oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor AMPlas » 11 sep 2006, 22:01

het volgende: er lekt lichtrood gekleurde 'waterachtige' (dus niet heel stroperige) olie, wanneer ik een stukje gereden heb op de plaatsen met de rode pijl. Het gaat om een coupe v6 automaat. Mijn idee is dat het olie is van de stuurbekrachtiging oid wat door het rijden langs de aandrijfas naar achteren loopt. Heeft iemand een idee of dit mogelijk zou zijn, of wat het anders zou kunnen zijn en waar dat gevonden kan worden? kan het zijn dat bv de overdrukventiel van de oliepomp voor de stuurbekrachtiging niet meer goed sluit? ik roep maar wat, maar wordt een beetje radeloos. Ik denk in iedergeval niet dat het de aandrijfas zelf is die lekt. Of zou dat het ook kunnen zijn??? afijn ik weet het niet... :( :oops:
oh ja; wanneer de auto stil staat is er niks geen lekken, enkel dus wanneer de motor warm gelopen is.


Afbeelding

[/img]
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

keering

Berichtdoor risky » 11 sep 2006, 22:37

volgens mij is de tussenas keering lek als ik zo zie aan de kant van de versnelling bak dat is meestal dezelfde atf olie (automaat)
in het uit einde van je versnelling bak zit een keering die zal wel lek zijn
daar waar de tussenas in je versnellingbak gaat
dat is best wel een beetje werk
gr dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

lekke keerring automaat

Berichtdoor Paull en Paulla » 11 sep 2006, 22:57

Volgens mij lekt inderdaad de oliekeerring aan het staartstuk van de automaatbak, of de kilometerkabel aansluiting in de automaat.
Lekkage is niet ongewoon op deze plaatsen :evil:

m.v.g.
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Nikilauda504 » 12 sep 2006, 08:15

Al deze plaatsen goed droog en schoon maken dus en dan de motor laten lopen en vervolgens kijken waar je het eerst een verse druppel ATF ziet verschijnen.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor AMPlas » 12 sep 2006, 08:59

nou dan gaan we daar maar eens naar kijken. had al geprobeerd de imbussen waarmee de tussenas aan de bak vastzit strakker te draaien maar daar kom je dus niet zomaar bij... :lol: moet eerst weer de uitlaat eraf :( als je weet hoeveel moeite het heeft gekost die erop te krijgen... :evil:

dank allen voor de suggesties!

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Nikilauda504 » 12 sep 2006, 09:01

Suc6!
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

ATF-lekkage

Berichtdoor Paull en Paulla » 12 sep 2006, 09:44

Beste Amplas
DE uitlaat hoeft er niet af.je kunt met verlengstuk en een ""knie-gewricht"" er wel bij.
Of bovenlangs door de automaat-pook van de tunnel te verwijderen
Deze zit met vier M-6 moertjes vast.
Maar lekkage los je hier niet mee op.

MVG
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

keering

Berichtdoor risky » 12 sep 2006, 17:44

ja idd lekker klusje die uilaat
je moet gewoon je midden consol er uit halen daaronder zit een zwarte plaat met parkers vasten dan kan je zo bij je inbusbouten,je kan het beste gewoon die keering vernieuwen vooral bij een automaat staat toch al beetje druk op
de 4 inbussen los de 2 bouten van cardan los de boel naar achteren trekken ( midden demper er onderuit en hitteschild) en je kan die keering vernieuwen
gr dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor AMPlas » 13 sep 2006, 12:14

thanks Paull en risky!

dan ga ik dat maar eens proberen

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Nikilauda504 » 19 sep 2006, 07:49

AMPlas schreef:thanks Paull en risky!

dan ga ik dat maar eens proberen

AMPlas


En, is de lekkage weg nu?
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor AMPlas » 19 sep 2006, 08:38

nou nog hetzelfde... :lol: ga pas komende zatredag aan de slag...
:wink:

dan ook gelijk het startrobleem proberen op te lossen (zie ander topic)

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor AMPlas » 24 sep 2006, 11:18

eerst maar eens het startprobleem opgelost (zie ander topic) en daardoor geen tijd meer gehad om het lekken op te lossen...duurt nog minimaal een week dus.

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Olielekkage automaat

Berichtdoor Paull en Paulla » 24 sep 2006, 22:00

Beste AMPlas,

Als beloofd stuur ik je wat gegevens.
Oliekeerring staartstuk automaat heeft de volgende maat: 40 58 10
Oliekeerring kilometerkabel heeft de volgende maat: 8,5 16 7
O-ring gemonteerd om het passtuk, heeft de maat: 2x 27 2,5
(alle maten in mm's).

Compleet gereviseerd heb ik ook voor je. Zie foto:
Afbeelding

Voor een GM automaat heeft het wormwieltje 26 tanden. Als je de keerring aan het staartstuk van de automaat wilt wisselen, ben je waarschijnlijk wel even bezig. Dat red je niet op een middag.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 27 sep 2006, 12:59

Hoi Paull

alvast bedankt voor het aanbod, maar ga het eerst zelf even proberen!
ik laat je na dit weekend weten of ik wat verder ben gekomen

groeten

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 27 sep 2006, 14:13

als je het cardan naar achteren trekt, moet je wel enige voorzichtigheid betrachten met de tussenas, je moet dan opletten dat hij bij de bak er van af gaat anders valt hij van het cardan af en heb je nog meer werk dan je van plan was. :(
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 16 okt 2006, 21:41

het is dus niet de kilometerteller....helaas....

een operatie zal waarschijnlijk niet uitblijven. we hebben de snaar van de hydroliekpomp van de stuurbekrachtiging losgehaald, maar ook dat bracht geen soelaas, lekt nog steeds als een malle na warm gelopen te zijn...
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor risky » 16 okt 2006, 23:23

tja ik denk dat je dan echt de bak eraf moet halen :shock:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor AMPlas » 17 okt 2006, 08:42

nog tips aangaande deze operatie?
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor risky » 18 okt 2006, 21:34

rustig bekijken,een brug regelen midden consol eruit halen kan je alvast mee beginnen daaronder zit een zwarte plaat met vier parkers die weg halen dan kan je bij de inbus bouten bij de bak,aan de onderkant de twee andere inbusbouten los maken dan de twee inbus bouten van het cardan los maken let op!! (aandrijfassen gewoon laten zitten he)let op!!bij het naar achteren trekken van het cardan dat de binnenste deel van de tussenas mee gaat (de as die in die pijp draaid)anders heb je veel meer werk ik weet alleen niet of je speciaal gereedschap nodig hebt om die keering er in te krijgen want die keering moet er wel recht in zitten anders kan je weer overnieuw beginnen
heb je trouwens een trekhaak? met trekhaak kan de cardan minder ver naar achteren
succes ( het lijkt meer werk dan het is hoor is echt goed te doen)
de midden demper eronderuit halen spreek voor zich zelf
gr dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor AMPlas » 04 sep 2016, 20:26

En ongeveer 10 jaar later voer ik deze reparatie echt uit...
Destijds een vervangende motor laten plaatsen uit een 604 en de garage de lekkage op laten lossen
Naar nu blijkt hebben die niet de keerring vervangen maar met wat vloeibare pakking alles weer dicht gemaakt
Maar daarmee loopt de olie uit de bak dus de pijp van de tussenas in....
De wagen staat nu in eigen garage op de brug en ben begonnen met revisie/reparatie/renovatie, gaan het nu goed doen

Alles ligt nu los: dif naar achter getrokken en met bovenstaande opmerkingen in gedachte keurig gegaan
Het eruit krijgen van die keerring was een hels karwij, helemaal vast gevulkaniseerd
Die is er nu uit, maar zit met wat vragen

1 de as in de automaatbak heeft speling, hoort dit? Wanneer alles weer in elkaar zit houdt de tussenas deze as ook in een lager en daarmee zou de speling weg moeten zijn. Maar wil dit toch zeker weten, kan nu anders nog verdere maatregelen nemen
2 op de plek van de keerring in uiteinde bak zit een metalen ring geperst. Valt de keerring hier gewoon tegenaan of moet deze ring de keerring borgen? Snap niet hoe de keerring op zijn plek blijft zitten als ik deze gewoon over de tussenas schuif en alles weer vastdraai. Lijkt me dat deze dan alsnog lekt. Ofwel, hoe monteer ik de nieuwe keerring?
3 is het lager in de tussenas te vervangen? Zo ja, hoe te werk te gaan
4 zit er een zelfde keerring aan de differentieel zijde en zouden we die nu direct mee kunnen vervangen. Het ligt nu allemaal los... Zo ja, waar rekening mee te houden

Zal later nog foto's plaatsen om een en ander te verduidelijken

Groeten

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Re: oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor AMPlas » 04 sep 2016, 20:46

hierbij wat foto's

Afbeelding
Alles uit elkaar, moesten tussenas even helpen maar daarna schoof ie keurig mee naar achteren
excuus; foto op zn zijkant

Afbeelding
Voorste naaldlager is waar de tussenas in rust
die koperkleurige ring is waar de uitgaande as van de bak in zit
Daar zit dus speling op, is dat normaal?
Voorste zwarte ring is waar de oude keerring helemaal vast op zat, die ring zelf zit erin geperst
vraag is hoe de nieuwe keerring daarop of daarin gemonteerd moet worden


Sfeerimpressie :D
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Re: oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor pauldevries » 04 sep 2016, 20:57

Ik heb helaas geen kaas gegeten van de 504 Coupe maar wil je heel veel succes wensen,
En top dat je de wagen nog steeds hebt zoveel jaar na de start van dit topic 8) 8)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor Marinus » 05 sep 2016, 21:38

Flinke ingreep, maar mooi als het opgelost kan worden zo.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor johnssons » 06 sep 2016, 10:12

Keerring vernieuwen .... oude uitwippen en nieuwe intikken, oude keerring als intikstempel gebruiken .... als je het naaldlager wil vernieuwen moet het staartstuk van de bak er af .... de uitgaande as van de bak heeft nu mogelijk wat speling omdat de tussenas uit de bak is geschoven en geen ondersteuning heeft ... in mijn ervaring keerring vernieuwen en alles weer monteren ...
Als er veel olie in de buis van de tussenas is gelekt, mogelijk bij het differentieel even loshalen en leeg laten lekken ....

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: oplossen lekken hydroliek(????)-olie

Berichtdoor AMPlas » 06 sep 2016, 22:01

Hallo John

Dank voor je reactie

Nog even ter verduidelijking
Dus die metalen ingeperste ring moet er ook uit?
En gaat dan eerst de rubberen keerring in het staartstuk en dan een nieuwe stalen ring erin tikken zodat de rubberen keerring geborgt wordt?

Sorry, maar snap het nog niet helemaal...
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten