stuurbekrachtiging max -> motor slaat af

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

stuurbekrachtiging max -> motor slaat af

Berichtdoor Ronald504 » 14 nov 2006, 14:42

Een probleem,

Ik woon in amsterdam en moet in file parkeren, kleine ruimte waar de 504 net of net niet in past. Nu met stuurbekrachtiging is niet zo'n probleem om het leeuwtje het vak in of op de rijbaan te krijgen, maar in mijn geval juist wel.

Als ik het maximaal instuur slaat de motor af, blijf ik echter een 3/4 slag voor de maximale uitslag dan blijft de motor gewoon draaien. In mijn beleving gaat er iets niet goed met de ....... tja ik weet het niet maar wellicht is dit bij een van jullie een bekend probleem.

En doe ik meteen een tweede vraag, de laadmeter van de accu staat bij een stationair zwaar in de min. Eenmaal op weg en wat meer toeren dan klimt de wijzer vanzelf naar iets onder het midden. Is de dynamo aan vervanging toe/ de koolborstels of is dit normaal?
504 TI - 1978
Ronald504
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 07 dec 2005, 15:00

stuurbekrachtiging

Berichtdoor olthof » 17 nov 2006, 16:36

Beste Ronald,

Beide 'problemen' zijn bekend.
De stuurbekrachtiging gaat altijd in de max. uitslag stand zwaar lopen.
Normaal mag de motor dan niet afslaan.
Wel mag het toerental dan iets zakken.
Voorwaarde in deze is dat de kleppen,ontsteking en injectiesysteem goed zijn afgesteld.
Toerental om en nabij de 1000-rpm bij een automaat.
Als alles zo is afgeregeld mag de motor niet afslaan.
Mijn advies is om bij inparkeren niet geheel tot het eind door te draaien maar net daarvoor op te houden.
Dit maakt wat de uitslag van de wielen betreft niet veel of niets uit.
Dit moet je even aanvoelen.

Laadstroom kun je even controleren met een voltmeter.
Volgens mij moet ie 13,8 tot 14 volt laden.
Ik kan het even nazien maar ik heb het boekje niet bij de hand momenteel.

Ik hoop dat je hier iets aan zult hebben

Vrgr,

Jan Olthof.
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

Berichtdoor Ronald504 » 18 nov 2006, 13:23

Voorwaarde in deze is dat de kleppen,ontsteking en injectiesysteem goed zijn afgesteld.
Toerental om en nabij de 1000-rpm bij een automaat.
Als alles zo is afgeregeld mag de motor niet afslaan.


Dan ga ik volgende week bij het begin beginnen, alles netjes af (laten) stellen, en voorlopig niet volledig insturen.

Dank voor de info
504 TI - 1978
Ronald504
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 07 dec 2005, 15:00

Re: stuurbekrachtiging

Berichtdoor Yippy » 22 nov 2006, 12:16

olthof schreef:Laadstroom kun je even controleren met een voltmeter.
Volgens mij moet ie 13,8 tot 14 volt laden.
Ik kan het even nazien maar ik heb het boekje niet bij de hand momenteel.

Klopt !

Soortgelijk probleem had ik ook, maar de spanningsregelaar gaf juist teveel, maar liefst 17 volt !
Inmiddels is, omdat een enkele spanningsregelaar niet of niet voor veel minder geld te krijgen is, maar een nieuwe dynamo (met geïntegreerde spanningsregelaar) geplaatst en is het probleem verholpen.
Witte 504 A01 1969
Avatar gebruiker
Yippy
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 28 sep 2006, 11:42
Woonplaats: Tjalleberd


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BastosB en 54 gasten