Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Berichtdoor DrJan » 04 okt 2016, 23:50

Beste 504-liefhebbers!

Net maar eens geregisteerd, om ook zelf eens een paar vragen te kunnen stellen...

Vorig weekend heb ik -per ambulance- mijn 504L (1973) opgehaald van een 4-jarige winterslaap ver weg, en zowaar in DH kunnen stallen.
Verrassend makkelijk heb ik haar vervolgens kunnen laten ontwaken ! :D
De gelegenheid tevens aangegrepen om eens het nieuwe PCN-magazijn te bekijken, en aldaar door enkele hulpvaardige leden uiteindelijk geholpen aan nieuwe rubbers voor de achterdempers :-)

Hij is nu zo goed als betrouwbaar rijdend, echter: ik heb nog een probleem met de remmen. Zie hieronder. Tevens enkele andere vragen.
Hoop dat iemand mij kan helpen aan info!

1. Linker achterrem (trommel) wordt warm; beide achterremmen remmen ongelijk, dwz hebben een 'stroef' moment per omwenteling. Dit merk je vooral bij uitrollen voor stoplicht. Inmiddels handrem wat losser gezet, maar dit heeft minimaal geholpen.
a) na een stuk doorrijden wordt de linker trommel zó warm, dat ik mijn vinger (door velgopening) er net zeg twee seconden op kan houden, dus 50-60 graden? Lijkt me te heet; bovendien is de trommel RA veel minder warm.
Hoe heet mogen de trommels worden?

b) het enige dat ik kan bedenken voor het feit dat ie een deel van elke omwenteling aanloopt, is dat de trommels onrond zouden zijn...
Kan dat? Of is er een andere oorzaak denkbaar? Oplossing?

c) uiteraard heb ik getracht de trommel te trekken, maar ik krijg hem (nog) niet los. Misschien te voorzichtig met mijn (rubberen) hamer.
Heeft iemand hier tips voor? Kan ik er op e.o.a. manier een poelietrekker op zetten (2 arms-)?

d) Sowieso blijft regelmatig de voetrem hangen; die moet ik dan met mijn tenen omhoog trekken.
Betekent dat: nieuwe hoofdcilinder, of kan die wellicht schoongemaakt worden?
Ik weet dat de remolie in mijn 'periode' (9 jaar) nooit is ververst (ahum)... Kan dit er mee te maken hebben?

2. De bovenste rubbers van de achterdempers (dus die in de kofferbak bereikbaar zijn) waren totaal verpulverd! Het lag als gruis eromheen... Bovendien was de kleur bijzonder: niet rubber-zwart, maar een soort van oud roze..?!
Aangezien het in de kofferbak altijd naar benzine ruikt, heeft er dus 4 jaar lang een 'bijzonder' klimaat geheerst daarin.;-)
Kan het zijn, dat de rubbers daardoor zijn verteerd?

Enige waar ik aan kan denken w.b. die benzine lekkage is de vulslang en de nivometer deksel.
Iemand tips?

3. Nog meer bekentenissen....in mijn 9 jaren (waarvan dus zeker 4 jr stilstand) heb ik nooit de vetspuit gehanteerd :-/
Ik heb dat afgelopen week maar eens ingehaald met een net aangeschafte spuit.
Het enige smeerpunt waar ik geen 'feed back' krijg van de spuitactie, is die, halverwege de cardanas. Nou las ik toevallig elders op dit forum, dat die wel heel belangrijk is, logischerwijs.
Is er een methode om te checken of die nu goed gesmeerd is? (uiteraard zonder hem uit te bouwen.. :-P)
Idem bij het lager tussen cardanas en versnellingsbak?


4. Hoe controleer ik het niveau van de versnellingsbak-olie?

5. In het differentieel zit voldoende olie, maar onbekend welke. Volgens Jonkhart kan er "gewone 70/90" in; geen minerale olie, heel modern allemaal, geen koperen tandwielen"...
Eén van de PCN-broeders zei dat je absoluut mineraal- en synthetisch niet moet mengen, want dan zou "het rubber worden"
Klopt dit verhaal, en zo ja: hoe test je wat er in zit / gezeten heeft?
welke olie gebruiken jullie?


Nou, dat zijn meteen heeeel veel vragen, sorry! :-)

Hoop dat jullie er wat mee kunnen....

Dank alvast!

Jan
Laatst bijgewerkt door DrJan op 05 okt 2016, 13:08, in totaal 1 keer bewerkt.
504 L Berline 1973
DrJan
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 okt 2016, 19:41
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 okt 2016, 12:04

Beste 504-liefhebbers!

Net maar eens geregisteerd, om ook zelf eens een paar vragen te kunnen stellen...

Vorig weekend heb ik -per ambulance- mijn 504L (1973) opgehaald van een 4-jarige winterslaap ver weg, en zowaar in DH kunnen stallen.
Verrassend makkelijk heb ik haar vervolgens kunnen laten ontwaken ! :D
De gelegenheid tevens aangegrepen om eens het nieuwe PCN-magazijn te bekijken, en aldaar door enkele hulpvaardige leden uiteindelijk geholpen aan nieuwe rubbers voor de achterdempers :-)

Hij is nu zo goed als betrouwbaar rijdend, echter: ik heb nog een probleem met de remmen. Zie hieronder. Tevens enkele andere vragen.
Hoop dat iemand mij kan helpen aan info!

1. Linker achterrem (trommel) wordt warm; beide achterremmen remmen ongelijk, dwz hebben een 'stroef' moment per omwenteling. Dit merk je vooral bij uitrollen voor stoplicht. Inmiddels handrem wat losser gezet, maar dit heeft minimaal geholpen.
a) na een stuk doorrijden wordt de linker trommel zó warm, dat ik mijn vinger (door velgopening) er net zeg twee seconden op kan houden, dus 50-60 graden? Lijkt me te heet; bovendien is de trommel RA veel minder warm.
Hoe heet mogen de trommels worden?

b) het enige dat ik kan bedenken voor het feit dat ie een deel van elke omwenteling aanloopt, is dat de trommels onrond zouden zijn...
Kan dat? Of is er een andere oorzaak denkbaar? Oplossing?

Het kan ook zijn dat er een remcilinder vastzit, die kans is aanzienlijk bij trommelremmen, evt. zit er een slang of leiding dicht geslibd


c) uiteraard heb ik getracht de trommel te trekken, maar ik krijg hem (nog) niet los. Misschien te voorzichtig met mijn (rubberen) hamer.
Heeft iemand hier tips voor? Kan ik er op e.o.a. manier een poelietrekker op zetten (2 arms-)?

Even de handrem losmaken, met een blok hout als intermediair even een paar flinke klappen met een vuisthamer op de trommel geven en dan gaat het vast lukken, met enig wrik werk

d) Sowieso blijft regelmatig de voetrem hangen; die moet ik dan met mijn tenen omhoog trekken.
Betekent dat: nieuwe hoofdcilinder, of kan die wellicht schoongemaakt worden?
Ik weet dat de remolie in mijn 'periode' (9 jaar) nooit is ververst (ahum)... Kan dit er mee te maken hebben?

Meestal blijf de pedaal of de stang die de servo aanstuurt hangen, plakken, dit kun je wederom gangbaar maken


2. De bovenste rubbers van de achterdempers (dus die in de kofferbak bereikbaar zijn) waren totaal verpulverd! Het lag als gruis eromheen... Bovendien was de kleur bijzonder: niet rubber-zwart, maar een soort van oud roze..?!
Aangezien het in de kofferbak altijd naar benzine ruikt, heeft er dus 4 jaar lang een 'bijzonder' klimaat geheerst daarin.;-)
Kan het zijn, dat de rubbers daardoor zijn verteerd?

Oude benzine, als ook de dampen is/zijn zeer agressief

Enige waar ik aan kan denken w.b. die benzine lekkage is de vulslang en de nivometer deksel.
Iemand tips?

Vul slang vaak, of ontluchting verstopt


3. Nog meer bekentenissen....in mijn 9 jaren (waarvan dus zeker 4 jr stilstand) heb ik nooit de vetspuit gehanteerd :-/
Ik heb dat afgelopen week maar eens ingehaald met een net aangeschafte spuit.
Het enige smeerpunt waar ik geen 'feed back' krijg van de spuitactie, is die, halverwege de cardanas. Nou las ik toevallig elders op dit forum, dat die wel heel belangrijk is, logischerwijs.
Is er een methode om te checken of die nu goed gesmeerd is? (uiteraard zonder hem uit te bouwen.. :-P)
Idem bij het lager tussen cardanas en versnellingsbak?

Gewoon volspuiten, baadt het niet schaadt het niet


4. Hoe controleer ik het niveau van de versnellingsbak-olie?

De plug aan de zijkant losdraaien

5. In het differentieel zit voldoende olie, maar onbekend welke. Volgens Jonkhart kan er "gewone 70/90" in; geen minerale olie, heel modern allemaal, geen koperen tandwielen"...
Eén van de PCN-broeders zei dat je absoluut mineraal- en synthetisch niet moet mengen, want dan zou "het rubber worden"
Klopt dit verhaal, en zo ja: hoe test je wat er in zit / gezeten heeft?
welke olie gebruiken jullie?

Even aftappen en 70-90 er in, mineraal is voor een 404. Jij hebt wel een starre achteras, maar geen mineraal.

Nou, dat zijn meteen heeeel veel vragen, sorry! :-)

Hoop dat jullie er wat mee kunnen....

Dank alvast!

Jan
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Berichtdoor DrJan » 05 okt 2016, 12:59

Hé Pininfarina, zeer bedankt! :-)
504 L Berline 1973
DrJan
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 okt 2016, 19:41
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Berichtdoor DrJan » 11 okt 2016, 10:41

Hallo ,

Binnenkort mag ik bij een vriend op de brug, dus dan ga ik alles eens uitproberen.

Heb wel nog één vraag over de trommelrem:
In de Haynes staat over het mogelijk vastzitten van de trommel (bij zelf-stellende remmen) het volgende:
"...remove the plugs from the back plate and use a screw driver to press the hand brake levers over the stop pins..."

Ik heb gekeken, en kon aan de achterzijde van de back plate één gat vinden, maar erin peuren met een schroevendraaier levert weinig op, temeer daar je niet weet wat precies de constructie is. De Haynes is ook bijzonder summier op dit punt, zonder tekening of foto.

Heeft iemand een idee wat er door Haynes bedoeld wordt?

Mvrgr
Jan
504 L Berline 1973
DrJan
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 okt 2016, 19:41
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwaakt uit winterslaap - met kleine ongemakken -

Berichtdoor johnssons » 11 okt 2016, 22:55

Rubbertje weg en dan in het gat peuren ... ja ..... eigenlijk zie pas hoe de stelinrichting werkt als je de trommel er af hebt .. er is een soort tandwieltje die met een platte schroevendraaier te verdraaien is en een stift langer of korter maakt ..lampje helpt ook om het te zien .. maar dan weet je nog niet welke kant je op moet draaien ... dus het is even uitproberen ..
Maar als het zelfstellende goed werkt hoeft er dus niet gesteld te worden ..meestal loopt de stelinrichting terug omdat het blokkeerveertje niet over de vertanding loopt ... dus toch even de trommel (wel eerst terug stellen) er af om alles te checken ..
... maar een rem die blijft hangen is toch veelal een remcilinder (corrosie) ..


succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten