Afstellen ontsteking welke condities ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Billy Turf » 10 mei 2018, 22:38

Hallo,
Ivm afstellen ontstekings tijdstip met stroboscooplamp ( 504 CC , 1.8 injectie) in gat vliegwiel zou ik graag het volgende willen weten
- vacuum slang los ? En afgesloten ?
- wat is het beste toerental om bij af te stellen ?
- gat meest rechts geeft 10 gr voor bdp aan dus hier de lamp in stellen op o graden vervroeging ?
- rijd op loodvrij 98 , voorontsteking iets later dan 10 gr stellen ?

Bedankt voor advies want deze gegevens staan niet in de RTA en ik krijg de afstelling nog niet helemaal jofel
Groet Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor johnssons » 11 mei 2018, 16:54

... vacuumslang kan er op blijven.... gat vliegwielhuis is vaste voorontsteking, pen in gat en streepje zetten op krukaspoelie vervolgens stroboscoop op nul houden en streepjes gelijk zetten door aan de ontsteking te draaien ... dat is het .... ook voor oct98
Normaal stationair toerental is 850 omw/min .. automaat iets hoger ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Billy Turf » 11 mei 2018, 18:42

Dank. Je John, dit is duidelijk.
Ik begrijp dat de statische afstelling zo.n 95 % goed moet zijn als ik vervolgens de lamp erop zet dan moet het huis iets gedraait worden voor een correcte afstelling. Maar als ik met deze afstelling ga rijden dan houdt de motor in bij Of stottert. Het is maar een kleine verdraaing maar iets meer of minder geeft niet het gewenste resultaat.
Zie ik iets over het hoofd of is het een kwestie van blijven proberen tot de precies juiste afstelling gevonden is ?
Groet Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor johnssons » 11 mei 2018, 20:38

... volgens mij zie je niets over het hoofd .... wat belangrijk is, is dat de ontsteking verder in orde is .... contactpunten nieuw, goed afgesteld, bougies ... bobine .. condensator ... vacuüm vervroeger enz enz ... stoten of hikken van de motor kan natuurlijk meer oorzaken hebben ...
Ik doe altijd het volgende rijtje ... klepspeling, ontsteking enz en daarna bij deze peug injectie ...

Je moet ergens beginnen en een volgorde aanhouden om het probleem op te lossen ..
Wie weet ...brandstoffilters verstopt ... of bijvoorbeeld veertje gebroken cetrifugaal vervroeging ...

Gaat lukken John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Billy Turf » 11 mei 2018, 21:51

Punten, condensator etc nieuw en goed gesteld. Nog maar een keer het tijtje afwerken.
Ben het met je eens er moet logica inzitten.
De motor liep voorheen goed ondanks de ingebrandde punten. Dus het zal een kwestie van geduldig proberen zijn.
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Frank.04 » 14 mei 2018, 09:21

Een B02 met de originele motor is een zeldzaam bezit.

Vaak ligt het minder goed lopen aan de injectie en niet aan de ontsteking.

Maar bij jou zijn de problemen kennelijk begonnen toen je ontstekingscomponenten hebt vervangen?

In dat geval zeker niet schroeven aan de injectie, maar het spoor terug volgen tot je de oorzaak hebt.

Desnoods monteer je (tijdelijk) de oude componenten weer.

De bedoelde 504 motor is normaal gesproken niet zo gevoelig voor het ontstekingstijdstip als je wellicht denkt.

Het onregelmatig lopen zou ik daar dus niet zoeken, eerder in het stuk van de verdeler kap tot de bougie (ergo: kabels en doppen).

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Michael » 14 mei 2018, 10:03

Het gat in het vliegwiel heeft mi niets te maken met het wel of niet losnemen van de vacuumslang.
8mm pen in het vliegwiel, verdeler tegen de draairichting terug draaien tot dat je controle lampje gaat branden en klaar. Kijk gelijk even of de streepjes op de V snaar poulie en het distributiedeksel gelijk staan.
Dynamisch controleren met je stroboscoop op de merktekens op je V snaar poulie .
Condensator ok ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Billy Turf » 01 jun 2018, 06:51

Bedankt voor jullie reacties, het ontstekingstijdstip staat eindelijk goed afgesteld. :D
Van voorafaan begonnen met alles te checken en uiteindelijk gaan rijden. Daarbij nog het laatste tikje handmatig
Bijgesteld en nu loop te motor prima en pakt bij accellereren goed op !
Er blijkt idd nog iets anders mee te spelen want bij het loshalen van de bougies bleken er drie licht gekleurd maar die van cyl 4 zwart, vermoed dat dat deze verstuiver het 'hikje' veroorzaakt.
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Afstellen ontsteking welke condities ?

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 jun 2018, 21:31

Je kunt de ontsteking ook prima met draaiende motor afstellen, eerst op laag toerental en dan toerental hoger opvoeren en ontsteking verdraaien op gehoor.
Soms loopt de motor dan zelf beter, met name de injectie motoren. Het wil wel eens zo zijn dat je een injectie motor een klein beetje kunt boosten, als je de ontsteking net een fractie vroeger zet.
Ik doe het zo negen van de 10 keer.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten