Pagina 1 van 1

Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 22:38
door Billy Turf
Hallo,
Ivm afstellen ontstekings tijdstip met stroboscooplamp ( 504 CC , 1.8 injectie) in gat vliegwiel zou ik graag het volgende willen weten
- vacuum slang los ? En afgesloten ?
- wat is het beste toerental om bij af te stellen ?
- gat meest rechts geeft 10 gr voor bdp aan dus hier de lamp in stellen op o graden vervroeging ?
- rijd op loodvrij 98 , voorontsteking iets later dan 10 gr stellen ?

Bedankt voor advies want deze gegevens staan niet in de RTA en ik krijg de afstelling nog niet helemaal jofel
Groet Wouter

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 16:54
door johnssons
... vacuumslang kan er op blijven.... gat vliegwielhuis is vaste voorontsteking, pen in gat en streepje zetten op krukaspoelie vervolgens stroboscoop op nul houden en streepjes gelijk zetten door aan de ontsteking te draaien ... dat is het .... ook voor oct98
Normaal stationair toerental is 850 omw/min .. automaat iets hoger ..

Succes John

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 18:42
door Billy Turf
Dank. Je John, dit is duidelijk.
Ik begrijp dat de statische afstelling zo.n 95 % goed moet zijn als ik vervolgens de lamp erop zet dan moet het huis iets gedraait worden voor een correcte afstelling. Maar als ik met deze afstelling ga rijden dan houdt de motor in bij Of stottert. Het is maar een kleine verdraaing maar iets meer of minder geeft niet het gewenste resultaat.
Zie ik iets over het hoofd of is het een kwestie van blijven proberen tot de precies juiste afstelling gevonden is ?
Groet Wouter

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 20:38
door johnssons
... volgens mij zie je niets over het hoofd .... wat belangrijk is, is dat de ontsteking verder in orde is .... contactpunten nieuw, goed afgesteld, bougies ... bobine .. condensator ... vacuĆ¼m vervroeger enz enz ... stoten of hikken van de motor kan natuurlijk meer oorzaken hebben ...
Ik doe altijd het volgende rijtje ... klepspeling, ontsteking enz en daarna bij deze peug injectie ...

Je moet ergens beginnen en een volgorde aanhouden om het probleem op te lossen ..
Wie weet ...brandstoffilters verstopt ... of bijvoorbeeld veertje gebroken cetrifugaal vervroeging ...

Gaat lukken John

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 21:51
door Billy Turf
Punten, condensator etc nieuw en goed gesteld. Nog maar een keer het tijtje afwerken.
Ben het met je eens er moet logica inzitten.
De motor liep voorheen goed ondanks de ingebrandde punten. Dus het zal een kwestie van geduldig proberen zijn.

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 09:21
door Frank.04
Een B02 met de originele motor is een zeldzaam bezit.

Vaak ligt het minder goed lopen aan de injectie en niet aan de ontsteking.

Maar bij jou zijn de problemen kennelijk begonnen toen je ontstekingscomponenten hebt vervangen?

In dat geval zeker niet schroeven aan de injectie, maar het spoor terug volgen tot je de oorzaak hebt.

Desnoods monteer je (tijdelijk) de oude componenten weer.

De bedoelde 504 motor is normaal gesproken niet zo gevoelig voor het ontstekingstijdstip als je wellicht denkt.

Het onregelmatig lopen zou ik daar dus niet zoeken, eerder in het stuk van de verdeler kap tot de bougie (ergo: kabels en doppen).

Succes!

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 10:03
door Michael
Het gat in het vliegwiel heeft mi niets te maken met het wel of niet losnemen van de vacuumslang.
8mm pen in het vliegwiel, verdeler tegen de draairichting terug draaien tot dat je controle lampje gaat branden en klaar. Kijk gelijk even of de streepjes op de V snaar poulie en het distributiedeksel gelijk staan.
Dynamisch controleren met je stroboscoop op de merktekens op je V snaar poulie .
Condensator ok ?

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 06:51
door Billy Turf
Bedankt voor jullie reacties, het ontstekingstijdstip staat eindelijk goed afgesteld. :D
Van voorafaan begonnen met alles te checken en uiteindelijk gaan rijden. Daarbij nog het laatste tikje handmatig
Bijgesteld en nu loop te motor prima en pakt bij accellereren goed op !
Er blijkt idd nog iets anders mee te spelen want bij het loshalen van de bougies bleken er drie licht gekleurd maar die van cyl 4 zwart, vermoed dat dat deze verstuiver het 'hikje' veroorzaakt.

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 21:31
door Pininfarina504
Je kunt de ontsteking ook prima met draaiende motor afstellen, eerst op laag toerental en dan toerental hoger opvoeren en ontsteking verdraaien op gehoor.
Soms loopt de motor dan zelf beter, met name de injectie motoren. Het wil wel eens zo zijn dat je een injectie motor een klein beetje kunt boosten, als je de ontsteking net een fractie vroeger zet.
Ik doe het zo negen van de 10 keer.