Beste liefhebbers,
Verslagje over de injectoren van een 504 Coupe
Lang bezig geweest met mijn zoektocht naar de oorzaak voor mijn hikkende motor. Kon het er niet bij laten zitten en dat zou ik iedereen ook adviseren, maar dat is een beetje aard van het beestje.
Een paar tweedehandse injectors gekocht, En dan durf je opeens veel meer!
Lang verhaal kort, eerst de veilige modus, cleaner in de tank, injectors in vloeistof marineren heeft geen effect. Het echte werk is het spul helemaal uit elkaar halen! kijken, schoon maken en repareren.
Ik heb uiteindelijk 6 injectors kunnen repareren uit 8.
De problemen die ik tegen kwam zijn
1- Vuil, een braampje bij de verstuiver, kan er niet doorheen en veroorzaakt een pisser en is oplosbaar.
2- Een kapotte veer. Het is een dubbele veer, een dubbele helix, gaat open bij een druk van 30bar, doorgaans is een van de twee veerpoten stuk, trekt de verstuiver scheef en gaat logischerwijs bij ongeveer 15bar open denk ik, dus te vroeg, en waarschijnlijk scheef ( een zg pisser) goede oorzaak voor onregelmatige loop.
3- Een schoteltje dat stuk is en door midden gebroken, uitwisselen met die van gebroken veer en voilà.
4- Vies filter
Het moeilijke deel is montage van het geheel en terug zetten van de borgpen tegen de druk in van de dubbele veer, heb je twee mensen voor nodig, de samenwerking met mijn dochter van 14 was geweldig. Met een ijzerdraadje de veer aanspannen en de tweede persoon mikt de borgpen op zijn plaats. ijzerdraadje afbreken en positie pen en veer controleren.
Dit heeft de motor als een klokje doen lopen. Moet ook zeggen dat ik eerder het membraanhuis voor een oude goed functionerende heb vervangen. emogelijk dat een stug membraan was ook een deel van mijn probleemwas. Het geheel afgesteld volgens het boekje doet de motor ook goed! Dat afstellen kon overigens wel alleen doordat de verstuivers weer in orde zijn.
LET OP HET UITSCHAKELEN VAN DE BOBINE OM GEEN VONKEN BIJ DE BENZINE TE HEBBEN!!!!!!
Ook al ziet de auto er schoon uit, het filter kan smerig zijn!
Test opstelling op de injectiepomp met een reserve, verbogen leiding. Bobine draden afkoppelen, je wilt geen vonken!!!
Op de startmotor en dit is een slechte straal (pisser)
Een goede verstuiver met een mooie blush
Het ontleden van de verstuivers
De bovenste heeft een gebroken veer
Een gebroken schoteltje
Een gebroken veer
Verstuiverkop ronddraaien op een goede veer, zie de twee veerpoten
En nu weer in elkaar zetten; gaat steeds sneller. Kan ook in je eentje mbv een schroefbank.
Dan de afstellingen volgens de gangbare boeken
1-inlaatklep het liefst mbv een lampje
2-toerental met de luchtinlaatmoer
3-verrrijkingsschroef met 3mm inbus, iedere keer weer testen hoe het toerental reageert op het heffen van de verrijkingshefboom
Groeten,
Paul