504 break V6inj

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Marinus

504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 09 sep 2017, 14:34

Ik heb sinds jaren een fantasie (?) en dat is om mijn eigen 504 break te kunnen samenstellen naar eigen idee. Niks voor de origineel fans, alhoewel ik het wel met Peugeotcomponenten wil doen.

Is hier iemand die iets zinnigs over de uitvoerbaarheid van volgende plannen kan zeggen?

1. Basis is een 504 Break GL automaat van modeljaar 1978. Daar zit een XN1 carburateur in met een ZF 3 HP22 bak (klopt dat?
2. Het liefst zou ik daar een 604 GTI motor met ZF3HP22 in willen leggen. Dat zou toch in principe moeten passen qua maat? Is de koppeling van bak aan cardan gelijk?
3. Is het originele differentieel op dit vermogen berekend en past de sperdiff van de 604 in de behuizing?
4. Aanpassingen voorwielophanging: kan de ophanging van 604 overgezet worden, welke delen moeten dan mee?
Komt de wagen dan vóór lager te liggen? Hoe kan de starre achteras lager?
5. Hoe gaat e.e.a. Passen in de motorruimte (is die ruimte gelijk aan de Coupé?)? Ik denk aan stuurbekrachtiging en eventueel rembooster van de 604, accu.
6. Remmen: geventileerd vóór met klauwen van 604 V6, achter: is de break ooit geleverd met schijven achter? Wat zijn de mogelijkheden daar?
7. Kabelboom zal aangepast moeten worden; idee om die van een 504 V6ti te gebruiken als basis?
8. Dashboard: zou een "Montecarlo" van laatste types 504 V6ti willen monteren. Past dat met de ruit? De dashboardkap moet aangepast worden neem ik aan.
9. Alternatief voor motor, bak zou een V6 even fire van 505 of Volvo 760 kunnen zijn met kat en ZF4HP22 kunnen zijn: wat zijn dan de uitdagingen qua maatvoering en kabelboom?

Wbt keuring enz hoef ik geen info aangezien dit in Zweden op kenteken komt en daar gelden andere (soepelere) regels.

Zou erg leuk zijn hierover te "sparren" met iemand die 504(V6) en 604 door zijn handen heeft laten gaan.

Ik kan zo'n break in redelijk goed staat kopen voor weinig en zou mijn fantasie willen verwerkelijken.
Kunnen we eindelijk in stijl op weg met de hele familie met hond en V6....
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
505 V6 automatique 1987 sloop
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 594
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Rob » 09 sep 2017, 22:59

Dit moet wel te doen zijn. Echter wel met de nodige aanpassingen.
Je moet wat plaatwerk onder de motorkap aanpassen en een binnen scherm.
Overbrenging achter is om te bouwen. Daar zijn experts voor die er in maken wat jij wil.
Eenvoudiger is een achteras met tussen as van een 505 GTDT en automaat te zoeken . Die hebben samen de juiste lengte.

In plaats van een 604 zou een 505 v6 automaat een betere donor zijn misschien.( 4traps aut).

Onze forumgenoot Frank.04 heeft redelijk wat ervaring met de inbouw van een V6 in een koets van een 4 cyl. Die zou ik zeker een keer contacten als ik jou was.

Nog een optie, bouw er ipv een V6 een 505 2.2 Turbo in.
Dat is een stuk makkelijker.
Ook dat is al eens gedaan. Zie de coupe van "peugauto" uit Ravenstein.

Wel een heel leuk project. succes en hou me op de hoogte.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 10 sep 2017, 11:57

Dank voor je reactie!
Wat betreft de 505 GTDT achteras: is dat bolt-on en zit daar een sperr in? Die heeft toch ook extra stabilisatoren in vergelijkinhg met 504 Break. Past dat dan?

De automaat in de GTDT is ook een 4 traps toch? Is die niet langer dan en 3 traps? Past de diesel 4HP22 op een V6?
Kan de bedieningshendel van de 504 op die 4 traps zonder problemen?

Is een 505 break gelijk qua maatvoering (en bevestigingspunten) aan een 504 break dan?

Groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
505 V6 automatique 1987 sloop
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 594
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor beeperhorrie » 10 sep 2017, 15:27

Prachtig plan maar ga niet te groot. Ik volg.

Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Rob » 10 sep 2017, 15:36

Tja, Ik bedoel natuurlijk de achteras van een 505 Break GTDT. Die heeft een sper en is het zelfde opgebouwd als een 504 Break.

Een 4 trap automaat is inderdaad langer maar daar zijn allemaal oplossingen voor. Tussenas van een ander type gebruiken bijvoorbeeld.
de bedieningshandel moet aangepast worden maar dat is een kleine ingreep. Dat is al door anderen gedaan dus <<na-apen>>

Een diesel automaat past niet zomaar op een ^V6, dan het je een ander huis nodig. De automaat van een 505 V6 is dan een uitkomst.

Eerst vaststellen wat je hebben wil.
V6-( uit een 604 of 505) automaat( 4 of 3 traps), Cardan- Overbrenging en evt Lim-slip.?
Dan onderdelen gaan sparen en zoeken.
Ga je voor het sublieme eindresultaat of wil je het ook eenvoudig houden.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Frank.04 » 10 sep 2017, 17:15

Een heldere reactie van Rob.

Inderdaad is alles mogelijk en elk probleem is op te lossen.

Als je veel zelf doet hou je het goedkoop, maar is de inspanning het eindresultaat waard?

Zelf heb ik diverse ombouwen gedaan, van benzine naar Diesel (en omgekeerd!) en van viercilinder naar V6.

Ook door anderen is al veel creatief werk verzet.

Edward van Zanten bouwde een 505 Turbo injectie in een vroege 504 coupe en laats miste ik net een 504 Familiale die voorzien was van een 604 GTI motor; helass is deze voor een grijpstuiver geëxporteerd.

Vrijwel niemand wil een door een ander omgebouwde auto, dus alles wat je doet moet voor jezelf zijn, het is geen vruchtbare business case.

Wil je een unieke auto bouwen dan krijg je van mij alle lof en steun, echter bezint eer gij begint.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 960
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 10 sep 2017, 17:56

Bedankt voor de goede raad.

Ik zal bezinnen en daarom wil ik nu proberen in te schatten welke zaken ingekocht moeten worden en wat mogelijk is zonder dat het een extreem duur gaat worden.

Ook moet ik de regels hier goed doorgronden.

Bij motorombouw voor een auto van 1978 is Max 15kW/100kg eigengewicht mogelijk mits de belangrijke componenten zoals onderstel en en remmen hierop afgestemd zijn.

Ook moet de motor en motormanagement van de in te bouwen motor inclusief lambasonde en kat van één en dezelfde auto zijn van vóór 1993.
Zat zelf aan een 760 GLE motor te denken (156 pk en kat).
Ik neem aan dat die PRV ook zo op een ZF3/ZF4HP22 voor peugeot V6 past.
505 V6 is hier nooit geleverd. Maar zo'n 4 bak kan ergens anders aangeschaft worden.

ZF3HP22 voor 604 moet ik ook uit een ander land halen en met driebak hoef ik de cardanbuis niet te veranderen. Dat is dus de eenvoudigste oplossing.

Wanneer ik voor een vierbak zou gaan, kan de 505 Break cardanbuis en achteras met sperdif dienst doen, die zijn hier ook te krijgen.

Het remsysteem zou aangepast moeten worden. Heeft de 505 GTDT/GTi break achter schijven?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
505 V6 automatique 1987 sloop
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 594
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Michael » 11 sep 2017, 13:56

ach iedere echte gek doet zoiets,
ik zelf ben nu een 404 pickup met 4 wiel aandrijving aan bouwen, en met schroefveren achter !
Cees R. een 404 turbo diesel intercooler automaat.

net als op vakantie gaan : de weg er naar toe is de helft van je vakantie gevoel. erger nog : de ideeën en schetsen zijn al super.

SUCCES gewoon DOEN.
404 familiale
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge rally
403 break pickup
203 pickup fougonette
301 pickup
202 pickup
402 pickup
505 dangel
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1050
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 05 dec 2017, 16:25

gewoon doen....

goede opmerking :D

Nu komt er binnenkort motor en automaat van een 505 V6 mijn kant op (inclusieve pompen, draadbomen, electronica en koeling). De 504 break is ook al gereserveerd.....maar heb haar nog niet live gezien.

het gaat er dus van komen, dus nu is het doorbijten geblazen om dit ook tot eind te brengen zonder daar 10 jaar oven te doen. "gewoon doen". Echt een uitdaging waar ik aan toe ben :twisted: Ik ga er in de lente aan beginnen.

Ben op zoek naar cardan met buis van een 505 kombi 4 traps automaat. Als ik de achteras van de 504 kombi benzine automaat laat zitten zou ik een passende combinatie moeten hebben. Alternatief is om de huidige buis en as te laten inkorten.

Weet iemand waar ik de overbrengingsverhouding van het differentieel van een 504 break benzine automaat kan vinden? Ik hoop dat dat ongeveer overeenkomt met dat van de 505 V6 aut met ABS. De 504 V6 Break automaat heeft ongeveer hetzelfde gewicht voort te slepen als in de 505.

De remmen moeten ook nog bij elkaar gezocht worden aangezien het systeem krachtiger moet zijn (eis van de Zweedse autoriteiten) gezien het hogere vermogen van 50 PK meer.

Geventileerde schijven vóór van een 604 met bijbehorende klauwen is mijn idee. En dan òf monteren op de huidige veerpoten òf op 604 veerpoten die ik heb liggen en aan het opknappen ben.
Vraag: wat heeft de montage van 77iger 604 poten voor gevolg voor de stand van de voorwielen (Camber en Caster) op de 504, en moeten reactiearmen van de 604 mee?

Welke combinatie HRC, bekrachtiger en remkrachtverdeler is aan te raden? ( met geventileerde schijven en 604 klauwen vóór en origineel 504 trommels achter).
Ik heb de HRC en bekrachtiger van een 604 TD liggen, kan misschien van dienst zijn....

In de motorruimte zal de accubak verplaats moeten worden naar achter de linker koplamp. Nog meer? (andere rembekrachtiger betekent ook veranderingen aan het binnenspatbord toch?)

Wielen: om 15 inch 604 LM wielen op de standaard 504 naven te monteren zullen er andere moeren moeten komen. Iemand die een goed adresje heeft?

Veel van bovenstaande vragen kan ik makkelijk zelf beantwoorden als ik de auto(s) daadwerkelijk onder ogen heb. Maar dat duurt nog tot na de winter. In de hoop dat iemand goede raad heeft kan ik in de tussentijd al wat onderdelen bij elkaar sprokkelen.

Groet

Walter
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
505 V6 automatique 1987 sloop
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 594
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast