Pagina 1 van 2

BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 00:22
door Luc van Dijck
Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
Ik wil hem in een 504 A01 bouwen. Het koppelingshuis heb ik al vervangen door een benzinemodel uit 1982.
Ik kom nog tegen
een kmteller kabel die niet past
een andere koppelingsvork voor een groter druklager
een ander bedieningsmechanisme dan voor de stuurschakeling dat ik kan aanpassen, maar waarvoor ik voor de nieuwe hevels geen maten weet.
en de vraag of hij niet te breed is voor de tunnel

Heeft hier iemand ervaring mee die ik kan delen?

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 07:07
door Ivovanduijn
Puntje aan onderkant kabel slijpen met flex
je hebt vork en druklager van een ba7 5 bal nodig denk ik
stangetjes gewoon mee beginnen wijst zich vanzelf, voor het kleine heveltje aan de achterkant van de bak moet je nog een "wipje "zetten
het koppelings huis kan en heel stuk smaller gemaakt worden

succes

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 12:46
door Luc van Dijck
Ivovanduijn schreef:Puntje aan onderkant kabel slijpen met flex
je hebt vork en druklager van een ba7 5 bal nodig denk ik
stangetjes gewoon mee beginnen wijst zich vanzelf, voor het kleine heveltje aan de achterkant van de bak moet je nog een "wipje "zetten
het koppelings huis kan en heel stuk smaller gemaakt worden

succes

Bedankt voor de info! Ik ben inderdaad al begonnen met een heveltje. Even uitmeten wat de uitslag moet zijn. Gaat wel lukken.
Maar wat bedoel je met "het koppelingshuis kan een heel stul smaller worden gemaakt"?
Moet ik de verstevigingsribben aan de boven- en zijkant er dan af slijpen voordat het past?

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 14:10
door Ivovanduijn
Als je niet genoeg ruimte hebt kan dat, dan hoef je niets aan je bodem te doen.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 21:36
door Luc van Dijck
Even gekeken. Met de ruimte bij hett koppelingshuis moet het wel lukken.
Bij het staartstuk waar de schakelvoken zitten is minder ruimte.
Maar ik begreep dat het bij een 404 ook gaat qua ruimte bij het staartstuk.
Dan moet het hier ook gaan zo lijkt me.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 22:22
door 403diesel
Luc van Dijck schreef:Even gekeken. Met de ruimte bij hett koppelingshuis moet het wel lukken.
Bij het staartstuk waar de schakelvoken zitten is minder ruimte.
Maar ik begreep dat het bij een 404 ook gaat qua ruimte bij het staartstuk.
Dan moet het hier ook gaan zo lijkt me.


404 met BA7/5 moet de tunnel uitgeklopt worden heb ik dan weer gehoord.
Maar volgens mij is het netjes uitkloppen van zo'n tunnel niet heel veel werk.

Groet, Serge

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 22:54
door Harrie
Luc van Dijck schreef:Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
Ik wil hem in een 504 A01 bouwen. Het koppelingshuis heb ik al vervangen door een benzinemodel uit 1982.

een 5-bak van een 505 Diesel in een 504 benzine ?
Dan kloppen de overbrengingsverhoudingen toch totaal niet meer :?:

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:12
door 403diesel
Is de bak niet hetzelfde maar de overbrenging in de achteras verschillend tussen benzine en diesel?
Je begint nu niet teveel J7 te denken Harrie? :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Serge

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:25
door Harrie
403diesel schreef:Is de bak niet hetzelfde maar de overbrenging in de achteras verschillend tussen benzine en diesel?
Je begint nu niet teveel J7 te denken Harrie? :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Serge
nee, BA7/5 is anders voor Diesels en Benzine, volgens mij niet uitwisselbaar.
Differentieels verschillen inderdaad ook !

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:30
door 403diesel
Wel een beetje Peugeot; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :wink:

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:36
door Harrie
403diesel schreef:Wel een beetje Peugeot; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :wink:

omdat een Diesel véél minder toeren draait dan een benzine.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:41
door joospeugeot
\

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:42
door Harrie
jaja, maar er klopt niks meer van...........

denk er nog maar eens over na: die 504 trekt dan straks geen worst meer van tafel, maar loopt wel 210 k/h top :mrgreen:

een "versnellingsbak" is een vertragingsbak :!: :!:

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 23:47
door joospeugeot
\

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 07:06
door Ivovanduijn
Benzine /diesel scheelt heel weinig en heel goed door elkaar te gebruiken. De grote verschillen komen inderdaad uit de achteras.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 18:58
door johnssons
Luc van Dijck schreef:Van een 505 diesel uit 1985 heb ik een BA7/5 bak gekocht. Mijn vierbak heeft nl. de handicap dat hij uiit zijn vier schiet.
?


Dat je bak uit zijn vier schiet, komt omdat er een veertje van de vergrendelinrichting gebroken is, is eenvoudig vanuit de buitenzijde van de bak te ververvangen.
Door een van de kleine pluggen los te draaien vind je een veertje en een kogeltje, er zijn drie kansen dus mogelijk even zoeken.

maar een vijfbak is toch fijner rijden .. dus lekker door sleutelen

John

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 03 jul 2013, 23:12
door Luc van Dijck
Het veertje van de arreteerkogel heb ik er al eerder uit gehad en opgerekt.
Helaas heeft dat niet gebaat. Misschien is het wel de schakelvork.
De priseas heb ik na gemeten. Die is hetzelfde als van de gewone BA7. Daar heb ik er nog vier van liggen.
Lengte, dikte en spiebaan identiek. Maar hij komt van een sloopbedrijf die hem al vele jaren had liggen.
Er zit een labeltje aan met verwijzing naar de 505 diesel uit 1985 en 101593 km.
De verhouding heb ik hier opgezocht: http://webspace.webring.com/people/wd/d ... sions.html

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 06 jul 2013, 17:22
door johnssons
Dat is jammer dat het niet een van de veertjes is die van af de buitenkant te bereiken is .... maar er is nog een veertje en een kogeltje, die zijn echter alleen van binnenuit te vervangen. Als je de schakelstang van 3/4 loshaalt en terugtrekt , dus de kerfstift uit de schakelvork dan kan de je de stang iets schuiven, dan is aan het einde nog kogel met een veertje.

Mogelijk heb je ook iets aan deze site ....http://www.504.org/general_GB.htm onder aan bij de chapters vind je de handboeken in engels ook die van de gear. Op page 03-17 en 03-18 zie hoe het zit ... maar mogelijk ken je deze info site al.

succes John

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 06 jul 2013, 21:18
door Luc van Dijck
Ik heb de arreteerveer aan de onderkant er uit gehad en opgerekt. Dacht dat die van de 3 en 4 is.
Een aardige site voor de bakken BA7/4. BA7/5 en BA10/5 is deze. http://teampic-pic.com/BA7-5.pdf
Ik ga de BA7/5 inbouwen. maar als ik de 4 bak kan repareren is dat mooi meegenomen.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 16 jul 2013, 23:39
door Luc van Dijck
Bij de BA7/4 die er in zit heb ik nogmaals de arreteerveer en kogel van de 3 en vier er uit gehaald. Dat is zo gebeurd. En, zowaar, hij springt niet meer uit zijn vier. De bak is dus goed. Zodra ik meer tijd heb, gaat de 5bak er in. Omdat de brug kapot is, moet ik er onder kruipen als hij op bokken staat. Maar het zal wel lukken zo denk ik.

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 01 aug 2013, 22:35
door Luc van Dijck
Op een Franse site vond ik deze info.
Misschien toch niet zo'n slechte keuze. De 5 is tenslotte een overdrive om minder toeren te maken.
http://leclub404.celeonet.fr/smf2/index ... ic=3576.15
Que ce soit en essence ou en diesel , la démultiplication est modulée par le couple conique , et dans ce cas , le couple n' est pas dans la boite mais dans le pont AR , mais c' est vrai , il y a quand même 2 démultiplications sur la BA 7/5 , 1,21 et 1,26 (dernier rapport), la seconde version est en effet souvent montée sur diesel , mais comme elle tire très légèrement plus long , c' est que mieux , c' est ce que l' on recherche

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 04 sep 2013, 11:17
door Luc van Dijck
Inmiddels heb ik de bak ingebouwd. Hij jankt en de sychromesh van de 2e werkt niet. Pech dus. De CAM cuijk wil hem niet terug nemen, ik ben te laat. Ik zit dus in het schip.
Wie kan me helpen met revisie?
Past de synchromesh van de 2e versnelling van een vierbak ook?

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 04 sep 2013, 23:38
door joospeugeot
\

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 05 sep 2013, 08:39
door Luc van Dijck
De 5-bak komt uit een 505 diesel van 1985. Ik heb nog een vierbak van een 504 liggen uit 1982. Het koppelingshuis daarvan heb ik op de 5-bak gezet.
Als ik ik op deze site kijk, lijkt alles hetzelfde wat betreft de eerste 4 versnellingen, maar dat zal wel schone schijn zijn.
http://teampic-pic.com/BA7-5.pdf
Ik vraag me af of ik de complete assen niet gewoon kan overzetten met tandwielen en al? Als je zo in het boek van de boites de vitesses kijkt dat op die site staat, zou je veronderstellen dat dit bij de 4bak en de 5bak hetzelfde is

Re: BA7/5

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 00:48
door joospeugeot
\