Pagina 1 van 1

afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 28 dec 2016, 19:31
door marcel180
Beste mensen,

Als ik de 504 automaat in de drive-stand zet of in z'n achteruit dan slaat de auto af, tenzij ik veel gas bijgeef, maar dan schiet hij van z'n plek.
Het oliepeil van de bak is goed.
Weet iemand of dit af te stellen is en hoe?

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 28 dec 2016, 23:30
door Pininfarina504
Dat ligt niet aan de afstelling van de automaat, het ligt aan de afstelling van de auto, de wrijving/slijtage in de bak, of een combinatie van beide.
Met afstellen valt er wel een en aan te corrigeren en/of te camoufleren.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 20:11
door marcel180
moet ik dan denken aan de afstelling van de ontsteking of toerental?
Ontsteking staat wel aardig goed.
eerder heb ik het stationair toerental wat verhoogd maar dan lijkt het alsof de auto op de choke loopt als je bv voor een stoplicht staat te wachten (in z'n vrijloop)
Het gevolg is ook dat als ik dan de auto in de drive zet hij hard vooruit schiet.
Zaken als inparkeren wordt daar ook niet makkelijker op, je moet enorm met je rem werken om de auto in bedwang te houden.
Bij teveel rem sloeg hij toen alsnog af.
Om die reden heb ik het toerental weer naar beneden gebracht.
Dat de bak versleten is kan ik me niet voorstellen, de auto heeft nog geen 150.000 originele km's gelopen.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 22:06
door Pininfarina504
De auto helemaal afstellen inclusief het brandstof systeem.
Ik zeg niet dat hij versleten is, echter veel wat oudere automaatbakken 404/504 vertonen dit manco, klapperen bij inschakelen naar drive of reverse.
Als de afstelling niet optimaal is, bv. te zuinig, dan valt een beetje sleet wel eerder op, je kunt het maskeren en voor een deel teniet doen, door de auto beter af te stellen.
De automaatbakken zijn redelijk goed hoor, maar het is natuurlijk oude en enigszins achterhaalde techniek. De ene bak gedraagt zich beter(minder interne wrijving) als de andere.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 31 dec 2016, 14:18
door marcel180
Ik zal mij er op storten.
Dank voor uw meedenken en uw advies

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 08 jun 2020, 21:29
door Hjalmar504coupe
Mijn 504 coupe kent hetzelfde euvel. Met afstelling moet ik nog wat kunnen bereiken, is nog niet optimaal.
Wel benieuwd of Marcel 108, of iemand anders een oplossing heeft om de automaat bak minder te laten "klapperen", zoals Wim omschrijft?

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 09 jun 2020, 20:34
door Pininfarina504
Als er voldoende olie in zit en hij blijft hard opkomen, is de bak toe aan revisie of vervanging.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2020, 20:30
door risky
Als ik het zo lees vrees ik dat je koppelomvormer niet meer naar behoren werkt.

Deze hoort een lichte slip te houden bij stationaire,
ik dacht ergens te lezen dat het 505 bak is.

Is deze een 4 bak met lockup? Ook daar zou het dan wel eens in kunnen zitten door bv een verkeerde aansluiting.
Deze zet je koppelomvormer vast.(lockup)

Of is dit een andere marcel ?

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2020, 16:42
door Hjalmar504coupe
Het is een drietraps automaat, in een coupe 504 uit 1978. Type C14 - 3055907, XN2 motor. Volgens "de boeken" zou er een ZF-3HP22 automaat in moeten zitten, met koppelomvormer onderdeel nr. 2001.74. Weet niet of die een lock-up heeft.

Ik heb de afstelling van de motor wat aangepast, gaat nu wel iets beter. Met name in koude staat, tot een eerste stuk rijden (met wel al motor op temperatuur), loopt het prima en val ik niet stil. Echter na 30 minuten rijden, alles dus goed warm, valt de wagen bijna / tot echt stil. Bij m'n garage moet even in z'n achteruit om in te steken en hoor ik "kedoenk" bij in de R zetten.

Is dit een aanwijzing richting probleem in de koppelomvormer? Meer problemen bij warme automaat olie?
Is het zo dat de koppelomvormer meer koppel heeft bij warmere automaat olie, daardoor meer overbrenging van de motor, met afslaan tot gevolg?

Koppelomvormer reviseren, is dat een optie ? Zag een filmpje waar een koppelomvormer open wordt gesneden op een grote draaibak.
Spoelen kwam ik ook tegen.
Of gewoon een andere kopen (hoe realistisch) ?

Bedankt voor alle tips en ervaringen!
Mvg Hjalmar.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2020, 10:26
door johnssons
... deze ZF bak heeft nog geen lockup, dat is pas veel later ontwikkeld in de autowereld ..
Dat de bak zo slaat bij inschakelen is echt de bak zelf, alleen revisie gaat dit verhelpen, mogelijk een of meerdere plunjers of rembanden in de bak versleten en vervuild ... er zit niet anders op dan de bak met de koppelomvormer aan bieden bij een bakkenreperateur ... en echt de bak spoelen gaat niet helpen ...bij spoelen krijg je niet al het vuil (lees slijtage slijpsel) eruit ..
Een andere bak zoeken is mogelijk de goedkoopste natuurlijk optie ..

Succes John

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2020, 13:02
door Mb trac
Heb je de olie en de zeef al eens vervangen.
Een vervuild filter veroorzaakt ook schokkerige schakelmomenten.
Een versleten koppelomvormer geeft juist meer slip en niet het fenomeen zoals jij beschrijft.
Je kunt zelf een zgn. Stall-test doen; voet op de rem,automaat in de D en vol gas geven:het toerental mag max. 1900/2200 tpm bedragen.
De 3HP22,s staan verder goed bekend en worden o.a ook bij BMW gebruikt.

Succes

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2020, 22:06
door Frank.04
De ZF3HP22 is een heerlijke bak en vergroot absoluut het rijplezier.

Mijn favoriete auto is de 504 Cabrio automatique uit 1971 die ik al 36 jaar heb en waarmee ik onder meer drie maal de Tulpenrally reed.

Ondanks het zijdezachte schakelgedrag hebben de bakken niet het eeuwige leven, hoewel regelmatig olie en filter verversen wel scheelt.

Een paar van de problemen:

- de eerste typen met de olie peilstok rechts lekken vaak waar de peilstokbuis de bak binnen gaat

- lekkage van de achterste keerring

- niet meer in de lagere versnellingen schakelen (vervuiling van het brein)

- slippen in een of meer versnellingen (versleten koppelingsplaten, de bak heeft geen rembanden)

- harde klap bij inschakelen achteruit (heeft mijn bak al dertig jaar)

- breuk van het kick-down kabeltje (is te vervangen zonder de bak te demonteren)

De koppelomvormers hebben het bij mij nog nooit begeven, wel heb ik bij diverse baken de platen vervangen.

Voor alleen het rumoerige inschakelgedrag zou ik persoonlijk geen revisie doen, je praat dan gauw over duizenden Euro's tenzij je veel zelf doet.

Succes met je beslissing!

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 23 jun 2020, 17:44
door risky
Hjalmar504coupe schreef:Het is een drietraps automaat, in een coupe 504 uit 1978. Type C14 - 3055907, XN2 motor. Volgens "de boeken" zou er een ZF-3HP22 automaat in moeten zitten, met koppelomvormer onderdeel nr. 2001.74. Weet niet of die een lock-up heeft.

Ik heb de afstelling van de motor wat aangepast, gaat nu wel iets beter. Met name in koude staat, tot een eerste stuk rijden (met wel al motor op temperatuur), loopt het prima en val ik niet stil. Echter na 30 minuten rijden, alles dus goed warm, valt de wagen bijna / tot echt stil. Bij m'n garage moet even in z'n achteruit om in te steken en hoor ik "kedoenk" bij in de R zetten.

Is dit een aanwijzing richting probleem in de koppelomvormer? Meer problemen bij warme automaat olie?
Is het zo dat de koppelomvormer meer koppel heeft bij warmere automaat olie, daardoor meer overbrenging van de motor, met afslaan tot gevolg?

Koppelomvormer reviseren, is dat een optie ? Zag een filmpje waar een koppelomvormer open wordt gesneden op een grote draaibak.
Spoelen kwam ik ook tegen.
Of gewoon een andere kopen (hoe realistisch) ?

Bedankt voor alle tips en ervaringen!
Mvg Hjalmar.


Op welke toerental draaid de motor bij warme motor?

Neen een oude zf bak daar zit nog geen lockup op.

Je zou idd de filter in de bak kunnen vervangen als het een zf bak is als deze verstopt is dan geeft het ook zulke klachten.

Mvg

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 24 jun 2020, 18:22
door Hjalmar504coupe
Beste Risky, ca. 1200 toeren stationair, dus al wat hoger.

In de 504 documentatie (Haynes, werkplaatshandboek) weinig te vinden over de automaat, enkel handbak.
Is ergens goede info van de ZF gedocumenteerd, bv op internet? Ben nog een beetje een beginner, vind het leuk me in te lezen. Iemand tips?

Bedankt trouwens voor alle tips, werkt mooi dit forum!

Mvg,
Hjalmar.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2020, 23:15
door risky
Hjalmar504coupe schreef:Beste Risky, ca. 1200 toeren stationair, dus al wat hoger.

In de 504 documentatie (Haynes, werkplaatshandboek) weinig te vinden over de automaat, enkel handbak.
Is ergens goede info van de ZF gedocumenteerd, bv op internet? Ben nog een beetje een beginner, vind het leuk me in te lezen. Iemand tips?

Bedankt trouwens voor alle tips, werkt mooi dit forum!

Mvg,
Hjalmar.


Normal moet het zo'n 850/900 zijn 1200 toeren is sowieso te hoog en trekt de bak te hard met de rem erop.

Gevolg is dat met 1200 tpm alles in werking is en de auto er vandoor wil en dit ook fikse klappen gaat geven met inschakelen. En daarmee je nog veel meer stuk maakt
het is dan ook zaak is een lagere toerental in te stellen.

Weet je zeker dat de motor goed loopt niet bv op 3 cilinders of zo een te strakke klep of vacuüm lek of een andere manco

De automaat heeft de neiging om het stationaire toerental 2a 300 tmp naar beneden toe te trekken.

En als er ergens een manco is dan zal dat bij een lage toerental openbaren met afslaan.

Een zf hp 22 bak zitten onder vele Duitse auto's daar staat zat op internet beschreven. Vaak als ze versleten zijn gaan ze slippen of heel moelijk wegrijden ook weer met veel slip. Of wat schokkerig schakelen maar het systeem kan haast niet je motor aflaten slaan zo werkt het gewoon niet, vandaar mijn vraag over je motor.

Een aanwijzing op een bak probleem kan zwarte olie zijn die erg branderig stinkt is het nog mooi rood dan zou ik me niet teveel zorgen maken als de bak voor de rest mooi schakelt en mooi trekt.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 28 jun 2020, 09:34
door Pininfarina504
Er zit sowieso altijd wrijving in de bak.
Als de bak niet tiptop is, heeft hij vaak meer inwendige weerstand, klapt bij het schakelen en de afstelling van de motor is dan van meer eminent belang.
Het ontwerp van de bak dateert uit de 60-er jaren.
Kwalitatief redelijk goed, tolleranties waren echter anders als bij moderne auto's.
Verder bakken lopen ook aanzienlijk terug in kwaliteit als er met te weinig automaat olie is rondgereden, wat helaas veelvuldig voorkomt. De bak wordt dan warmer, ontwikkelt meer
wrijving tussen de platen, gaat soms slippen.
Het meten van de peilhoogte, moet met lopende motor.
Weet helaas ook niet iedereen.
Soms als de radiateur matig is, kan er koelwater doorsijpelen naar het carter van de automaatbak.
Einde oefening.
Er valt verder heel weinig af te stellen.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2020, 12:46
door Hjalmar504coupe
Wat olie uit de automaat afgetapt, die was cola bruin, maar stinkt niet.
De automaat olie is pas ververst, max. 400 km mee gereden. Ik zou dus nog ranja rode olie verwachten.
Denk dus maar het filter te wisselen, met direct verse olie. Kijken of de olie dan wel schoon blijft.

Is de cola kleur een indicatie voor iets dat niet goed is?

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2020, 13:59
door Hjalmar504coupe
Wat speurwerk op het net leert dat het filter voor €65,- incl. porto via Ebay uit Frankrijk te halen is. Terwijl in de US voor 10$ een filter, incl. rubber seal te krijgen is bij CariD, maar helaas tegen 160$ porto.
Zijn er goedkoper alternatieven dichter bij huis?

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2020, 16:21
door johnssons
.. alles heeft een prijs .... https://www.serie04.com/fr/81649-504-bo ... utomatique of https://www.franzose.de/de/Peugeot/504- ... /ANR70830/ .. een nieuw filter gaat niet helpen ... maar als je wilt proberen ...

John

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 18 jul 2020, 17:28
door Hjalmar504coupe
Dank voor de link Johnssons!
Gezien dat het filter gewoon een gaasje is, had ik wel al wat twijfel over nut van vervangen. "Baat het niet, dan schaadt het niet", dacht ik aanvankelijk.
Misschien eerst maar eens filter eraf en controleren, nog eens olie verversen en kijken of de kleur goed blijft.
Begrijp dat bij verversen olie, er maar 2 van de 4,5 liter wordt vervangen, dus zal de 'cola' nog oude olie zijn.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 21 jul 2020, 12:17
door mkatgert
Hjalmar504coupe schreef:Beste Risky, ca. 1200 toeren stationair, dus al wat hoger.

In de 504 documentatie (Haynes, werkplaatshandboek) weinig te vinden over de automaat, enkel handbak.
Is ergens goede info van de ZF gedocumenteerd, bv op internet? Ben nog een beetje een beginner, vind het leuk me in te lezen. Iemand tips?

Bedankt trouwens voor alle tips, werkt mooi dit forum!

Mvg,
Hjalmar.


http://peugeot505.info/files/manuals/505_3hp22.pdf

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 26 jul 2020, 22:42
door Pininfarina504
Als je automaatolie cola bruin kleurt, dan stroomt er een andere(foute) vloeistof toe.
Dat heeft niets met het filter van doen.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 02 aug 2020, 21:00
door Hjalmar504coupe
Filter wisselen was inderdaad overbodig geweest. Deze onder de automaat uitgehaald, schoon gemaakt en weer terug geplaatst. Bij het verwijderen van het filter kwam nog een plons olie vrij, die leek iets bruiner dan de olie uit de pan. Er vind geen emulsie vorming of scheiding plaats in de automaat olie, er zal dus wel geen koelwater lekkage zijn. Wellicht wat "historische vervuiling / verkleuring", ik heb zelf nog niet zoveel km's met de wagen gereden.
Verse olie erbij, zo'n 2 1/2 liter, lijkt de automaat goed te doen. Wellicht na wat kilometers rijden, nog eens een deel van de olie verversen.
Goede tip van het peilen met lopende motor, staat niet bepaald opvallend in de onderhoudsboeken.

Ook afstelling motor een tandje aangepast, mengsel een fractie minder rijk, de 504 slaat praktisch niet meer af.
Vandaag met veel plezier en opgelucht een rondje gereden.

Op naar de volgende oldtimer uitdaging.

Re: afstellen automaat-bak?

BerichtGeplaatst: 10 mei 2021, 10:28
door dimi_v
er is wel wat van een manual (sorry voor kicken oude topic):

http://peugeot505.info/files/manuals/505_3hp22.pdf