aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor ger.reinders » 19 okt 2015, 22:42

Wie kan mij vertellen wat het aanhaalmoment van de (rek) kopbouten van een Peugeot 504 GL zijn?

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Ger
ger.reinders
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 11 feb 2007, 18:05

Re: aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor johnssons » 20 okt 2015, 09:29

Op de volgende site ... ga naar technical info en vervolgens naar chapter 1 engine
http://www.504.org/general_GB.htm en nog meer techniek

Alles over de motor, ook aanhaalmoment kopbouten ..
Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor Bert » 18 nov 2015, 17:49

de kopbouten stuk voor stuk eerst vastzetten op 2kg/m daarna 90graden verder draaien
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor johnssons » 18 nov 2015, 20:22

Nee, bijna goed ...eerst alle bouten op 50Nm, vervolgens per bout ... lossen en aanhalen 20Nm en direct 90 graden doordraaien zonder onderbreking .... eigenlijk zoals in de manual staat vermeld ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor Bert » 18 nov 2015, 20:37

klopt helemaal, maar wat ik schreef komt uit mijn geheugen ( +/- 30jaar geleden voor het laatst op deze manier kopbouten vastgezet).
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: aanhaalmoment (rek) kopbouten Peugeot 504 2.0

Berichtdoor Pininfarina504 » 18 nov 2015, 21:51

Ik zet ze meestal vast op een voorspanning van 60NM, dan laat ik de motor 20 minuten stationair draaien, vervolgens aantal uren af laten koelen, spanning er een beetje af en dan in de juiste volgorde draai ik de kopbouten vast op een spanning van circa 85NM. Daarna kleppen stellen, de eerste 1000km, rijdt ik i.v.m. verschil in viscositeit met gewoon water, al dan niet gedestilleerd. Tenslotte afvullen met koelwater. Bij mijn eigen auto's neem ik standaard de chemise ringen ook mee, wel een dagje meer sleutelen en doorgaans een hoop schoonmaak-en polijstwerk, maar dan ben je uiteindelijk wel voorgoed van het lekke kop en voetpakking verhaal verlost. Kopbouten reinig ik minutieus, indien aangevreten door corrosie altijd vervangende bouten plaatsen, de draadeinden flink met koper vet behandelen. Alvorens tuimelaar mechaniek terug te plaatsen, klep stoter stangen even over de kofferdeksel of motorkap laten rollen, indien krom, vervangende plaatsen.
De gemodificeerde chemise ringen wrijf ik aan weerszijden in met ouderwetse vloeibare pakking van Loctite op minerale basis, niet op siliconen basis, ruikt ook nog eens heel aangenaam overigens.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten