ZF reviseren?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 13 okt 2015, 10:06

Dag allen,

Mijn 504 heeft sinds vandaag een raar trekje.
Ik reed vanochtend weg maar de automaat schakelde niet op....
Hij bleef al langer dan normaal in de 1e trap hangen, en na de 2e trap ging 'ie niet verder.
Ik heb met 50 km/h de Handel in de 2 gezet en vervolgens weer in de 3, toen pakte hij de 3e trap.
Vanaf dat moment heb ik eigenlijk geen problemen meer ondervonden.
Nu ben ik toch even gaan zoeken...
Er word gezegd dat dit het begin is van het einde van de trouwe ZF :shock:
Het blijven hangen in versnellingen is te wijten aan een gorvernor/regelaar die verstopt(?) raakt.
Dit verstoppen komt vervolgens weer door resten van de koppelschijfjes die versleten zijn....
Het blijven hangen komt vooral voor in koude toestand, nu word het toch ook wel kouder buiten.

Mij punt is;
Ik ben aan het twijfelen of ik de bak opnieuw moet opbouwen of dat ik de bak spoel of dat ik opzoek moet gaan naar een andere bak....
De auto rijd verder prima, trekt ook nog wel redelijk op en opschakelen heeft nooit een probleem gevormd.

Er is iemand die een ZF4HP22 opnieuw heeft opgebouwd. (ervanuitgaande dat de bak redelijk overeenkomt met de mijne)
Zie hier; http://www.cowdery.org.uk/zf.php

Ook zijn er onderdelen voor te krijgen
Zie hier; http://www.jpat.co.uk/89%20ZF%201%204HP22-24.pdf
Nu weet ik niet precies welke bak er onder die van mij hangt. '

Opzich wil ik de uitdaging best aangaan, het lijkt mij wel een fikse klus

Wat is wijs...
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Jineuf » 13 okt 2015, 14:07

Zelf reviseren. Als de onderdelen betaalbaar zijn een hele leuke klus.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 13 okt 2015, 14:41

Jineuf schreef:Zelf reviseren. Als de onderdelen betaalbaar zijn een hele leuke klus.


Je bent op E-bay tussen de 200 en 300 euro kwijt voor een revisie-kit,
dan heb je wel alle pakkingen, koppelschijven ect. (Dit is wel de ZF4HP22,
weet nog niet precies wat er onder mijne hangt).
Een 2ehands bak zag ik staan voor 150,-
De bak laten spoelen kost ook tussen de 200 en 300,-
Het verschil van kosten tegenover de kwaliteit laat mij nijgen naar een revisie.

Dan de vraag,

Hoe moeilijk is zoiets?
Ik beschik niet over speciaal gereedschap e.d.
Is het een kwestie van, goed opletten als je t zootje uit elkaar trekt, spul vervangen en weer in elkaar?
Want dan durf ik het wel aan.

Daarnaast,
ga ik wel het carter er onder vandaan halen, filter vervangen/schoonmaken(?) en de olie verversen.
Als dit werkt, laat ik het even voor wat het is en wacht ik tot na de winter met de bak grondig aanpakken.
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Paull en Paulla » 13 okt 2015, 21:07

Hoi Thorvald,

Spoelen, spoelen en nog eens spoelen met verse A.T.F., eerst bak warm aftappen.
Zelf heb ik dat eens met draaiende motor gedaan. Zo komt de olie uit de koppelomvormerer ook uit.
Wel optijd de motor uitzetten, zodra er geen A.T.F. meer ui de bak komt.
Ruik ook aan de bakolie, als deze verbrand ruikt, slipt de bak misschien ook.
Filter schoonspoelen of vervangen.
Kan allemaal onder de auto gedaan worden.

Bij onze auto heeft dit tot het gewenste resultaat geleid, met nog een paar extra 'tonnen op de kilometerteller'.

Met vriendelijke groet,

Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Frank.04 » 13 okt 2015, 21:19

Spoelen kan inderdaad helpen, maar soms is revisie onvermijdelijk in geval van versleten platen.

Dan heb je echter meestal dat hij versnellingen niet of heel traag pakt.

Reviseren kan je zelf, maar let op, er zijn een paar truukjes die je moet weten anders krijg je de bak niet uit elkaar.

Jij hebt overigens een ZF 3HP 22.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor joospeugeot » 14 okt 2015, 02:45

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:27, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Pininfarina504 » 14 okt 2015, 07:44

Tot voor kort had ik nog een nieuwe bak liggen helaas??
Is toevallig je kickdown kabel niet gerafeld waardoor hij te strak staat??
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 14 okt 2015, 09:41

Dag allen,

Ik heb er gister een half litertje olie bijgegooid en ben een stukje gaan rijden.
Het probleem lijkt weg te zijn. Toch ga ik wel de olie en filters vervangen.

Spoelen, spoelen en nog eens spoelen met verse A.T.F., eerst bak warm aftappen.
Zelf heb ik dat eens met draaiende motor gedaan. Zo komt de olie uit de koppelomvormerer ook uit.
Wel optijd de motor uitzetten, zodra er geen A.T.F. meer ui de bak komt.


Dit ben ik ook van plan. Wekt dit ook op alleen de startmotor?
Dan trek ik de bobinekabel namelijk los en leeg ik de bak op die manier, heb ik er voor m'n gevoel meer controle over.
En pak je dan een slang van de koeling? Of gewoon de carterdop?

Jij hebt overigens een ZF 3HP 22.


kan ook nog een 3hp12 zijn ipv een 3hp22


Ik heb een 71'er. Dat wil zeggen, in maart 1971 op kenteken gezet. Zelf vermoed ik dat de wagen al in 1970 gebouwd is.
Is de bak die Frank bedoeld niet pas in 1973 ingevoerd?
Als ik wat fotos vergelijk van HP12 en HP22, lijkt mijn bak meer op de HP12.
(carter lijkt ondieper? Alles is wat ronder vormgegeven :P )

Tot voor kort had ik nog een nieuwe bak liggen helaas??
Is toevallig je kickdown kabel niet gerafeld waardoor hij te strak staat??


Nieuwe bak is misschien wat teveel van het goede, dan reviseer ik hem liever, nog leerzaam ook :idea:

De kickdownkabel is in orde, en de kickdown werkt naar behoren.

Dan nu het volgende;
Kan ik het filer hergebruiken? of moet er een nieuwe in?
Heb ooit een verhaal gehoord dat je het betreffende filter nieuw kunt bestellen bij een BMW dealer, omdat ZF daar bakken voor bouwt.

En, welke olie raden jullie aan? Ik gebruik nu kleurloze ATF van MPM oil, Dexron 2/B.
Het feit dat het kleurloos is stoort mij op een of andere manier, moet toch rood zijn?? :P :lol:
Hij rijd overigens al 3 jaar op die olie, en heb het al 2 keer ververst, het is prima spul verder.

En een off topic vraagje tussendoor;
Welke olie gaat er in het achterdiff?
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor mikedebest » 14 okt 2015, 10:18

Beste Thorvald,

bij een ZF mag eigenlijk geen rode ATF olie. Je kunt bij ZF de originele olie kopen. Zij kunnen je ook adviseren hierin.
Zf doet dat vanuit Delfgauw. Zij kunnen ook vertellen welke Diff olie je nodig hebt.

Good luck !

PS, niet de oude filter gebruiken. Koop een nieuwe, da's beter.
mikedebest
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 okt 2015, 10:11

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 14 okt 2015, 10:25

Dankjewel!

En Welkom op dit forum :-)
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor joospeugeot » 14 okt 2015, 12:44

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:27, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: ZF reviseren? wellicht nog niet nodig

Berichtdoor Paull en Paulla » 14 okt 2015, 16:28

Thorvald's 504 schreef:Dit ben ik ook van plan. Wekt dit ook op alleen de startmotor?
Dan trek ik de bobinekabel namelijk los en leeg ik de bak op die manier, heb ik er voor m'n gevoel meer controle over.
En pak je dan een slang van de koeling? Of gewoon de carterdop?
Heb ooit een verhaal gehoord dat je het betreffende filter nieuw kunt bestellen bij een BMW dealer, omdat ZF daar bakken voor bouwt.

En, welke olie raden jullie aan? Ik gebruik nu kleurloze ATF van MPM oil, Dexron 2/B.


Hoi Thorvald,

Op de startmotor zou ik zelf niet doen, i.v.m. overtollige slijtage.
Je kunt eerst de bak aftappen via de karter aftap-dop (vergeet de knel-ring niet te vernieuwen), daarna, als de bak nog iets nadruppelt, de motor laten draaien tot tot er hoegenaamd geen A.T.F. (Dextron II is goed) meer uit komt. Dat is nog wel wat.

Via de B.M.W. dealer kun je inderdaad nog aan het filter komen voor een tientje of vijf/zes.
Spoelen, als je het grondig doet, kan ook.

De kleur van nieuwe A.T.F. olie is ongeveer rose kleurig en ruik iets vettig.
Veel plezier met dit niet al te ingewikkelde klusje.
Kijk ook of er veel ijzervijlsel aan de magneet op de karterbodem (ook even reinigen) ligt.

Met vriendelijke groet,

Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor 404noir » 14 okt 2015, 16:50

ik kan me nog herinneren dat mijn BMW e21 318i automaat ook een ZF 3HP22 had.
en de e21 320/6 automaat ook.

misschien handig om te weten als je bij een BMW dealer gaat shoppen voor een filter? Dan kan je wat gerichter vragen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 14 okt 2015, 17:10

mikedebest schreef:Beste Thorvald,

Zij kunnen ook vertellen welke Diff olie je nodig hebt.



Kan iemand mij dit niet gewoon even vertellen? :P
Dan kan ik het morgen gaan halen :P

Ik heb al een mail verstuurd naar ZF, aangezien het na sluitingstijd is...
Ik denk dat ik morgen even bel voor t een en ander.
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Paull en Paulla » 14 okt 2015, 18:09

Thorvald's 504 schreef:
mikedebest schreef:Beste Thorvald,

Zij kunnen ook vertellen welke Diff olie je nodig hebt.



Kan iemand mij dit niet gewoon even vertellen? :P
Dan kan ik het morgen gaan halen :P

Ik heb al een mail verstuurd naar ZF, aangezien het na sluitingstijd is...
Ik denk dat ik morgen even bel voor t een en ander.


Uit mijn hoofd: 80W90

Iedere automateriaalzaak kan dit voor jou opzoeken.

Met vriendelijke groet,

Paull

P.S. Je hoeft niemand te bedanken voor de gedeelde expertise, maar het mag wel :wink:
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 15 okt 2015, 10:13

Haha oeps :oops:

Door de gedervenheid laat ik soms steken vallen :lol:

NATUURLIJK wil ik iedereen bedanken voor de heldere beschrijvingen!

Maar het verhaal heeft een staartje :P

Ik houd jullie op de hoogte!
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 10 nov 2015, 15:45

Dag iedereen,

De automaat schakelt weer naar behoren hoor!
Hij deed het eigenlijk weer goed na een klein beetje olie er in te hebben gedaan.
Desalnittemin bleef hij toen alsnog wat lang in de 1e trap hangen maar schakelde wel goed op.

Ik heb nu olie ververst, moet nog wel kijken naar het filter,
maar de garage ondergaat momenteel een reorganisatie (lees; puinruimen) dus dat komt met de kerstvakantie aan de beurt.

Nu nog even een off-topic vraagje;

Ik rijd nu 3 jaar met de 504.
Sinds het begin zit er een accu in van 12V 44 Ah en een koudstartvermogen van 360 Amp
De accu begint nu te etteren met het koude weer, heb al meermaals aan de startkabels gehangen....
De startmotor trekt dusdanig vermogen dat de bobine nauwelijks zijn werk kan doen en de auto niet aanslaat.
Ook begint de V-snaar te piepen als ik met licht, ruitenwissers of de aanjager voluit rijd.
Dit omdat de dynamo meer weerstand krijgt...

Ik heb van een vriend van mij gehoord dat ik er een zwaardere accu in moet zetten;
Dus eigenlijk wil ik over naar een 12V 62 Ah met een koudstartvermogen van 480 Amp.
Of zelfs naar een 12 V 70 Ah met een koudstartvermogen van 540 Amp.

Mijn vraag is;

Kan dit zomaar?
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor joospeugeot » 10 nov 2015, 23:39

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:27, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Frank.04 » 11 nov 2015, 10:07

De capaciteit van de accu hangt voornamelijk af van....de startmotor.

Zoals wellicht bekend heeft elke accu een zogenaamde inwendige weerstand en die moet afgestemd zijn op de inwendige weerstand van de startmotor.

Daar heeft de constructeur over nagedacht en feitelijk is het niet slim om daar van af te wijken.

Nu weet ik ook wel dat het in de praktijk niet zo'n vaart loopt, hij start toch wel, maar van de andere kant zijn startmotoren ook vaak (onverklaarbaar?) kapot.

Ik zou me dus houden aan de specificatie van de fabrikant.

Dan nog over de automaatbak: in de vroege types 504 zat de 3HP12 (bedankt Joost!) , met peilstok rechts en (deels) metalen koelleidingen.

In de latere 504 zat de 3HP 22, met de peilstok links en rubberen koelleidingen.

Beide zijn uitwisselbaar, maar niet zonder meer omdat ook het vliegwiel anders is.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: ZF reviseren?

Berichtdoor Thorvald's 504 » 11 nov 2015, 10:26

Dank u beiden heren,

Ik heb inderdaad de peilstok rechts, wel heb ik beide koelleidingen vervangen door compleet rubberen/teflon/kunstof/iets?? (laten maken bij Remkaflex).
dit omdat ze beiden om de havenklap lek gingen :(

Wat de accu betreft,
Ik vind Frank wel een sterk punt hebben, maar wat raad de fabrikant nou precies aan?
Ik denk na het advies van joospeugeot aan een 64 Ah, toch wat meer startcapaciteit, wat ik naar mijn menig nodig heb i.v.m. starten op LPG.
504 Injection Automatique-1971
404 'Lekker standaard' -1974
405 1.6 Injection - 1992
Avatar gebruiker
Thorvald's 504
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 03 aug 2013, 20:34
Woonplaats: Alkmaar


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten