bandenmaat voor de 15 inch trx

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Twan504 » 26 mei 2015, 00:21

Heeft iemand enig idee welke maat band gebruikelijk op de 15 inch (look a like) trx velgen wordt gelegd?
Ik had deze velgen liggen en heb ze nu laten poeder coaten en wil ze dan onder een 504 coupe v6 leggen.
Het is mij niet duidelijk welke maat band ik het beste kan monteren. Ik dacht zelf 190/60R15.
Maar ik zie ook bandenmaten 195/65R15 of 205/55R15.
Heeft iemand deze velgen ook en welke maat heeft hij/zij er dan op liggen?
Gr Twan.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Remco504coupe » 26 mei 2015, 07:35

Om het eenvoudiger te maken: Ik heb er 195 60 R15 op liggen :mrgreen:
Wat voor een coupeV6 heb je?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Twan504 » 26 mei 2015, 23:01

Afbeelding
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Twan504 » 26 mei 2015, 23:07

Dit is hem, auto staat denk ik al bijna 10 jaar stil.
Motor loopt inmiddels, ik heb diverse leidingen vervangen.
Ook alle remmen, hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer losgehaald.
Enkele zuigers van de remklauwen zaten vast. bedoeling is om de auto te keuren en dan te gaan rijden.
Kijk dan wel wat ik nog meer tegen kom.
Remco, iig bedankt voor je snelle reactie.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor MarcoPeus » 27 mei 2015, 10:13

Ik heb deze velgen ook. Zowel op de 604 als de 505. Op de 604 heb ik 195 liggen en op de 505 liggen 205 banden.
190 is alleen voor trx banden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Remco504coupe » 27 mei 2015, 10:38

Dat ziet er netjes uit.
Aan spiegel te zien een V6 carburateur?
Heeft deze in Groesbeek gestaan en zit er een injectiemotor in?
Zo ja ben ik benieuwd naar het pininfarinanummer, begint het met een E?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Jineuf » 27 mei 2015, 17:38

Voor de 505: 195/60/15 berline 195/65/15 break familiale
Mooie 403 heb je:http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=26675
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Twan504 » 27 mei 2015, 23:22

Goed gezien, een v6 met carburateur.
Er ligt geen injectiemotor in en heeft ook niet in groesbeek gestaan.
Waar kan ik dit pininfarina nummer zien?
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Twan504 » 27 mei 2015, 23:24

Marco, je hebt op je 604 195 banden liggen, Hoe hoog zijn deze dan? 60 of 65?
Gr.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor MarcoPeus » 28 mei 2015, 09:09

Ik dacht 65
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor kch » 12 jul 2015, 11:26

bij de 505 is 195/60-15 gebruikt en bij de latere 604's 205/60-15
Zelf vind ik de 205/60-15 net iets mooier staan, de 195/60-15 banden steken wat iel af.
Passen doet het beide zowel op de auto als op de velg.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Re: V6 lpg

Berichtdoor Twan504 » 09 aug 2015, 22:34

Ik heb inmiddels de banden erop liggen, bedankt voor jullie reacties.
Auto rijdt en remt nu prima, de uitlaat heb ik nog gelast en is nu ook gasdicht voor de apk.
Maar heb nog 1 punt wat ik nog opgelost moet krijgen voor de apk.
In de auto ligt een LPG installatie, maar de auto wil niet goed op gas lopen. Op benzine loopt hij goed.
Ik heb geprobeerd op de verdamper de stelschroef te verdraaien, maar dit gaf geen resultaat.
IK heb nog een andere verdamper geprobeerd omdat ik dacht dat door de lange stilstand de membraam in
de verdamper misschien uitgedroogd zou zijn en daardoor niet meer goed zou werken.
Maar ik krijg met de andere verdamper ook niet goed afgesteld.
Heeft iemand een V6 op gas, En wat voor verdamper heeft hij dan of weet iemand een
adres die ervaring heeft met deze V6 motoren op gas, die deze goed af kunnen stellen.
Twan504
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 28 jul 2014, 22:39

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor joospeugeot » 09 aug 2015, 22:40

.
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 04:58, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor 404noir » 03 nov 2015, 12:51

Twan, ik denk dat je (op de verdamper) alleen maar aan de stationair mengsel afstelling hebt gedraaid. Het hoofd afstel caliber moet ook ergens aanwezig zijn en heeft veel grotere invloed.
Verder moet de basis afstelling van de motor eerst goed in orde zijn. Dat komt voor draaien op LPG allemaal net wat nauwer.

N.m.m. is er geen enkele reden waarom een PRV-V6 niet goed op LPG zou kunnen draaien.
ik heb vroeger veel auto's op LPG gehad , ook met 2x register carburateur (bmw 6cil, 2x Zenith INAT carbs).
Mijn ervaring met (carburateur) motoren op LPG is dat ze gevoelig zijn voor:
- de juiste klepspeling (liever iets ruimer dan te krap, gaat op voor alle kleppen), een te krappe inlaatklepspeling kan aanleiding geven tot backfire (= ontsteken van het mengsel in het inlaatkanaal en luchtfilter)
Hoe ruimer de inhoud van het inlaatsysteem/luchtfilterhuis maar ook hoe hoogtoeriger het karakter van de nokkenas hoe gevoeliger de motor zal zijn voor backfire.
- de ontsteking moet echt in top conditie zijn. Dit omdat een LPG mengsel lastiger ontsteekt dan benzine, de vonk moet dus goed sterk zijn en perfect op tijd worden gegeven.
dus moet contactpunt afstand(en) goed staan, moeten de condensator(en) goed werken, je kabels moeten goed en schoon zijn, en de electrode afstanden van je bougies in orde en de timing (met stroboscoop lamp) correct afgesteld.
- het luchtfilter moet schoon zijn, een LPG auto heeft ivm de lucht/LPG mengverhouding eerder last van een vervuild luchtfilter. Als de auto met een schoon filter is afgesteld zal deze met een sterk vervuild filter te rijk draaien.
- een ander belangrijk punt is de verdamper, die moet liefst vrij laag in de motorruimte hangen zodat er geen luchtbel achter kan blijven in het koelwater in de verdamper. Een LPG-verdamper waar geen goede koelvloeistof doorstroming doorheen gaat zal bevriezen tijdens gebruik. (tijdens het draaien zie je dan witte ijsvorming op de body van de verdamper)
De verdamper moet met de waterslangen paralel aangesloten zijn op het koelsysteem van de motor , dus niet in serie met de verwarming! Je wil immers niet dat als je de verwarming binnen aan zet dat dan je verdamper te weinig warm koelwater krijgt en bevriest! (ooit meegemaakt toen ik mee reed in een Renault 21 onderweg naar de 11 steden tocht. Verwarming aan > motor bokken. Verwarming uit > motor draaide prima. Dat was een hele koude rit....) De koelwater slangen van/naar de verdamper moeten dus met 2 T-stukken aangesloten zitten op de 2 slangen van de verwarming. Ook als de verwarming dan VOL aan staat krijgt de verdamper nog altijd 50% van de warmwater doorstroming. Dat is genoeg.
- de lucht aanzuiging mag niet aanzuigen langs de luchtvoorverwarming (m.a.w. altijd de zomerstand van het luchtfilter gebruiken! bij automatische instel klep moet je die klep vast zetten in de zomerstand.
- de luchtaanzuiging mag geen rijwinddruk ondervinden (m.a.w. zorg dat de aanzuiging altijd ergens in een luw stuk van de motorruimte plaats vindt, de aanzuigopening nooit direct in de rijwind richten. Een goeie plek is ergens direct achter de koplampen.
- als er automatisch choke(s) op de carburateur(s) zitten dan is dat onhandig voor een LPG auto omdat het koud starten op LPG maar heel weinig (of geen) mengselverrijking vereist (de LPG verdampt immers toch wel! Er is m.a.w. altijd, ook bij steen koude motor, een correct LPG/lucht mengsel in de cilinder. Er zal geen LPG condenseren op de koude cilinderwanden. Dus is extra brandstof verrijking niet nodig.
Wat ik bij die BMW deed ( 2x register carbs met 2x automatische choke) was gewoon beide choke kleppen verwijderen! Het choke mechansime blijft dan gewoon wel werken dus je kreeg wel een verhoogd stationair toerental maar de aanzuiging werd niet door die choke kleppen verstoord. Natuurlijk is het koud starten op benzine dan wel uitgesloten. Maar ook niet nodig. Gewoon altijd op LPG koudstarten.
- bij motoren met meer dan 1 carburateur: zorg dat de carbs goed gesynchroniseerd zijn. Dat doe je bij voorkeur met vacuummeters. Uiteraard bij bedrijfswarme motor. Als ze goed staat staan voor Benzine staan ze ook goed voor LPG.

Voor een goeie LPG basis afstelling ging ik altijd als volgt te werk:
- zorg dat er voldoende LPG in de tank zit en de motor bedrijfswarm is.
- sluit eventueel een losse toerenteller aan op je ontsteking en accu. Dan kan je ook goed zien wat het toeretal doet tijdens je afstel werk.
- in de LPG aanvoer slang of naar het mengstuk of op het mengstuk zelf moet ergens een hoofd afstel caliber zitten.
Zet op 1 of andere manier (bv met de stationair regel schroef) het toerental mechanisch vast op een toerental dat je tijdens kruissnelheden rijdt, bv 3000tpm of 3500tpm ( ja dat maakt wat kabaal maar daar kan de motor wel tegen.)
Stel nu het hoofd mengsel afstel caliber zodanig af dat de motor maximale toeren draait, dan een klein tikkie armer draaien tot het toerental net een klein beetje begint in te zakken. Nu staat de hoofd LPG-afstelling goed.
- laat vervolgens de motor (met de stationair stel schroef) weer stationair draaien (ongeveer 900tpm is OK) en stel met de stationair mengsel schroef het LPG-stationair mengsel zo af dat de stationair toeren net maximaal zijn.
- de hoofd mengsel afstelling heeft invloed op de stationair mangsel afstelling (andersom natuurlijk minder), dat is de reden dat je hoofdmengsel afstelling eerst goed moet staan voordat je de stationair mengsel afstelling doet.
- stel tot slot het toerental terug naar wat het moet zijn (850tpm of zoiets?)

Als je op deze manier afstelt start de motor goed, is het vermogen prima, is het verbruik in orde (een V6 van 2,7L moet realistisch gezien tussen de 1:6,5(stad) en 1:8(snelweg) kunnen draaien, mijn bmw 3.0L met 4bak haalde dat ook) en zit je qua emissies al heel aardig in de buurt van de APK eisen. Ik heb wel meegemaakt dat mijn auto (dat was een bmw 2002 met carb) er met deze LPG afstel methode probleemloos door de APK-emissie test kwam.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor Frank.04 » 03 nov 2015, 15:11

Een helder verhaal boordevol goede tips.

Een opmerking/vraagteken: Bij het in serie staan van de verdamper komen de problemen (meestal) in de zomer als de kachel niet wordt gebruikt, want dan is er geen doorstroming.

Het verschijnsel dat 404noir in de winter had kan ik niet helemaal plaatsen, want normaal heeft een motor genoeg afvalwarmte voor zowel de kachel als de LPG verdamper.

Enfin, in elk geval parallel zetten!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: bandenmaat voor de 15 inch trx

Berichtdoor 404noir » 20 nov 2015, 12:28

Erg goed punt Frank! Zo had ik er nog niet eens over nagedacht...

Over dat 11-stedentocht verhaal: als ik jou opmerking zo lees twijfel ik ook.
Misschien was er gewoon iets anders aan de hand en zat er bv gewoon te weinig KVS in het systeem?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten