit de cylinder komt. Was vlak bij huis, dus nog geluk gehad. Heb die hulpcylinder eens goed bekeken en die ziet er nog goed uit. Wat wel opviel was dat de ontluchtingsnippel aan de onderkant zit. Krijg je die dan wel ontlucht? In het werkplaatshandboek staat dat je de boel ook van onder af kan vullen.... iemand een idee? :?:
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

onluchten

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 nov 2006, 21:28

Van onderaf ontluchten(i.d.g. volspuiten met remolie)Ed, anders lukt het absoluut niet. Deze week al eerder iemand geholpen, waar eveneens de splitpen van afgebroken was en daardoor heel de inhoud v/d cilinder op straat terecht kwam.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Ed » 30 nov 2006, 21:38

Bedankt voor je snelle antwoord Wim! Maar hoe spuit je van onderen die olie erin? heb je daar speciale spuiten voor of kan dat met zo'n bus waar versnellingsbakolie inzit (met een lange flexibele buis erop) ??
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor JT » 30 nov 2006, 22:11

Wim bedoelt vanuit helemaal beneden....
Van onderuit de auto, daar de ontluchtingsnipper gebruiken.
Eazybleed gebruik ik, Wim zweert bij een spuitflacon... Principe is hetzelfde.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Ed » 01 dec 2006, 20:08

Bedankt voor de adviezen allemaal. Had nog een 60 ml infuusspuit liggen met slang. paste precies op de nippel en ik was - van onderaf - in twee minuten klaar. Van zo'n forum wordt ik vaak heel blij! :D
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor JT » 01 dec 2006, 21:35

Net op de TV "Wereld draait door'
We benne op de wereld voor mekaar, voor mekaar, om te hellepe niet waar
Inderdaad, mooi he, zo'n forum!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten