Start "Boost" bij gebruik van startkabels

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Start "Boost" bij gebruik van startkabels

Berichtdoor Billy Turf » 15 feb 2017, 19:40

Hallo,
Onlangs heb ik wat startproblemen gehad met mijn B02 (1800) de oorzaak bleek gebrekkige brandstoftoevoer, wat inmiddels verholpen is.
Bij het verhelpen van het probleem deden zich echter 2 zaken voor die ik niet helemaal thuis kan brengen.

1) I.v.m de startproblemen heb ik een aantal keren gebruik gemaakt van een set startkabels (en de accu van mijn dagelijkse diesel) om de eigen accu niet helemaal uit te putten. het viel mij op dat de Peugeot een stuk gemakkelijker en vooral sneller start met gebruik van de extra accu dan wanneer ik de motor start op alleen de "eigen" accu. Voor alle duidelijkheid in de Peugeot zit een nieuwe en goede accu !
Hoe kan dit :?:

2) Als de (electrische) koudestart versneller voor langere tijd gebruikt wordt omdat de motor niet aanslaat, komt er uiteindelijk brandstof
langs het thermostatisch element (voor mengselverrijking) lekken, langs het staafje dat vastzit aan de hevel van de pomp.
Ik zou denken dat teveel brandstof in de mengselbuis zou moeten blijven, OK de motor verzuipt maar naar buiten lekken is wel vreemd (en gevaarlijk) :evil:
Is het normaal dat er zo brandstof kan lekken ? of zou de pakking waarmee de klep in de buis geschroeft zit lekken ?

Graag jullie feed-back
groet, Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Start "Boost" bij gebruik van startkabels

Berichtdoor Frank.04 » 16 feb 2017, 10:58

Ha Wouter,

Even in volgorde van vragen.

1) Bij een accu zijn meerdere zaken belangrijk, dus niet alleen het Voltage, maar ook de capaciteit (hoeveelheid Ampere-uur) en met name het startvermogen (maximale hoeveelheid ampères die de accu -tijdelijk- kan leveren).

Met name het laatste is belangrijk voor de snelheid van de startmotor, dus die kan best positief beïnvloed worden door een andere accu parallel aan te sluiten, zeker wanneer dit een dieselauto is.

2) Met de elektrische starthulp bedoel je denk ik het koudstartventiel op de aanzuigpijp. Dit ventiel wordt geactiveerd wanneer de startmotor draait en geeft dan een continue nevel van benzine in de pijp.

Bij enige tijd starten druipt de pijp inwendig van de benzine en zoekt het een uitweg langs alle kieren en gaten.

De door jou genoemde lekkage kan ik me zo voorstellen en kan geen kwaad zolang het tenminste op houdt als de motor loopt.

Heb ik zo je vragen beantwoord?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Start "Boost" bij gebruik van startkabels

Berichtdoor Billy Turf » 16 feb 2017, 15:44

Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie en alles duidelijk !
Het is soms een kwestie van de logica achter een bepaalde gebeurtenis proberen te begrijpen. :wink:

was een beetje bezorgd over de brandstof "lekkage" maar kennelijk gebeurt dat vaker onder zulke extreme omstandigheden.
gelukkig stopt het als de motor loopt m.a.w het koude startventiel sluit keurig als de startmotor niet meer draait !

Groet, Wouter
Peugeot 504 Cabriolet (B02) 1970
Avatar gebruiker
Billy Turf
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 jan 2006, 15:26
Woonplaats: Blaricum

Re: Start "Boost" bij gebruik van startkabels

Berichtdoor johnssons » 19 feb 2017, 15:22

.... kleine toevoeging ... de benzinelekkage is niet oké .. er is een lek, weliswaar niet te zien als de motor loopt, dat lijkt misschien goed maar heeft zeker aandacht nodig... misschien slangklem of benzineslang zelf, of een afdichtringetje ... het gaat om benzine en dat kan zonde van de auto zijn..

moet echt gerepareerd worden, succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten