Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor sijmen12 » 15 apr 2011, 21:44

Voer voor een leuke discussie? Ik kwam het onderwerp nog niet tegen op het forum. Wat is naar jullie aller ervaring de beste carburateur voor een 504 (2 liter)?

Ik heb nu een '78 carb met automatische choke op de plek waar eigenlijk een '72 mechanische carb hoort. Dat automatische gedoe bevalt me niet zo en het verbruik mag best wat beter dan 1:7 (yep, ontsteking en dergelijke staat perfect op punt).

Ik wil graag een verse carb, bij voorkeur NOS uit de doos. Wie helpt me bij mijn keuze?

Groeten!
Sijmen
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Carburateur

Berichtdoor Pininfarina504 » 15 apr 2011, 22:10

Sijmen er hoort een andere carburateur op, een Solex carburateur zonder automatische choke , betreft nog een uitvoering met handchoke.
Type carburateur met automaatchoke kun je wel optimaler afgeregeld krijgen, begin maar met de afstelling v/d gasklep en de afstelling van het wax-choke mechaniek. Vaak blijft de wax-choke zelf hangen bij koude start, gooi hem maar even los en de stift even polijsten, 75% kans dat hij weer werkt, d.w.z. als er tenminste nog wax in zit, soms is het element door de jaren heen successievelijk leeg gelopen.
Ik heb evt. nog een nieuw choke-element, kun je nergens meer bestellen.
Nieuwe carburateurs heb ik ook, zowel Solex als Zenith, weet echter niet of ik daar wel van af wil.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 15 apr 2011, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Harrie » 15 apr 2011, 22:28

tja, op latere 504's werden meestal de dubbele Solex gemonteerd, soms de dubbele Zenith.

de automatische choke van de Solex is vaak een probleem zoals pininfarina504 al schreef...
op de oudere 504's horen de eenvoudige carburateurs, mét handchoke.
simpele, probleemloze carburateurs vergeleken met de latere.

Een nieuwe (N.O.S. { = new old stock } ) vind je niet, denk ik...
die waren destijds al peperduur, dus geen enkele dealer wou dat in z'n magazijn hebben liggen.

advies bij handchoke: maak er een verklikkerlichtje op, zodat je de choke niet vergeet terug te duwen.
bij sommige chokekabels zit er een contact aan de kabel voor het lampje,
maar men kan zelf ook iets maken met een micro-switch aan een steuntje.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor sijmen12 » 18 apr 2011, 20:36

Bedankt voor jullie snelle respons en adviezen!

@ Pininfarina504: mijn voorkeur is om met een ongebruikte carb verder te gaan. Dan heb je ook geen last van speling en slijtage van allerhande onderdeeltjes (sproeiers, asjes, schroefjes, etc). De auto is het verder waard - ik ben de lichtblauwe familiale van Brecht weer helemaal top te maken. Ik hou me dus toch aanbevolen voor een nieuwe carb. Wat is beter - Solex of Zenith?

Op Internet staat een ongebruikte SOLEX 32/35 SEIEA 3 te koop. Op welke versie hoort die? Ik kan deze eventueel op de kop tikken en met je ruilen voor een enkele carb?
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Berichtdoor sijmen12 » 21 apr 2011, 08:30

Deze carb gaat vandaag op de post:
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/185366613.htm

Ik ben benieuwd!
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Berichtdoor Jan Bert » 21 apr 2011, 22:30

Je uitleg hoe je een automatische choke kunt verbeteren in de afstelling, gaat mij iets te snel Wim.

Kun je evt mbv foto's aangeven hoe je dit technisch klusje moet uitvoeren? Hoe maak je de wax-choke mechaniek open?

Ik zou mijn automatische choke ook wat makkelijker willen beïnvloeden mbv het gaspedaal.

Bvd,

Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Frank.04 » 22 apr 2011, 09:13

Of je gaat op LPG rijden!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Berichtdoor SV605 » 22 apr 2011, 22:50

weet niet of je er iets aan hebt, maar als je op Ebay internationaal kijkt zie je voor 404 en 504 veel nieuwe spullen ( ontstekingskabels en complete carburateurs ) aangeboden van uit Argentinie voor n.m.m. zeer redelijke prijzen ....

Gezien het feit dat de 504 in Zuid Amerika nog heel lang is gemaakt, zou dit best wel een optie kunnen zijn lijkt me ?

Succes :!:

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Nanno » 30 apr 2011, 20:58

Ik heb ooit op een 504 de Solex carburateur met automatische choke vervangen door een gloednieuwe Weber vervangingscarburateur met handchoke, en dat vond ik echt een verbetering. He was een 32 DAR/DIR, kit.no. 18870978, verving de Solex 32/35 TMIMA Ik denk dat ze nog steeds te koop zijn.
Laatst bijgewerkt door Nanno op 30 apr 2011, 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor GoodOldDiesel » 30 apr 2011, 21:31

Geen bal verstand van de 504,

wel regelmaat gelezen dat de solex op de oa de CX met regelmaat vervangen worden door Weber

zal wel zijn reden hebben neem ik aan...

overigens knap dat je een fransman op leboncoin vindt die per paypal of bankoverschrijving werkt,,,
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor sijmen12 » 30 mei 2011, 23:34

De NOS Solex zit erop. De motor loopt nu opvallend stiller en rustiger. Koude start kan praktisch zonder choke. Wel is accelereren in deellast nog wat schokkerig.
Het verbruik is hierbij gedaald van 1:7 naar 1:9,5. Althans volgens de kilometerteller, maar die wijkt een grove 10% naar boven af.
Dus eigenlijk gaat het verbruik nu van 1:6,5 naar 1:8,5 (veel stadsverkeer en flink doortrappen op de snelweg).
Met wat finetunen en een iets minder zware rechter voet moet het verbruik dus nog wat verder verbeteren.
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor sijmen12 » 28 feb 2024, 20:57

Zo... dat finetunen op schokkerig accelereren in deellast heeft even op zich laten wachten. Met de loop der jaren werd het effect telkens ietsje irritanter; de motor loopt st eevast te arm, zonder dat ik het met de mengselschroef eruit gesteld krijg. Wat online speurwerk heeft geleid tot het vervangen van de twee stationairsproeiers in bovengenoemde Solex van maat 49 naar maat 60 (ik had 55 en 60 besteld). Het verschil is significant - zo mooi heeft hij nog nooit gelopen. Ik vermoed zelfs dat maat 65 of 70 nog beter zal werken, maar die moet ik nog eens nabestellen.

En dan nog een tip voor als je het oude type luchtfilter erop hebt zitten zoals op mijn GL uit 1972 - met een open K&N luchtfilter gaat het vermogen van 89pk naar 100pk op de rollenbank en het verbruik met zo'n 25% (!) omlaag. Ik rij nu tussen 1:10 en 1:11. Wat een waardeloos ontwerp...

Tot slot - waar is iedereen gebleven op dit forum?
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Mockenrue » 29 feb 2024, 02:40

Super, deze update na zoveel jaar.

-- the silent majority :wink:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor jacqabe » 29 feb 2024, 13:52

In 2011 zat ik nog niet eens op dit forum, volgens mij pas in 2013.
Leuk dat deze topic na 13 jaar toch nog een vervolg krijgt.
Ik wist overigens niet dat een K&N filter zoveel verschil kan maken.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1671
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Pininfarina504 » 02 maart 2024, 16:03

sijmen12 schreef:Zo... dat finetunen op schokkerig accelereren in deellast heeft even op zich laten wachten. Met de loop der jaren werd het effect telkens ietsje irritanter; de motor loopt st eevast te arm, zonder dat ik het met de mengselschroef eruit gesteld krijg. Wat online speurwerk heeft geleid tot het vervangen van de twee stationairsproeiers in bovengenoemde Solex van maat 49 naar maat 60 (ik had 55 en 60 besteld). Het verschil is significant - zo mooi heeft hij nog nooit gelopen. Ik vermoed zelfs dat maat 65 of 70 nog beter zal werken, maar die moet ik nog eens nabestellen.

En dan nog een tip voor als je het oude type luchtfilter erop hebt zitten zoals op mijn GL uit 1972 - met een open K&N luchtfilter gaat het vermogen van 89pk naar 100pk op de rollenbank en het verbruik met zo'n 25% (!) omlaag. Ik rij nu tussen 1:10 en 1:11. Wat een waardeloos ontwerp...

Tot slot - waar is iedereen gebleven op dit forum?


Leuk dat je een beetje experimenteert en dit uitgetest hebt.
Rijd nu ergens in het "verre zuiden" rond, met een oogstrelend mooie vroege 504 Familiale achter op de ambulance, dus wie weet, ook eens wat uitproberen.

"Waar is iedereen gebleven":
-andere hobby
-andere interesses
-actief op ander medium
-minder instroom jongeren.
-we worden ouder en soms ook saaier.
-minder bevlogen, in slaap gedoezeld.
-beetje sleutelmoe.
-verzadiging
-andere automerk
-nieuwe en vooral andere tijden zijn aangebroken, verandering van sfeer, mentaliteit en betrokkenheid.
-Nederlanders zijn amerikaanse trendvolgers in spé.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 03 maart 2024, 20:48, in totaal 6 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Nanno » 02 maart 2024, 17:41

Over luchtfilters: In Amerkia is ooit een onderzoek gedaan naar K&N filters op BMW motorfietsen. Daar kwam uit dat de K&N meer lucht, maar ook meer stofdeeltjes doorlaat, zodat je meer slijtage hebt. De fabrikant zal hier zoeken naar een compromis tussen vermogen en slijtage en waarschijnlijk ook inlaatgeluid. Ik kan me niet voorstellen dat een autofabrikant een waardeloos ontworpen luchtfilter monteert. Het uitgangspunt van de fabrikant zal natuurlijk wel zijn dat er een schoon en origineel filter op zit en de sproeierbezetting origineel is. Niettemin is het door jou gemeten verschil wel bijzonder.
En waar is iedereen gebleven? Het forum bestaat volgens mij sinds 2004. Het is een waardevolle vraagbaak geworden voor liefhebbers van oude Peugeots. Met de zoekoptie is bijna alles te vinden, waardoor het nut van het plaatsen van nieuwe posts wat afneemt. Ik ben er evengoed wekelijks op te vinden, sinds 2004.
Laatst bijgewerkt door Nanno op 03 maart 2024, 13:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor wowo » 03 maart 2024, 11:44

Ik lees ook nog vrolijk mee sinds 2004.
Al jaren geen oude Peugeot meer.
Komt wel weer haha
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Mockenrue » 04 maart 2024, 01:08

Mooi dat je aan boord blijft, top
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor dimi_v » 05 maart 2024, 20:31

ik vind het een interessante feedback, zeker na zo veel jaren. Ik heb een 78-er met Zenith met automatische choke. Leuk toen benzine niks kostte, maar nu zorgt het bij icm de automaat een verbruik van 1 op 8, omdat ik relatief vaak kortere stukjes rijdt.

Ik zou liever een handchoke hebben want het automatische mechanisme is niet ideaal. Het is een bimetalen veer die erg langzaam opwarmt en je kunt de afstelling redelijk zetten voor de zomermaanden zodat de choke niet een kwartier er over doet om te 'stoppen', maar dat is dan na een koudere periode weer te krap. Je hebt ook geen zin om iedere keer alles te verstellen. En ik heb gemerkt dat bv met 20 graden buiten de choke amper of misschien niet nodig is, maar met 15 graden wel, dus staat ie toch zo dat ie wat doet voor geval nodig is (niet zo extreem als winterperiode) maar dan nog is het vaak teveel voor veel ritjes. Handchoke dus, maar goed het is wat het is.

Helaas zijn fora dood en zitten veel mensen op social media, worden dezelfde vragen 100x opnieuw gesteld omdat er geen overzicht is maar voor jou bepaald wordt wat je te zien krijgt en laat staan dat je feedback na meer dan 10 jaar kunt terugvinden (chapeau!).
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Ivovanduijn » 06 maart 2024, 07:32

Om niet meer een sleetse dubbeltraps carburateur met of zonder automatische choke te hoeven gebruiken heb ik 2 losse carburateurs. Er zijn spruitstukken van Peugeot waar 2 simpele carburateurs op passen die makkelijker te vinden zijn en waar een gewone choke op zit.Ik heb een extra veer op de tweede carburateur gezet en weet zo precies wanner hij meedoet. Het is opmerkelijk hoe goed de motor rijdt op een enkele 32mm solex carburateur, een alternatief voor de dubbeltraps carburateuren zou dan ook een flens met een enkele carburateur kunnen zijn.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Pininfarina504 » 06 maart 2024, 09:33

Er waren tot voor kort nieuwe Solex Carburateurs met handchoke te vinden op internet.
Een Zenith, kan het evenzo goed doen, echter afstelling is wat moeilijker en er kan wat meer aan stuk. Vooral van stilstaan worden ze niet beter.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor sijmen12 » 07 maart 2024, 00:34

Of deze Weber 32 DIR met handchoke:

https://link.marktplaats.nl/m2072444307
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor sijmen12 » 07 maart 2024, 17:09

En het experiment gaat verder :-)

Op mijn 2CV6 motor (ooit 602cc, nu 720cc) zit een dubbele Solex carb met één standaard stationairsproeier van 0,41mm. Deze sproeier is 1-op-1 uitwisselbaar met de Solex op mijn 504, waarvan ik nu twee oude sproeiers van 0,49mm over heb gehouden. Met de .49 sproeier loopt de 2CV zonder meer merkbaar beter - net als bij de 504 is de koppelcurve vloeiender en lijkt de motor minder arm te lopen. De sproeier van de 2CV6 heeft nu dus een 43% grotere doorlaat; met een 0.60mm sproeier heeft de 504 nu een 50% grotere doorlaat t.o.v. de standaard spec 0.49. Een +50% stap lijkt dus goed te passen bij de moderne benzines.

Ik vermoed dus sterk dat de (mijn) 504 een nóg grotere sproeier nodig heeft dan 0.60, bijvoorbeeld van 0.65mm (+75% t.o.v. 0.49mm). Dit ingegeven doordat de 504 al wel veel lekkerder, maar nog niet een 'heerlijke' koppelkromme heeft. En omdat het ;luchtdoorlatend oppervlak van het schuimfilter in het luchtfilterhuis van de 504 veel kleiner lijkt dan bijvoorbeeld een papierfilter in de 2CV. Er kan nu denkelijk veel meer luchtvolume door het filter, waarvoor ook een grotere sproeier nodig is.

Wordt dus vervolgd!
Avatar gebruiker
sijmen12
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 18 dec 2009, 14:35

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor dimi_v » 10 maart 2024, 22:57

Hoi Sijmen,

wat leuk, wij hebben ook nog een 2CV. Ik heb me daar nooit zo verdiept nog in andere sproeiers etc, hij is toch wel enorm traag :lol:

Burton heeft regelmatig (elke maand dacht ik) afstelsessies op de rollerbank, geen idee of ze dan grotere sproeiers gebruiken voor betere loop. Eigenlijk is al dat getune natuurlijk beter om met lucht/brandstofverhouding te controleren (doen ze als goed is op de rollerbank, ik heb altijd begrepen dat net te arm lopen meer vermogen geeft dan net te rijk, maar dan loopt je blok wel snel stuk met te arm mengsel).

Eigenlijk een een fikke moer (dacht M14) op de uitlaat lassen, wide band O2 meter er in en dan gaan testen 8)
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Wat is de optimale carburateur voor een 504?

Berichtdoor Pininfarina504 » 11 maart 2024, 20:31

Vroeger op opgevoerde brommers, Zundapp, Floret, DKW, Yamaha, Garreli, Malaguti zetten we vaak een verstelbare sproeier aan de buitenkant in de carburateur, tijdens vol gas rijden er aan draaien, een vriend reedt zich zo te pletter tegen een boom, lette even niet goed op.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten