Revisie Benzinepomp

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisie Benzinepomp

Berichtdoor tomtom » 25 jan 2006, 18:09

Hallo,

Weet iemand of je een benzinepomp behorende bij een XN2 motor kunt reviseren. Zowel mijn coupe als mijn cabriopomp begint een behoorlijke boel kabaal te schoppen en dat schijnt het teken voor opgave te zijn....

Groeten, Harm
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor JT » 25 jan 2006, 18:40

Ik heb alleen het deel waar benzine doorstroomt uit elkaar gehad, zat wel wat rommel in, maar niet te veel, hij deed het daarna wel weer!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Benzinepomp

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 jan 2006, 19:46

Heel goed schoonmaken Jan, nieuw hoofdfilter,inspuiten met grafiet olie,busje molycote door de benzine.
Als hij daarna nog lawaai maakt moet hij uit elkaar of een andere pomp.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor JT » 26 jan 2006, 00:07

Die molycote ga ik ook proberen!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor pietro » 28 jun 2006, 13:23

Mijn 504 V6 (K-jet.) heeft het probleem dat als de pomp draait dat er
benzine lekt bij de drukregelaar. (vermoedelijk)

Kent iemand dit probleem ? Is het lastig te repareren ?

bedankt alvast!
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 29 jun 2006, 22:59

pietro schreef:Mijn 504 V6 (K-jet.) heeft het probleem dat als de pomp draait dat er
benzine lekt bij de drukregelaar.


Beste Pietro,

Bedoel je de accumulator (vlak bij de benzinepomp) of bedoel je de koudloop/balansregelaar (regelt de brandstofdruk continue bij tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Of bedoel je de drukregelaar in de brandstofverdeler (spinnekop)?

Als je de accumulator bedoelt: er zijn twee versies nl. één met een tuutje (deze heeft atmosferische tegendruk) en één met een schroefje op de plek waar anders het tuutje zit. :D Beide versies hebben een membraan welke onder mechanische spanning komt te staan als het systeem op druk is (motor loopt of is net uitgezet).

Naar mijn idee moet je de accumulator wisselen als dit membraan lekt.

Mijn ervaring is dat ze kortstondig lekken, indien defect, op het moment dat het brandstofsysteem onder druk komt. Als iemand weet hoe je de accumulator herstelt, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 02 jul 2006, 23:12

Hallo Paul,

Bedankt voor je antwoord.
Na wat googelen op K-jetronic snap ik al wat meer van het systeem.
Ik bedoel inderdaad de accumulator tussen de pomp en het filter. (onder de tank samen gemonteerd)
Volgens de bekende bedrijven gaan die dingen doorgaans nooit stuk.
Bij het op druk komen spuit er benzine uit, en later wordt het druppelen.
Ik zou 'm graag repareren want een 2e handse heb ik nog niet gevonden.
Echter, ik zou verwachtten dat deze hetzelfde moet zijn bij een K-jet mercedes, bmw of volvo.
Of ik verwijder het hele ding met kans op vapor-lock omdat de druk afneemt waardoor er dampbellen in de spinnekop onstaan.

mvg, Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 06 jul 2006, 14:36

pietro schreef:Of ik verwijder het hele ding met kans op vapor-lock omdat de druk afneemt waardoor er dampbellen in de spinnekop onstaan.


Beste Pietro,

Het drukvat (druk accumulator) kun je naar mijn idee niet missen. Bij alle auto's gebouwd met K-jetronics is eigenlijk het systeem vrijwel identiek.
Bestelnummer van Bosch: 0 438 170 014 (met tuutje).
Bestelnummer van Bosch: 0 438 170 010 (zonder tuutje).

Ze zijn beiden bruikbaar en leverbaar (bij alle Boschdealers). Overigens is het denk ik een slijtage onderdeel, omdat het membraam beweegt en op den duur losscheurt (inwendig). En inderdaad, je merkt het misschien niet gauw omdat je niet steeds onder auto kijkt.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 07 jul 2006, 20:42

Hallo Paull,

Bedankt, voor de info !
Mijn auto is van 06/1979 (eerste kenteken).
Nu blijkt in dat jaar in april net een wijziging te zijn geweest
in het hele K-jetronic systeem.
Weet jij misschien welke wijziging dat is geweest ?

Het hele zaakje dit behoorlijk vast bij de pomp dus ik
heb het nog niet los weten te krijgen.


Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Paull en Paulla » 07 jul 2006, 23:45

pietro schreef: Mijn auto is van 06/1979 (eerste kenteken).
Nu blijkt in dat jaar in april net een wijziging te zijn geweest
in het hele K-jetronic systeem.
Weet jij misschien welke wijziging dat is geweest ?


Beste Pietro,

De wijziging in 1979 is het veranderen van het beveiligingssysteem van de benzinepomp. Er wordt nu geen schakelaartje meer gebruikt op de luchtweger, maar een brandstofbeveiligingsrelais welke de pulsen telt uit de bobine.

Zit bij jou de pomp onder de kofferbak of onder achterbank?

Vandaag hebben wij een stuk je gereden in een 6 :lol: 4 TI 1979 met nog geen 13.000 km op de teller en raadt eens: de accumulator lekt :!:

Het is dus geen duurslijtage, maar tijdslijtage. :evil:
Dat wordt spitten in de voorraad. :?

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 08 jul 2006, 22:33

Hoi Paull,

Da's interessant. :o
Maar eerst, mijn pomp +accumulator + filter zitten voor de
achterwielen, dus dat moet onder de achterbank zijn.

Mijn pomp draait altijd, meteen als ik het contact aan zet.
Wat voor een beveiliging/schakeling bedoel je precies ?
Is dat een drukregeling ofzo ? :?:

bedankt, Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Injectiepomp

Berichtdoor Paull en Paulla » 10 jul 2006, 23:01

Beste Pietro,

Normaal gesproken hoort de benzinepomp uit te gaan als de motor niet draait. Maar na een storing komt het nog al eens voor, dat de vorige of daarvoor eigenaar een eigen (zinnige) oplossing verzint. Maar het werkt wel.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor pietro » 13 sep 2007, 17:34

Hoi Paull,

Om deze discussie nog even af te ronden (meer dan een jaar geleden).
Het was de accumulator met het tuutje eraan. Die heb ik dus gewoon afgesloten met een dopje. Sindsdien geen druppel meer gelekt en zonder problemen verder gereden.

Bedankt voor je hulp,
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten