504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Renard » 04 dec 2015, 21:54

Ik ben bezig met de restauratie van een 504V6. Deze auto is origineel een V6 automaat uit 1976. De donor auto is een 4 cilinder injectie 5 bak uit 83.
Het plan is om er een V6 uit een Citroen XM in te zetten. Dit is het jongere broertje van de originele Douvrin V6. Eigenlijk wil ik dan ook de 5 bak handhaven.
Mijn vraag is dus. Past de bak van een 504 V6 op het onderblok van de XM V6. Of hebben ze behalve de krukas het hele gietstuk van de Citroen V6 veranderd.
Misschien is er al iemand die een Citroen V6 in een 504 heeft geplaatst?
Tweede vraag is. Past de 5 bak van de viercilinder op de V6 of is dit feitelijk een hele andere bak?
Het plan is dus om een 504 V6 coupe te maken met een 5 bak en een V6 uit de Citroen XM. De motor wordt dan uitgerust met een vrij programeerbaar motormanegement systeem (megasquirt).
Op Citroen gebied heb ik al vele ombouwen gedaan. CX 25 gti motor in een DS en motormanegement systemen op de Citroen SM (Maserati).
Ik ben dus geen fantast of beginner, maar weet te weinig van Peugeot om te weten wat ik wel en niet kan combineren.
Wie heeft raad, advies en tips.
Nard
Renard Automobiles
Renard
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 dec 2015, 21:38

.

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 dec 2015, 22:23

.
Laatst bijgewerkt door Paull en Paulla op 19 dec 2015, 01:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Renard » 04 dec 2015, 22:32

Ik heb al vele projecten gedaan met Jeroen.
Zelfs dampgasinjectie op de SM
Maar ik begrijp dat het onderblok van de XM dus wezenlijk anders is als van de Peugeot familie met odd-fire motor.
De XM V6 past dus niet zo maar op de odd-fire peugeot bak.
Dat is nu jammer. Bij BMW zijn ze wat conservatiever. Eem 3.0L uit een 1986 BMW past probleemloos in een 3.0 CS uit 1973......
Graag fotos.

Gr Nard
Renard
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 dec 2015, 21:38

.

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 dec 2015, 22:52

.
Laatst bijgewerkt door Paull en Paulla op 19 dec 2015, 01:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Frank.04 » 04 dec 2015, 23:31

Interessant project met leuke auto's.

Graag denk ik ook even mee.

Met de 504 C/C heb ik veel ervaring en ik heb ook al vele soorten ombouw gedaan.

Onder meer een V6 TI in een (oorspronkelijk 4-cil.) Coupe uit 1971, een Turbodiesel intercooler met automaat in een 1975 (oorspronkelijk) V6 Carbu 604, een V6 automaat in een (oorspronkelijk 4-cil) 504 Coupe en vele malen bakombouw van 4 naar 5 (deze week nog in een 1975-er 504 Cabriolet).

Let op met de versnellingsbakken, er zijn veel varianten en niet alles past op elkaar.

De BA7/5 vijfbak is geleverd in de 505 en past niet zonder aanpassingen in een 504 4-cilinder en al helemaal niet in een 504 6-cilinder.

De BA10/5 vijfbak bestaat in meerdere varianten met drie verschillende vliegwielhuizen (4-cil., 6-cil of diesel) en ook verschillende diameters aansluiting op de aandrijfaspijp (86 of 90 mm).

Van de Citroenmotor ben ik niet op de hoogte, maar ik heb Paul en Paula nog nooit op onjuistheden kunnen betrappen, dus ik zou hun advies serieus nemen.

Wat volgens mij het beste kan (als je van de odd-fire motor af wil) is een motor nemen uit een 505 V6, die is achterwiel aangedreven en heeft het door jou gewenste motormanagement.

Overigens zijn alle handgeschakelde bakken even lang, maar is de ZF-automaatbak met 4 versnellingen en lock-up langer dan de variant met drie versnellingen en vraagt dus om inkorting van de aandrijfaspijp.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor edwin ss50 » 05 dec 2015, 20:53

je zult je balansas ook moeten verwijderen samen met het hoge klepdeksel, en je ontsteking op een andere plaats moeten zetten anders kom je in de knoei met de rembekrachtiger.
De inlaat zul je ook moeten draaien, anders kom je niet uit met je gasklep.

Ik heb een 3.0v6 12v gebruikt uit een 605.
-ontstekingshuis en gasklep, voordeksel van het motorblok van een Renault Espace 2.8 v6.
-onderblok, klepdeksels, versnellingsbak, eind diff, uitlaat spruitstukken, waterpomp van een 604.

En dit heb ik in een 505 gezet.

Ook nog eens een 505 v6 blok gebruikt, en toen alleen het blok omgewisseld voor een 3.0 12v.

Ik heb ook eens een prv 3.0 24v blok gehad met het idee om deze in een 505 te zetten.
Daar zit een compleet andere inlaat op en een compleet ander uitlaat systeem, dit blok heb ik later weer verkocht aan een Renault Alpine eigenaar.

Als je een 504 v6 hebt, kun je alle rand onderdelen van dit blok kunnen gebruiken voor de ombouw.(zoals uitlaat spruitstukken, waterpomp, dynamo, startmotor, enz)


Voor meer info kan Paull je helpen, die heeft veel ervaring met deze blokken.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor 404noir » 07 dec 2015, 18:06

misschien zou je iets meer kunnen met een Volvo B280F ? Dat is ook een even-fire PRV blok dat in de Volvo 760/960 is geleverd.
Misschien dat je daar dan 2 koppen van een 24V blok op kan monteren?

Qua bak: Volvo heeft ooit in de 760 en 260 een Getrag 262 dogleg 5-sportbak (met 1 links-achter, 5 als prise direct) geleverd achter de (toen nog odd-fire) PRV-V6. (B27 en B28)
Als je die kan vinden zou je die misschien kunnen gebruiken? Ze zijn sterk genoeg voor ruim over de 200pk. Dezelfde bak is ook gebruikt achter veel 6cil BMW's , de M3 e30, de Mercedes 190e 16V, sommige 6cil Opel Monza/Senator, Manta/Ascona 400. De bellhouse en bak zitten aan elkaar geschroefd, zijn dus geen geintegreerd geheel.
De layout van al die auto's is hetzelfde als van een 504 coupe: motor noord-zuid en RWD.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Walle69 » 07 dec 2015, 20:35

dit draadje is misschien ook intressant om eens door te spitten?

[url][/http://www.aussiefrogs.com/forum/peugeot-forum/27457-peugeot-504-24v-v-6-a.htm][url]

groet
Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor edwin ss50 » 08 dec 2015, 18:42

probleem met de 24v zijn de uitlaatspruitstukken die je helemaal op maat moet maken.
Er zit op elke bank een "spaghetti" uitlaat, en 6 poorten per kant.
Diezelfde uitlaat zul je ook bij je stuurhuis langs moeten maken, een heleboel werk in een beperkte ruimte.

de volvo blokken zijn dezelfde als peugeot, je kunt wellicht delen gebruiken zoals inlaat, en ontsteking op de voorkant van het blok.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Paull en Paulla » 08 dec 2015, 21:39

Ik denk dat we Nard al kwijt zijn, Wellicht z'n interesse reeds verloren.
Vrijdagavond heb ik een aantal foto's en een filmpje naar het email adres van Renard Automobiles gestuurd, geen reactie/ bedankje mogen ontvangen,
tot nu toe.

Met vriendelijke groet,

Paull

P.S. topic maar sluiten ?
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Frank.04 » 08 dec 2015, 23:30

Ja, haha, dat zien we wel vaker, dat de volgers op het forum enthousiaster zijn dan de initiator.

Ik had ook via een pb gevraagd om een reactie om wat ervaringen uit te wisselen, ook niets vernomen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Harrie » 09 dec 2015, 01:34

Paull en Paulla schreef:Ik denk dat we Nard al kwijt zijn, Wellicht z'n interesse reeds verloren.
Vrijdagavond heb ik een aantal foto's en een filmpje naar het email adres van Renard Automobiles gestuurd,
geen reactie/ bedankje mogen ontvangen, tot nu toe.
Met vriendelijke groet, Paull
P.S. topic maar sluiten ?
Nee toch ? :wink: na 4 dagen al ?
Hij is misschien wel effe op ski-vakantie of zo ? Hopelijk geen persoonlijke omstandigheden (?)
eerste post = 4 dec. 2015, ik snap die reakties dus effe niet.
Laatst bijgewerkt door Harrie op 09 dec 2015, 17:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Jineuf » 09 dec 2015, 02:12

Harrie schreef:
Paull en Paulla schreef:Ik denk dat we Nard al kwijt zijn, Wellicht z'n interesse reeds verloren.
Vrijdagavond heb ik een aantal foto's en een filmpje naar het email adres van Renard Automobiles gestuurd,
geen reactie/ bedankje mogen ontvangen, tot nu toe.
Met vriendelijke groet, Paull
P.S. topic maar sluiten ?
NEE
na 4 dagen al ?
Hij is misschien wel effe op ski-vakantie of zo ? Hopelijk geen persoonlijke omstandigheden (?)
eerste post = 4 dec. 2015, ik snap die reakties dus effe niet.


+1

Het lijkt mij wel een serieuze professionele gast. Ik ken hem niet maar het lijkt geen fantast.
Voor zover je hier nog ergens een mening over mag hebben. Dit geldt helaas niet voor idereen dit zich op dit forum beweegt
Uit protest en solidariteit met Marco ben ik hier ook een kleine maand afwezig geweest. Was eigenlijk niet van plan terug te keren. Maar nous sommes Peugeot!
Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en of dit nou on of of topic is....
Vaak is er een grens aan het aantal jaren dat iemand al dan niet gekozen op een bepaalde invloedrijke positie mag verblijven. Denk eens over de mogelijkheden.

.
Oh ja, de site van de Vos...
www.renard.nl
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: 504 coupe V6 versus Citroen XM V6

Berichtdoor Koffiemolen » 09 dec 2015, 12:15

Wellicht om dezelfde redenen als Nard ben ik niet (meer) zo vaak op dit medium actief. Sleutelen is immers veel leuker dan typen. Ik hoop dat mij deze iegnschap kan worden vergeven. Ik ben vorige week nog bij Nard geweest. In het kader van een revisie van een DS motor. Nard doet dus ook nog andere dingen, ook op de zaterdag. En als DS/SM-specialist stelt hij zijn faciliteiten maandelijks ter beschikking aan de IDDS-club Nederland. Toevallig hebben wij het ook met elkaar over die 504 coupe gehad. En aansluitend op de laatste 2 berichten hierboven van Harrie en Jineuf: ik ga eind januari (ja, dán AL) weer naar Nard toe, dan zal ik eens horen of hij wat aan jullie goede adviezen heeft gehad.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten