Slechts 10,5 Volt op bobine

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 25 jan 2016, 14:10

Als ik het contact aan zet van mijn 504 coupe TI meet ik maar 10.5 volt op de bobine. Op de accu meet ik 12,3 volt. Met draaiende
motor loopt spanning op bobine op naar 11,9 (en op accu naar 13,8). Maar als ik lichten aanzet, wordt het 10,8 op de bobine (of nog lager) en valt soms het knipperlicht uit. Dit is niet oke, lijkt mij. Iemand een idee waar ik met zoeken?

Dank
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Sharknose » 26 jan 2016, 08:10

Lijkt me een dynamo die op z'n eind loopt.

Greetz,
Walter.
Peugeot geschiedenis: Peugeot 305 GTX (2x), Peugeot 205 Jubilée, Peugeot 407 2.0i XS, Peugeot 306 Cabriolet Roland Garros, Peugeot 508 e-HDi BLE. Nu: BMW e21-323i '80 en BMW e91-325dA M-Sport '10
Avatar gebruiker
Sharknose
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 16 maart 2013, 12:59

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Ivovanduijn » 26 jan 2016, 08:24

Contactslot ?
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Fredrik1997 » 27 jan 2016, 08:45

Als je het probleem hebt op alle verbruikers in de auto zou ik eens naar de massapunten en massakabel kijken.
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2016, 00:32

Fredrik1997 schreef:Als je het probleem hebt op alle verbruikers in de auto zou ik eens naar de massapunten en massakabel kijken.

+ 1
Kijk daar eerst maar eens naar.
En, zitten de originele Peugeot accuklemmen er nog op ? zo ja, die moeten goed vast zitten, anders vernieuwen of
vervangen door universele ( bij automaterialenzaak verkrijgbaar ).
Contactslot kan misschien ook wel een opfrisbeurt hebben ( demonteren en uit elkaar halen ) , maar daar ligt deze oorzaak
vermoedelijk niet.
succes. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 29 jan 2016, 09:20

Dank voor de tips. Harry: dat ik met contact aan, maar zonder draaiende motor, 10.8 volt meet op de bobine, wijst dat niet juist wel in de richting van het contactcslot?

Ik heb massapunt bij accu los gemaakt en schoongemaakt, zonder effect. Waar vind ik de ander belangrijke massapunten? Bij de achterlichten en de stadslichten?
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 jan 2016, 00:19

Hoe goed is de/je accu??
Hoe goed is je/de spanningsregelaar?
Hoe goed is je/de dynamo en de koolborstels?
Hoe zijn je accukabels?
Haal er successievelijk een aantal stroomverbruikers uit door de zekeringen een voor een te verwijderen, meet dan in stappen nog eens door en kijk naar het netto resultaat.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 30 jan 2016, 00:28

Dank Wim. De spanningsregelaar heb ik al eens vervangen. Door een digitale, die werkte niet, omdat de spanning te laag was. Dynamo ook al eens vervangen, zonder noemenswaardig resultaat. Zal morgen accu eens vervangen en accukabels inspecteren!
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 jan 2016, 00:35

Hoe goed is de/je accu??
Hoe goed is je/de spanningsregelaar?
Hoe goed is je/de dynamo en de koolborstels?
Hoe zijn je accukabels?
Haal er successievelijk een aantal stroomverbruikers uit door de zekeringen een voor een te verwijderen, meet dan in stappen nog eens door en kijk naar het netto resultaat.
Hang eens een ampèremeter tussen de verbindingspolen van de zekeringen(met de zekering eruit) en meet het stroomverbruik(A) per groep.
De knipperlicht clignoteur is soms een relatief grote stroomvreter, zeker als deze nooit vervangen is voor een nieuwe.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor johnssons » 01 feb 2016, 17:00

.....als het een massa probleem is zal de startmotor mogelijk ook slecht ronddraaien ... maar even verder ...mijn vraag is hoe heb je gemeten, rode draad aan aan de plus van de bobine +, zwarte draad tegen het blok en dan 10,8 V... Wat meet je als je de zwarte draad op de min van de accu houdt .... ook 10,8V?
Bij 10,8 V moet je zoeken in de plusdraad, richting zekeringkast, contactslot enz ... Bijvoorbeeld nieuwe draad trekken..
Bij 12, V is er mogelijk een massa probleem, nieuwe massa aansluiting van accu naar motorblok en carroserie maken, onder op de versnellingsbak zit o.a. een massadraad naar de carroserie ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 01 feb 2016, 17:54

Dank. Goede tips. Ik ga ermee aan de slag
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor johnssons » 04 feb 2016, 22:58

Nog een kleine toevoeging ... meet de spanning op de plusdraad van de bobine maar de draad wel even losnemen van de bobine ... bij 12V op de draad, probleem meer richting bobine ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 04 feb 2016, 23:11

Dank. Ben nog niet aan doormeten toegekomen. Weet wel dat er voor de bobine een ouderwets relais zit met grote koperspoel
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 05 feb 2016, 23:56

Inmiddels ontdekt dat het ouderwetse relais, dat vlak naast de bobine op het schutbord zit, niet naar behoren functioneert. Als ik het contact aanzet, klikt dat aan (doordat de stroom via het contactslot door de koperen spoel loopt) maar de bobine krijgt daardoor geen stroom, terwijl dat wel zou moeten, lijkt mij. Daarom heeft iemand een draad doorgetrokken van het contactslot naar de + van de bobine. Ik heb het idee dat het echte probleem is dat er bij stilstaande motor geen spanning staat op de dikke gele draad die naar het eerder genoemde relais loopt. Klinkt dit herkenbaar?
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Frank.04 » 06 feb 2016, 11:09

Laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen.

Je hebt kennelijk een 504 Coupe.

Als je daadwerkelijk een relais hebt op het schutbord (naast de spanningsregelateur),dan heb je een van de alleroudste Coupés, namelijk van de productiemaanden juli of augustus 1969.

Alleen bij deze types wordt de zekeringkast aangestuurd via dat relais, wat op zijn beurt geschakeld wordt via het contactslot.

Bij de types vanaf september 1969 ontbreekt dat relais geheel, maar zit er wel een vergelijkbaar relais vlakbij de zekeringkast dat de elektrische ramen schakelt.

Wil je werken aan deze bedrading, zorg dan dat je het juiste schema hebt, want anders kom je er niet uit.

Dan snap ik alleen niet dat je spreekt over een bobine die ook op het schutbord zou zitten.

Die zou bij jouw type voor op het motorblok moeten zitten (wat een 1800 CC zonder hoogteregeling zou moeten zijn).

Kloppen deze aannames een beetje?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 06 feb 2016, 11:18

Dank. Mijn 504 coupe TI is oorspronkelijk een V6. Ik kwam daar pas achter na de aanschaf, zo'n 10 jaar geleden. Bouwjaar is 1974. Bobine is wellicht ooit verplaatst?! Spanningsregelaar zit bij rechter koplamp op schutbord. Motor is 2.0 met hoogteregeling
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Frank.04 » 06 feb 2016, 11:53

Ah, nu wordt me meer helder.

De verwarring zit in de term 'schutbord', dat is in mijn beleving het verticale deel tussen motoruimte en passagierscompartiment.

Wat jij bedoelt noemt men het binnenscherm.

Het relais wat jij aanduidt heeft niets met de ontsteking of bobine te maken.

Het is een vierkant 'doosje' met MIXO erop wat alleen dient voor het schakelen van de verlichting (groot en dim).

Wel is het relais het 'dooorgeefluik' van de spanning voerende draad van startmotor naar het contactslot.

Ergo:

- er loopt een +-draad van dynamo naar startmotor
- deze draad loopt naar het MIXO-relais
- en van dezelfde pool loopt er een draad richting contactslot.

Succes!

Oh ja, een zescilinder uit 1974? Dat moet er dan een van het late najaar zijn (model 1975).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 06 feb 2016, 12:27

Ja inderdaad mixo! Op dat relais zit een dikke gele draad, waarop geen spanning staat als ik het contact aanzet. Wel komt er dan spanning op de spoel. Klopt het dat daar het probleemzit? Dat op die gele draad eigenlijk altijd spanning hoort te staan? (Net als op het dubbele relais bij de linker koplamp?)

Op kentekenbewijs staat als bouwjaar 01-01-1975. Auto is 15 jaar geleden geimporteerd uit Frankrijk.
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Frank.04 » 06 feb 2016, 19:21

Dat lijkt inderdaad niet goed.

Het MIXO-relais staat altijd onder spanning, aangezien het de lichten schakelt en dit ook met contact uit moet kunnen.

Wat gebeurt er als je de lampen aan zet zonder contact?

Als het goed is hoor je dan het relais tikken en gaan dimlichten dan wel de verstralers branden.

Contact aan en uit zou geen invloed op het relais moeten hebben.

Gebruik even een schema ter verificatie.

Over je auto: een zescilinder carrosserie heeft een uitsparing voor de rembekrachtiging en een bredere hap uit de achterkant voor de uitlaat.

Ook natuurlijk de grote koplampen, achterlichten en verzonken deurklinken.

Bovendien in jouw geval een grote kunststof brandstoftank onder de koffer en het reservewiel in de koffer.

Chassisnummer zal beginnen met C31 (schakel) of C33 (Automaat).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 06 feb 2016, 19:35

C31! En inderdaad een grote tank!
Heb nu maar even draad getrokken van startmoto nasr relais rechts, waardoor ik nu zonder draaiende motor ook 12 volt op bobine heb! Relais linksvoor voor verlichting staat wel constant onder spanning
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 08 feb 2016, 13:26

De rechtstreekse draad van startmotor naar mixo werkt niet. Dan laadt de accu niet! Moet ik dan als noodoplossing draad van dynamo naar mixo trekken?
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Frank.04 » 08 feb 2016, 16:41

Wat bedoel je met 'het werkt niet'?

Vanaf hier is het lastig adviseren, omdat met de ombouw van 6 naar 4-cil wellicht andere verbindingen gelegd zijn.

Mijn advies: gebruik het schema van model '75 als basis en loop de verbindingen na en herstel deze waar nodig.

Als jij het hebt over een relais rechts in de motorruimte is dat misschien een later geplaatst relais om de startmotor aan te sturen, dat is een bij zescilinders vaker gebruikt oplossing.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 08 feb 2016, 16:49

Dank. Sorry dat ik zo onduidelijk ben. Met "werkt niet" bedoel ik dat ik met de draad van startmotor naar dat relais rechts in de motorruimte wel 12 volt op bobine heb, maar dat de accu door die draad geen 13 a 14 volt krijgt (maar slechts 12,5). Als ik draad rechtstreeks van accu naar bobine trek krijg ik wel 13 a 14 volt op de accu! Ik zoek verder!
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor Frank.04 » 08 feb 2016, 16:52

Je mag ook gerust eens langskomen met de auto, ik heb hier alle schema's en weet een beetje waar te zoeken.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Slechts 10,5 Volt op bobine

Berichtdoor gvdaa » 08 feb 2016, 17:02

Dat is een mooi aanbod. Je woont in Eindhoven, of niet? Ben zelf opgegroeid in Boxtel, waar mijn ouders nog steeds wonen, maar ben zelf verhuisd naar omgeving Deventer. Ik laat van me horen als ik eens in de buurt ben.
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten