door Pininfarina504 » 18 nov 2015, 21:51
Ik zet ze meestal vast op een voorspanning van 60NM, dan laat ik de motor 20 minuten stationair draaien, vervolgens aantal uren af laten koelen, spanning er een beetje af en dan in de juiste volgorde draai ik de kopbouten vast op een spanning van circa 85NM. Daarna kleppen stellen, de eerste 1000km, rijdt ik i.v.m. verschil in viscositeit met gewoon water, al dan niet gedestilleerd. Tenslotte afvullen met koelwater. Bij mijn eigen auto's neem ik standaard de chemise ringen ook mee, wel een dagje meer sleutelen en doorgaans een hoop schoonmaak-en polijstwerk, maar dan ben je uiteindelijk wel voorgoed van het lekke kop en voetpakking verhaal verlost. Kopbouten reinig ik minutieus, indien aangevreten door corrosie altijd vervangende bouten plaatsen, de draadeinden flink met koper vet behandelen. Alvorens tuimelaar mechaniek terug te plaatsen, klep stoter stangen even over de kofferdeksel of motorkap laten rollen, indien krom, vervangende plaatsen.
De gemodificeerde chemise ringen wrijf ik aan weerszijden in met ouderwetse vloeibare pakking van Loctite op minerale basis, niet op siliconen basis, ruikt ook nog eens heel aangenaam overigens.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.