Je kunt wat aftobben

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Je kunt wat aftobben

Berichtdoor moerol » 19 apr 2017, 21:36

Maar de aanhouder wint,

Je kunt wat aftobben soms. De mooie dagen en avonden zijn weer begonnen, dus een aantal week geleden besloten de Peu maar eens van stal te halen voor de eerste keer dit seizoen. Eigenlijk sinds oktober niet meer gereden en toen al weggezet met een niet heel fraai lopende en afslaan bij warme motor syndroom. Dat zien we volgend jaar wel weer dacht ik toen. Het was starten en lopen, dus rondje gereden, maar hij stotterde en liep niet heel mooi. Thuis op de oprit wilde ie vervolgens niet weer starten. Dat moesten we maar es systematisch aanpakken. Kleppen stellen, ontsteking stellen, condensator en puntjes es vervangen, ook maar nieuwe bougies erin en een paar nieuwe bougiedoppen. (dit waren ook zaken die nog niet vervangen waren tot nu toe). Ook de brandstofpomp bij de tank losgehaald en een half uur benzine laten rondpompen en nieuw brandstoffilter gekocht. Alles weer gemonteerd en tijd voor een proefrit. Resultaat: tot 3000 toeren prima lopen en ook goed te starten bij warme motor, maar boven 3000 toeren hikkerig zoals nooit tevoren. Hmm en nu ? Leek me een brandstofprobleem, maar de brandstofpomp kon het niet zijn, die liep prima met goede druk.
Ik nam me voor de injectoren eens te reinigen. Dus injectoren gedemonteerd, eerste gedachte was een gebroken schoteltje, maar ben er nu achter dat dit zo hoort. Toch nog relatief veel vuil en roest, dus alle injectoren gedemonteerd en ultrasoon gereinigd wat op zich leuke klusje is en prima zelf te doen is. Na montage niet echt een verschil, nog steeds hikken boven de 3000 toeren. Zou het dan toch in de membraan of de plunjers van de Kugelfischer kunnen zitten ? Besloten die maar uitelkaar te halen (is ook echt het enige aan de auto wat ik nooit gedemonteerd heb onder motto 'if it ain't broke, dont fix it' ) Conclusie, zowel kleine als grote membraan prima. De pomp is vrijwel nieuw toen ik de Peu kocht 15 jaar geleden en heeft volgens mij nog geen 1000 kilometer gelopen dus alles was makkelijk te demonteren. Vervolgens het plunjerblok aan de beurt. Ik zag direct dat de plunjers al niet mooi soepel in te drukken waren en bij demontage zat er veel er aangekoekt olieresten en vuil bij de aluminium ringetjes, voor de rest zag het er nog als nieuw uit. Alles gereinigd, nieuwe 12x 1,5 rubbertjes erin (voor 5 euro bij Technirub !) en alles loopt weer mooi soepel. Nieuwe olie in de Pomp (ATF met gelijke specs als de W10) en hoopvol voor de proefrit, het waren vast de plunjers…… helaas, stationair heel mooi lopen maar bij 3000 toeren stotteren, hij trekt wel door alleen met hikken boven de 3000. Ik dacht dat ik gek werd…ik had alles gehad toch, wat kon het nog zijn ? Eerst maar es een paar dagen niet naar kijken.
M’n gedachte ging toch weer naar de bezinepomp. De benzineslang voor bij het voorfilter maar es gedemonteerd, contact aan en ja wel een straal, maar niet echt indrukwekkend, slang verstopt misschien ? Ik kreeg opeens een ingeving en vroeg me af of ik de 3 slangen bij de bezinepomp wel goed had aangesloten. Handboek erbij en ja hoor, ik had de slang van de retourleiding en de toevoer naar voren omgewisseld, zou dit het zijn ?
De boel omgewisseld en ja hoor lopen als nooit tevoren, mooi doortrekken en zonder enig hikje in het toerenbereik, heerlijk gevoel !!!! Zo zie je maar met logisch alles uitsluiten kom je heel eind, al liep de frustratie soms erg op en ben ik vele uurtjes zoet geweest. Het was ook wel weer een leuke puzzel. Ook de Kugelfischer is met wat goede aanwijzingen hier en op het forum van de Duitse collega’s een leuk projectje om zelf te doen en niet ingewikkeld.

Groeten, Rolf
moerol
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 08 okt 2012, 21:58
Woonplaats: Haren

Re: Je kunt wat aftobben

Berichtdoor Nanno » 20 apr 2017, 19:07

Geweldig! Wat een voldoening zal dit bij je geven. Dit is toch ook wel het leuke van onze hobby, eerst dat tobben en het gevoel hebben dat je er nooit meer uitkomt en dan toch... komt het goed. Mooi avontuur!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Je kunt wat aftobben

Berichtdoor A.B.203 » 21 apr 2017, 21:54

mooi verslag van je lange zoektocht en super dat je het euvel zelf hebt ontdekt
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten