BA7/5

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 02 jul 2013, 00:22

Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
Ik wil hem in een 504 A01 bouwen. Het koppelingshuis heb ik al vervangen door een benzinemodel uit 1982.
Ik kom nog tegen
een kmteller kabel die niet past
een andere koppelingsvork voor een groter druklager
een ander bedieningsmechanisme dan voor de stuurschakeling dat ik kan aanpassen, maar waarvoor ik voor de nieuwe hevels geen maten weet.
en de vraag of hij niet te breed is voor de tunnel

Heeft hier iemand ervaring mee die ik kan delen?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor Ivovanduijn » 02 jul 2013, 07:07

Puntje aan onderkant kabel slijpen met flex
je hebt vork en druklager van een ba7 5 bal nodig denk ik
stangetjes gewoon mee beginnen wijst zich vanzelf, voor het kleine heveltje aan de achterkant van de bak moet je nog een "wipje "zetten
het koppelings huis kan en heel stuk smaller gemaakt worden

succes
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 02 jul 2013, 12:46

Ivovanduijn schreef:Puntje aan onderkant kabel slijpen met flex
je hebt vork en druklager van een ba7 5 bal nodig denk ik
stangetjes gewoon mee beginnen wijst zich vanzelf, voor het kleine heveltje aan de achterkant van de bak moet je nog een "wipje "zetten
het koppelings huis kan en heel stuk smaller gemaakt worden

succes

Bedankt voor de info! Ik ben inderdaad al begonnen met een heveltje. Even uitmeten wat de uitslag moet zijn. Gaat wel lukken.
Maar wat bedoel je met "het koppelingshuis kan een heel stul smaller worden gemaakt"?
Moet ik de verstevigingsribben aan de boven- en zijkant er dan af slijpen voordat het past?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor Ivovanduijn » 02 jul 2013, 14:10

Als je niet genoeg ruimte hebt kan dat, dan hoef je niets aan je bodem te doen.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 02 jul 2013, 21:36

Even gekeken. Met de ruimte bij hett koppelingshuis moet het wel lukken.
Bij het staartstuk waar de schakelvoken zitten is minder ruimte.
Maar ik begreep dat het bij een 404 ook gaat qua ruimte bij het staartstuk.
Dan moet het hier ook gaan zo lijkt me.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor 403diesel » 02 jul 2013, 22:22

Luc van Dijck schreef:Even gekeken. Met de ruimte bij hett koppelingshuis moet het wel lukken.
Bij het staartstuk waar de schakelvoken zitten is minder ruimte.
Maar ik begreep dat het bij een 404 ook gaat qua ruimte bij het staartstuk.
Dan moet het hier ook gaan zo lijkt me.


404 met BA7/5 moet de tunnel uitgeklopt worden heb ik dan weer gehoord.
Maar volgens mij is het netjes uitkloppen van zo'n tunnel niet heel veel werk.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: BA7/5

Berichtdoor Harrie » 02 jul 2013, 22:54

Luc van Dijck schreef:Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
Ik wil hem in een 504 A01 bouwen. Het koppelingshuis heb ik al vervangen door een benzinemodel uit 1982.

een 5-bak van een 505 Diesel in een 504 benzine ?
Dan kloppen de overbrengingsverhoudingen toch totaal niet meer :?:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: BA7/5

Berichtdoor 403diesel » 02 jul 2013, 23:12

Is de bak niet hetzelfde maar de overbrenging in de achteras verschillend tussen benzine en diesel?
Je begint nu niet teveel J7 te denken Harrie? :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: BA7/5

Berichtdoor Harrie » 02 jul 2013, 23:25

403diesel schreef:Is de bak niet hetzelfde maar de overbrenging in de achteras verschillend tussen benzine en diesel?
Je begint nu niet teveel J7 te denken Harrie? :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Serge
nee, BA7/5 is anders voor Diesels en Benzine, volgens mij niet uitwisselbaar.
Differentieels verschillen inderdaad ook !
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: BA7/5

Berichtdoor 403diesel » 02 jul 2013, 23:30

Wel een beetje Peugeot; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :wink:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: BA7/5

Berichtdoor Harrie » 02 jul 2013, 23:36

403diesel schreef:Wel een beetje Peugeot; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :wink:

omdat een Diesel véél minder toeren draait dan een benzine.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: BA7/5

Berichtdoor joospeugeot » 02 jul 2013, 23:41

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: BA7/5

Berichtdoor Harrie » 02 jul 2013, 23:42

jaja, maar er klopt niks meer van...........

denk er nog maar eens over na: die 504 trekt dan straks geen worst meer van tafel, maar loopt wel 210 k/h top :mrgreen:

een "versnellingsbak" is een vertragingsbak :!: :!:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: BA7/5

Berichtdoor joospeugeot » 02 jul 2013, 23:47

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: BA7/5

Berichtdoor Ivovanduijn » 03 jul 2013, 07:06

Benzine /diesel scheelt heel weinig en heel goed door elkaar te gebruiken. De grote verschillen komen inderdaad uit de achteras.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: BA7/5

Berichtdoor johnssons » 03 jul 2013, 18:58

Luc van Dijck schreef:Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
?


Dat je bak uit zijn vier schiet, komt omdat er een veertje van de vergrendelinrichting gebroken is, is eenvoudig vanuit de buitenzijde van de bak te ververvangen.
Door een van de kleine pluggen los te draaien vind je een veertje en een kogeltje, er zijn drie kansen dus mogelijk even zoeken.

maar een vijfbak is toch fijner rijden .. dus lekker door sleutelen

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 03 jul 2013, 23:12

Het veertje van de arreteerkogel heb ik er al eerder uit gehad en opgerekt.
Helaas heeft dat niet gebaat. Misschien is het wel de schakelvork.
De priseas heb ik na gemeten. Die is hetzelfde als van de gewone BA7. Daar heb ik er nog vier van liggen.
Lengte, dikte en spiebaan identiek. Maar hij komt van een sloopbedrijf die hem al vele jaren had liggen.
Er zit een labeltje aan met verwijzing naar de 505 diesel uit 1985 en 101593 km.
De verhouding heb ik hier opgezocht: http://webspace.webring.com/people/wd/d ... sions.html
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor johnssons » 06 jul 2013, 17:22

Dat is jammer dat het niet een van de veertjes is die van af de buitenkant te bereiken is .... maar er is nog een veertje en een kogeltje, die zijn echter alleen van binnenuit te vervangen. Als je de schakelstang van 3/4 loshaalt en terugtrekt , dus de kerfstift uit de schakelvork dan kan de je de stang iets schuiven, dan is aan het einde nog kogel met een veertje.

Mogelijk heb je ook iets aan deze site ....http://www.504.org/general_GB.htm onder aan bij de chapters vind je de handboeken in engels ook die van de gear. Op page 03-17 en 03-18 zie hoe het zit ... maar mogelijk ken je deze info site al.

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 06 jul 2013, 21:18

Ik heb de arreteerveer aan de onderkant er uit gehad en opgerekt. Dacht dat die van de 3 en 4 is.
Een aardige site voor de bakken BA7/4. BA7/5 en BA10/5 is deze. http://teampic-pic.com/BA7-5.pdf
Ik ga de BA7/5 inbouwen. maar als ik de 4 bak kan repareren is dat mooi meegenomen.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 16 jul 2013, 23:39

Bij de BA7/4 die er in zit heb ik nogmaals de arreteerveer en kogel van de 3 en vier er uit gehaald. Dat is zo gebeurd. En, zowaar, hij springt niet meer uit zijn vier. De bak is dus goed. Zodra ik meer tijd heb, gaat de 5bak er in. Omdat de brug kapot is, moet ik er onder kruipen als hij op bokken staat. Maar het zal wel lukken zo denk ik.
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 01 aug 2013, 22:35

Op een Franse site vond ik deze info.
Misschien toch niet zo'n slechte keuze. De 5 is tenslotte een overdrive om minder toeren te maken.
http://leclub404.celeonet.fr/smf2/index ... ic=3576.15
Que ce soit en essence ou en diesel , la démultiplication est modulée par le couple conique , et dans ce cas , le couple n' est pas dans la boite mais dans le pont AR , mais c' est vrai , il y a quand même 2 démultiplications sur la BA 7/5 , 1,21 et 1,26 (dernier rapport), la seconde version est en effet souvent montée sur diesel , mais comme elle tire très légèrement plus long , c' est que mieux , c' est ce que l' on recherche
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 04 sep 2013, 11:17

Inmiddels heb ik de bak ingebouwd. Hij jankt en de sychromesh van de 2e werkt niet. Pech dus. De CAM cuijk wil hem niet terug nemen, ik ben te laat. Ik zit dus in het schip.
Wie kan me helpen met revisie?
Past de synchromesh van de 2e versnelling van een vierbak ook?
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor joospeugeot » 04 sep 2013, 23:38

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: BA7/5

Berichtdoor Luc van Dijck » 05 sep 2013, 08:39

De 5-bak komt uit een 505 diesel van 1985. Ik heb nog een vierbak van een 504 liggen uit 1982. Het koppelingshuis daarvan heb ik op de 5-bak gezet.
Als ik ik op deze site kijk, lijkt alles hetzelfde wat betreft de eerste 4 versnellingen, maar dat zal wel schone schijn zijn.
http://teampic-pic.com/BA7-5.pdf
Ik vraag me af of ik de complete assen niet gewoon kan overzetten met tandwielen en al? Als je zo in het boek van de boites de vitesses kijkt dat op die site staat, zou je veronderstellen dat dit bij de 4bak en de 5bak hetzelfde is
Luc van Dijck
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Re: BA7/5

Berichtdoor joospeugeot » 07 sep 2013, 00:48

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten