Stotende en stotterende V6 TI

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 23 mei 2018, 21:56

Ben op zoek naar lokale hulp om een probleem op te lossen voor de V6TI. Ik woon helas 1500km verderop en kan mijn vader niet helpen.

De auto is een tijd geleden zachtjes aan het stotteren geslagen. De auto start altijd makkelijk, zowel warm als koud.
De auto draait bij koude start gelijk mooi voor een paar seconden en begint dan gelijk slechter te lopen. Lijkt alsof niet alle cilinders meedoen. Als de auto koud is pakt ie moeilijk op en Heeft weinig fut, als ie warm is wordt het beter maar is het geschok steeds voelbaar, bij aanspreken van het vermogen is steeds moeilijk doen en stotteren/schokken het gevolg.

Bij de laatste service zijn bougiekabels/bougies/rotor en verdelerkap vervangen eigenlijk zonder merkbaar resultaat. De auto is pak gekeurd in deze toestand dus CO zal wel goed zijn.

De auto wordt niet bijster veel gebruikt en staat tijdens de winter stil vanwege de oldtimerregeling. Ron95 benzine.

Is er iemand in de omgeving Lochem met kennis van K-Jetronic aan te bevelen? Voor allerlei dingen op de gok worden vervangen of aan verkeerde schroeven wordt gedraaid door onkundige garagisten...
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Martijn » 24 mei 2018, 06:42

Als ik he verhaal lees Walle, laat je vader dan eens de tankdop open doen. Hoort ie een enorme zucht bij het openen? Dan zou ik eens naar de tankontluchting kijken. Stinkt de benzine heel erg? Dan heb je misschien te maken met oude benzine (vergis je niet, E95 ontbindt al na 2 maanden).

Eerst de basis bekijken voor je ergens aan draait !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 24 mei 2018, 07:20

Dag Martijn,

Dat is eenvoudig te controleren, zal pa eens vragen. Vrees echter dat er meer loos is.

Bedankt voor de tip!
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 24 mei 2018, 14:35

We kijken verder, zo éénvoudig bleek het niet te zijn.
Bezinedruk meten, gangbaarheid van de plunjer in de spinnekop controlleren. Daarna verneveling verstuivers observeren enz enz (niet teveel enzovoorts hopenlijk)

Med vänlig hälsning,
Walter
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor 403diesel » 25 mei 2018, 00:20

Het makkelijkst is denk ik om te beginnen met toevoegen van een brandstofsysteem reiniger aan de benzine. Redelijk geconcentreerd, bijvoorbeeld een flesje op een kwart tank of minder.
Probeer Euro 95 benzine te vermijden zoals Martijn al aangaf ivm bio-ethanol en tank waar mogelijk 98 ron. Bio-ethanol trekt ook vocht aan hetgeen corrosie in het brandstofsysteem kan veroorzaken.
Mocht de brandstofsysteemreiniger geen effect hebben kan kan je altijd nog de boel openschroeven.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 25 mei 2018, 15:00

Bedankt Serge,

Een reiniger hebben we al geprobeerd zonder resultaat helaas.

Groet
Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 25 mei 2018, 17:37

Het probleem lijkt gevonden te zijn alleen de reden is mij totaal onduidelijk.

Bij het kijken naar de opbrengst van de verstuivers bleek er water mee te komen....
De tank eruitgehaald en ook daar zat water in.
Bizar. Geen enkel spoor van roest of water of gaten bovenop de tank. Een mysterie.

Het moet er haast door de vulopening in zijn gekomen maar waarom en hoe?

Met het wassen gebruiken we geen hogedrukspuit en al helemaal niet op de tankdop.

We hebben de auto al meer dan 15 jaar en dit probleem duikt nu de kop op.
Misschien hebben jullie ideëen?

De verstuivers zijn ultrasoon gereinigd, nieuwe filters worden gemonteerd, de tank staat te drogen en is leeg. Nu maar hopenndat de rest van het injectiesysteem niet geleden heeft (roest...)

Komt goed, maar ik zou de oorzaak willen achterhalen...
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Martijn » 27 mei 2018, 07:09

Walle, moderne brandstof is enorm hygroscopisch. Dit komt door de bijgevoegde ethanol (tot 10%) die water aantrekt. Ik heb het nu meerdere keren gezien : als brandstof een tijd stil staat vormt zich bovenop een laag prut met water. Te voorkomen door 98 omgaan te tanken of door ethanolkillers/ fuel stabiliser te gebruiken . Ik heb bij m’n voormalige werkgever gezien dat auto’s die 2 maanden stonden al getroffen waren door dit probleem.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 28 sep 2018, 20:32

De stotterende en stotende V6 is inmiddels weer zo geciviliseerd dat ik hem over de weg naar Zweden heb gereden. Alleen begon de accumulator te lekken plus dat de warme start bijna niet te doen was. Ik dacht in eerste instantie dat de oorzaak van de slechte warme start vapourlock door een lekkende accumulator was, aangezien de benzinepomp net vervangen was, verdacht ik die niet. De accumulator lekte, dus die moest ik zowiezo vervangen. Helaas bleef het warme start probleem onverminderd bestaan na vervanging....

Na nauwkeurig meten van balansdruk en opvoerdruk en het constateren van lekvrije verstuivers kon ik de conclusie trekken dat hier alles ok was, maar de drukval na afzetten van de motor was extreem snel, binnen een paar seconden was alle druk gewoon weg, terwijl ie na 15 minuten nog dik boven de 1bar moet liggen.

Tijdens dit proces heb ik hulp gehad met tips van Paull en hij dacht met me mee. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem bij de pomp moest zitten waardoor de functie van de terugslagklep wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De (nieuwe) pomp eronderuit gehaald, en geconstateerd dat men in de garage ee foute pomp zonder terugslagklep had gemonteerd...... andere pomp erop met terugslagklep dit keer en het euvel is voorbij! Dat kon ik er aan de buitenkant niet vanaf zien, ze zien er exact gelijk uit, maar als je in de uitvoerkant kijkt zie je de verschillen.

De 40FSXP staat nu op Zweeds kenteken...even wennen met van die bleke witte platen na 15 jaar met de auto op nederlands kenteken gereden te hebben. Dit is nu de tweede keer dat ze van land verwisselt. Van B naar NL naar S

Afbeelding
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor sander203 » 21 okt 2018, 17:39

Martijn schreef:Walle, moderne brandstof is enorm hygroscopisch. Dit komt door de bijgevoegde ethanol (tot 10%) die water aantrekt. Ik heb het nu meerdere keren gezien : als brandstof een tijd stil staat vormt zich bovenop een laag prut met water. Te voorkomen door 98 omgaan te tanken of door ethanolkillers/ fuel stabiliser te gebruiken . Ik heb bij m’n voormalige werkgever gezien dat auto’s die 2 maanden stonden al getroffen waren door dit probleem.


Even off-topic (sorry): ik heb net Euro 95 getankt in de 404 Injection en per direct liep de motor een heel stuk slechter; komt maar heel slecht op toeren. We kwamen net-aan thuis. Nou weet ik niet wat er tot op dat moment nog in de tank zat, maar ik tank eigenlijk altijd 95.
Net voor de vorm even het voorfilter vervangen en de oude geopend. Niets schokkends, en zeker niet de oorzaak.

Los daarvan: hoe moet dat met onze klassiekers die de komende 4-5 maanden stil staan, als daar een laag water in de tank komt? Kon wel es rustig worden langs de weg, komend voorjaar... :evil:
Moeten we ze allemaal wegzetten met een volle tank ethanolvrije benzine (Shell V-power)?
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 21 okt 2018, 19:32

Volle tank med benzine zonder ethanol of je kunt er een benzine stabilisator ingooien
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor sander203 » 21 okt 2018, 21:27

ik heb eerst maar es wat chemicaliën bij Millers besteld. De tank leeghalen kan altijd nog.

ik zag dat ze ook toevoegingen hebben voor de winterslaap. Maar es kijken.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Stotende en stotterende V6 TI

Berichtdoor Walle69 » 30 okt 2018, 09:18

Alhoewel, nu het benzinecircuit goed is gebleken na vervanging voor juiste onderdelen en het meten van de verschillende drukken was het nog steeds hier en daar een hikje soms bij het oppakken van het gas. Ook was de pedaalslag wat lang en al met al bevorderde dit de soepelheid bij het rijden niet. Ook liep de motor soms niet op alle cylinders na het starten en bij stationair toerental wat onrustig, beetje galopperend.

Met de multimeter aan de slag en geconstateerd dat de bobine maar 5 Volt krijgt. De draden terugvolgend kom je al gauw uit bij het bobinerelais dat onder de luchtfilteraanzuigbuis gemonteerd zit.
De stekker daarvan was hartstikke verroest zo erg zelfs dat het plastic opengescheurd was rond een paar kabelschoentjes en door de warmteontwikkeling als gevolg van de ontstane overgangsweerstand was ook behoorlijk wat plastic gaan smelten!

Het relais maar eens goed schoon gemaakt en de pinnen blank geschuurd, daarna het stekkerblok weggeknipt en op vers koper nieuwe kabelschoentjes (met prikkie) aangebracht en die in een nieuwe relaisstekker geklikt, relais erin en....8,9 Volt! Het is een 9 Volt bobine dus dat is goed voor wat mij betreft.

Gevolg is dat de motor nu onder onder alle omstandigheden op alle cylinders loopt, niet meer hikt en echt minder rauw loopt en veel soepeler in de omgang is. Ook heb ik de vrije slag van de gaskabel bijgesteld zodat de gasrespons directer is en de motor veel beter aan het gas hangt als ooit.

van de winter ga ik alles pakkingen in het inlaattraject vervangen en dan is wat mij betreft alles doorgenomen en kan ik met de juiste vooruitzettingen de CO afstellen.

Het loopt allemaal steeds mooier!
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten