Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Berichtdoor mkatgert » 24 jun 2016, 10:44

Heren, dames,

ik ben weer eens toe aan het reviseren van de voorremmen van m'n 504 berline uit 1972. Dat ie uit 1972 komt betekent dat ie geen metrische maat remleidingen en remslangen heeft, maar met een 3/8" schroefdraad op de aansluitingen. Bij mij zitten de remslangen ook met een banjobout aan de remklauw vast, en ik herinner me van onze voormalige 504 break uit 1980 dat daar de remslangen direct in de klauw geschroefd werden.

Nu kwam ik bij het uit elkaar halen van de remklauwen er achter dat er wel erg veel beschadigingen op zowel zuiger als remcilinders zitten, dus eigenlijk wil ik op zoek naar nieuwe remklauwen.
Vraag daarbij is: zit er verschil in de remklauwen tussen het oude en nieuwe systeem? (Engelse maat/metrische maat) Of zijn deze gewoon uitwisselbaar?

Bedankt alvast.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Berichtdoor Rob » 24 jun 2016, 23:03

Je kan ze wel uitwisselen maar dan moet links en rechts gewisseld worden.
De ontluchting moet bovenin zitten namelijk.
Een nieuwe type slang er aan en een remleiding maken met 1 kant Engelse draad en anderen kant metrisch.
Beter is hem origineel houden.

Ik heb wel remklauwen liggen van beide types indien nodig.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Berichtdoor Frank.04 » 25 jun 2016, 10:46

Wat Rob volgens mij bedoelt is het volgende:

Een van de verschillen tussen de modellen tot 1974 en vanaf modeljaar 1975 is de bevestigingsplaats op de veerpoot.

Bij de oude types zit de klauw aan de achterzijde, bij de nieuwere aan de voorzijde.

Daarom kun je een oude rechterklauw alleen verwisselen met een nieuwe linkerklauw en omgekeerd vanwege de reden die Rob al noemt, de plaats van de nippel.

Daarnaast is er een verschil in draad zoals vermeld.

Omdat de remslangen aan beide zijden dezelfde draad hebben, moet je in geval van andere klauwen een nieuwe remleiding maken vanaf het verdeelstuk links boven het stuurhuis naar de wielkast.

Deze remleiding heeft dan een oude wartel aan de binnenzijde en een nieuwe wartel aan de buitenzijde.

Voer voor verwarring derhalve, dus ik zou gaan voor origineel.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Berichtdoor Frank.04 » 25 jun 2016, 10:48

P.s. Ben jij Gert met de 504 uit Groningen?

Je Dynamo ligt klaar!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Aansluiting remslang op remklauwen vóór

Berichtdoor mkatgert » 26 jun 2016, 15:55

Dank voor de antwoorden. Was alweer helemaal vergeten dat de klauw aan de voorkant van de veerpoot zat bij nieuwere types. Is ook al weer 5 jaar geleden dat ik daar aan gesleuteld heb :-D Dan toch maar achter het oude type aan. Rob, ik neem zsm contact met je op.

En nee, ik ben niet Gert uit Groningen...
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten