Revisie (achter)remmen 504 (cc)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisie (achter)remmen 504 (cc)

Berichtdoor tomtom » 25 jan 2006, 18:13

Hallo,

Iemand nog tips voor de revisie van de remmen van een 504 cabrio? E.e.a loopt een beetje aan dus ik wil ze graag reviseren (achter lijkt links de handrem het niet te doen) want de auto moet nog naar de RDW. In het onderhoudsboek heeft men 2 spec. gereedschappen. 1 op de zuiger tegen te houden en 1 om hem in de juiste stand te houden. Zijn deze echt nodig?

Groeten, Harm
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: Revisie (achter)remmen 504 (cc)

Berichtdoor JT » 25 jan 2006, 18:37

tomtom schreef:Hallo,

Iemand nog tips voor de revisie van de remmen van een 504 cabrio? E.e.a loopt een beetje aan dus ik wil ze graag reviseren (achter lijkt links de handrem het niet te doen) want de auto moet nog naar de RDW. In het onderhoudsboek heeft men 2 spec. gereedschappen. 1 op de zuiger tegen te houden en 1 om hem in de juiste stand te houden. Zijn deze echt nodig?

Groeten, Harm

Neen, je moet natuurlijk wel oppassen dat alles op zijn plaats blijft. Ik heb blokjes hout gebruikt om te klemmen.
De handrem is eigenlijk zelfstellend. Controleer de loop van de kabel vanaf het centrale punt naar beide achterremmen.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

remrevisie

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 jan 2006, 01:00

Zuiger achterrem nooit terug duwen maar met de wijzers van de klok terugdraaien, evt. ontluchtingsnippel losgooien.
Als je eest de zuiger een stuk naar buiten laat komen, niet te ver, zet er maar een beitel tussen of iets dergelijks en daarna weer terug draait(af een toe beetje helpen door te duwen met wrikijzer of schroevendraaier) dan komt het vaak weer goed met de handrem.
Als je het heel secuur wilt doen en de stofhoes heelt wilt houden even de klauw eraf schroeven.
De zuiger mag je flink inspuiten met kruipolie alvorens je er aan gaat draaien.
Nog secuurder heel de klauw uit elkaar, paar uurtjes werk.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 26 jan 2006, 11:55

volgens mij hoef je de zuiger van de achterremklauw maar een kwartslag te draaien en dan moet je hem naar binnen kunnen drukken daarna weer een kwartslag terug en hij zit weer vergrendelt in de vertanding. Als je een "vierkante"schroevendraaier hebt die in de groef van de zuiger past, kun je die gebruiken om de zuiger naar beneden te draaien tot de schroevendraaier tegen de remklauw aan komt. en na het terugduwen weer naar de middenstand.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Geen kwartslag draaien...

Berichtdoor Paull en Paulla » 26 jan 2006, 20:02

Beste Harm,

Uit ervaring met de achterremklauwen van Peugeot 6 :lol: 4 weet ik uit het garagehandboek, dat je de cilinder geen 90 graden maar 45 graden (dus richting 10 over 2) moet draaien. Dat moet kunnen zonder veel kracht uit te oefenen. Als-tie stroef gaat of vastzit, dan kun je het beste de stofhoes iets opzij halen, kruipolie erin spuiten en de remcilinder heen en weer bewegen richting 5 voor 12, 5 over 12.

Als-tie 45 graden gedraaid is, kun je met lichte krachtuitoefening de remcilinder terug duwen. Probeer de stofhoes heel te houden. Als dat gelukt is voorzichtig terugdraaien richting 12 uur. Dat is de opening recht van onder naar boven.

Zo zou het kunnen lukken,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

rem loopt aan

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 jan 2006, 22:23

Ik wil niet eigenwijs zijn maar je moet blijven draaien en telkens de zuiger een stukje verder naar binnen duwen, als je er nieuwe remblokken tussen zet moet je de ontluchtingsnippel losschroeven anders krijg je niet genoeg ruimte, soms moet je ook de handrem terugstellen.
Doe het zo gemiddeld 2 a 3 maal per week.
Als de auto al heel lang stilstaat moet meestal de hele klauw uit elkaar.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 26 jan 2006, 23:06

sorry Wim, ik wil je totaal niet eigenwijs noemen ( zou niet durven) want jij heb meer recente praktijkervaring dan ik , maar terugschroeven van de plunjers komt volgens mij alleen maar voor bij de J7 & J9 met schijfremmen. Voor de achterremmen van de 504 was er een stukje speciaal gereedschap dat bestond uit een recht stukje metaal met ong. halverwege een dwarsstukje erop, dat was er speciaal voor om de plunjer een kwartslag omhoog of omlaag te draaien en na het terugduwen van de plunjer kon je dan d.m.v. het dwarsstukje de plunjer weer in de goede positie terugdraaien zodat de nok die op het remblok zit weer in de gleuf van de plunjer geschoven kon worden.( waardoor die dus niet meer zou kunnen verdraaien ) de gleuf in de plunjer loopt dus in de normale stand van voor naar achter
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

remmen

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 jan 2006, 23:15

Nou ben niet zo flauw uitgevallen hoor.
Ik gebruik er meestal geen speciaal gereedschap voor, de wijze waarop jij het beschrijft, ik geloof je onmiddellijk, want jij weet absoluut waar je over praat.
Soms gruw ik een beetje van al dat losmaken van remmen en cilinders, niet alleen van de remmen maar ook van de koppeling.
Remolie is wel zo'n smurrie, willekeurig of je nu dot 3 of 4 of 5 gebruikt, vreet aan de rubbers,de lak en aan je vel, kreeg vorige week een flinke straal in mijn oog.
Koop dit weekend (niet agressieve)siliconen olie/emulsie op de beurs in Rosmalen en ga er mee experimenteren met een een eigen auto.
Gr,
Wim
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 27 jan 2006, 00:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 26 jan 2006, 23:33

heb je absoluut gelijk in, maar de remklauwen van de 504 zijn berucht om het vastzitten, en was altijd veel en smerig werk om ze weer goed gangbaar te krijgen :? maar als het weer werkte had je wel eer van je werk. En als de cylinders al op leeftijd zijn ( en dat zijn de meeste, gezien de leeftijd van de 504's) kan het nooit kwaad om de cylinders eerst eens uit elkaar te halen en de rubbers e.d te vervangen, en alles eens goed aanslagvrij te maken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

kan slotje op

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 jan 2006, 00:10

kan slotje op
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 17 jan 2007, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor tomtom » 27 jan 2006, 18:27

Heren, zeer bedankt voor alle adviezen. Ik ga de boel eens open maken/herstellen. Ik weet dat Evert Jonkhart zowel de zuiger als de klauw uren zat te schuren/polijsten; helpt wellicht voor de duur waarop je weer aan de beurt bent? Is kopervet een optie om smeren?
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Uit het werkplaatshandboek

Berichtdoor Paull en Paulla » 28 jan 2006, 00:41

Beste Harm,

Ter info.

Vriendelijke groet,
Paull
Afbeelding

Afbeelding
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

remmen

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 jan 2006, 01:40

tomtom schreef:Heren, zeer bedankt voor alle adviezen. Ik ga de boel eens open maken/herstellen. Ik weet dat Evert Jonkhart zowel de zuiger als de klauw uren zat te schuren/polijsten; helpt wellicht voor de duur waarop je weer aan de beurt bent? Is kopervet een optie om smeren?

Tom gebruikte remklauwen die in het schap gelegen hebben zitten zo vast als een huis moet je wel demonteren.
Bovendien ziet er verkooptechnisch wat vezorgder uit, een en ander is gebruiksklaar en geconseveerd.
Heb opa al vaak zat aangeboden, dat af en toe eens bij te komen doen, ik heb geen tijd. Je kunt hem voor veel geld inhuren is stévast het antwoord van junior.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Geen kopervet, maar remvet

Berichtdoor Paull en Paulla » 28 jan 2006, 20:36

tomtom schreef:Heren, zeer bedankt voor alle adviezen. Ik ga de boel eens open maken/herstellen. Ik weet dat Evert Jonkhart zowel de zuiger als de klauw uren zat te schuren/polijsten; helpt wellicht voor de duur waarop je weer aan de beurt bent? Is kopervet een optie om smeren?


Beste Harm,

Voor remmen is remvet in de handel. De tube die ik heb is met blauw vet gevuld. Wat de samenstelling is, kan ik je niet vertellen.

Of kopervet geschikt is voor dit doel weet ik ook niet. Mogelijk mengt remolie met kopervet, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Bert » 29 jan 2006, 15:00

blauw vet is voor het interne gedeelte (plunjer enz) kopervet is voor het uitwendige van de remklauw delen.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 29 jan 2006, 15:16

Bert, dat blauwe vet, is dat hetzelfde vet dat je voor bijvoorbeeld het interne deel van de koppelingscylinder moet gebruiken?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 30 jan 2006, 11:16

klopt dat is hetzelfde vet. :D
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 11 aug 2007, 13:14

De tip die ik hier mis, maar die wel van belang is voor het redden van je oog is de volgende:
Als je de nippel eraf gedraaid hebt en de cylinder een kwart slag gedraaid hebt, dan kun je de cylinder terugduwen. In die cylinder zit nog verrassend veel remvloeistof. Ik had nieuwe leidingen gemonteerd en het ligt al een paar maanden open, dus ik had niet verwacht dat er nog remvloeistof in het remsysteem zat

Ikke onnozel, eerste keer, en duw die cylinder terug en krijg een hele stoot remvloeistof in m'n gezicht.....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor tomtom » 12 aug 2007, 11:53

Klopt, maar dat heb je zelfs als de zuigers uit de klauw moet verwijderen en de klauw al helemaal los van de auto is. Bij het eruit slaan (met beleid) kwam er nog best veel vloeistof uit.....
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten