Lijstje voor verversing ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor aag39 » 07 maart 2011, 22:07

Wil mijn 504 cabriolet eens goed verwennen, wil alle vloeistoffen/oliën eens nalopen:
- Motorolie (wil carterpan er zowieso afhalen om te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking)
- Moet koelvloeistof vervangen worden ?
- Remolie ?

Heeft iemand tips ?
Avatar gebruiker
aag39
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2010, 22:15

Berichtdoor Harrie » 07 maart 2011, 22:26

motorolie vervangen moet eigenlijk elk jaar.
als het wat langer geleden is, vervang dan meteen het oliefilter, dit moet wel een originele Purflux zijn !
voor de carterstop moet eigenlijk elke keer een nieuw carterstopringetje gebruikt worden.
Ja, koelvloeistof mág wel eens ververst worden. Zit er wel koelvloeistof in? of nog de oude "antivries" met water ? als er nog antivries in zit, verversen !!
Koelvloeistof kun je bij automaterialenzaken kopen, vaak in 2 soorten: beschermend tot -25 graden en tot - 36 graden.

Remvloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden, omdat het 'hygroscopisch' is.
Dat wil zeggen dat het water in zich opneemt! en dat water zorgt voor corrosie in alle remcylinders en koppelingscylinders.
Vervang het dan door DOT 5.1 , die is compatibel met de oude remvloeistof en oude remcylinders.
Gebruik géén DOT 4 of DOT 5 :!: :!: :!: alleen DOT 3 (oud type, hygroscopisch ) óf DOT 5.1 (modern, véél beter, amper hygroscopisch ).

Laat dat remvloeistof vervangen eventueel door een vakman doen!
Goed doorspoelen en ontluchten is niet eenvoudig, en vooral de koppeling, die moet vanaf onderen
naar boven doorgepompt worden. Knoei niet met remvloeistof op de lak, het bijt lak af!
gebruikte doeken meteen in de grijze container dumpen, gereedschap goed schoonmaken met remmenreiniger of wasbenzine.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 08 maart 2011, 01:22

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 08 maart 2011, 13:46

sorry Joos, maar in de versnellingsbak moet motorolie, 15W50 / 20W40 of zo. !
als je er cardanolie 80W90 o.i.d. in doet, kunnen de synchromeshringen de (dikke ) oliefilm niet meer doorsnijden en
kun je dus niet meer schakelen zonder tandenknarsen :!:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor aag39 » 08 maart 2011, 16:10

Al zeer bedankt voor de tips !

Als iemand nog meer tips heeft ? Graag !
Avatar gebruiker
aag39
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2010, 22:15

Berichtdoor joospeugeot » 08 maart 2011, 17:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor joospeugeot » 08 maart 2011, 17:37

hier een bijlage, in een 504 zit een ba7 of een ba10 bak !

Afbeelding

@harrie, heb je de complete file gestuurd ! kon t op servicebox niet 123 vinden maar daar heb ik t ook een keer gezien, alleen ja waar ??
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 08 maart 2011, 20:58

die sheet is NIET van Peugeot, gooi maar weg. Daar heeft iemand zitten knoeien !
MA, ME, BE1/3/5 etc. bakken van voorwielaandrijvers moet wel 75W80 in.
in BA7 en BA10 (504, 505, 604 ) NIET, daar moet motorolie in.

ik zal de originele eens opzoeken..
als aag39 een instructieboekje heeft, kan hij het daar ook in vinden.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor aag39 » 08 maart 2011, 21:34

Heb inderdaad het boekje, alleen had daar al eerder in gekeken maar leek een hoop verouderd te zijn of niet meer verkrijgbaar.
Vandaar mijn vraag voor een ´moderne´update.
Avatar gebruiker
aag39
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2010, 22:15

Berichtdoor Harrie » 08 maart 2011, 22:05

het onderhoud moet toch volgens de oude voorschriften gebeuren.

ik had nog 1 belangrijk ding vergeten: doorsmeren
dat betekend: alle vetnippels doorsmeren met nieuw vet.
2x fuseekogel, 2 x stuurkogel, 1 x druktaats struuhuis ( tot +/- 1980, aanbevolen is, types nadien alsnog van zo'n vetnippel te voorzien )
en de vetnippel die meestal vergeten wordt, maar zéér belangrijk is:
vetnippel van het tussenlager in de aandrijfbuis ( tussen versnellingsbak en cardan ).
De nippel zit in de buurt van de middendemper v.d. uitlaat ( net er na ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 08 maart 2011, 23:51

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:30, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 09 maart 2011, 00:39

NEVER !

motorolie . punt.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 09 maart 2011, 02:09

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 10 maart 2011, 22:56

Afbeelding

links, net onder het midden: VERSNELLINGSBAK

BA7 - BA10 : 20W50

gewoon motorolie dus!
ik heb al honderden 504 bakken ververst.. :!:
grr, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 10 maart 2011, 23:53

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 11 maart 2011, 00:32

joospeugeot schreef:dit is echt een oude tabel, maar dat zie je ook op de foto.
20w50 doe ik dus echt niet in mijn versnellingsbak. nu weet ik ook waar die bakken zo stroef schakelen
ja, originele werkplaats-smeertabel, die vroeger bij elke Peugeot-dealer aan de wandhouder hing.

hoezo stroef schakelen? De synchromeshringen moeten een oliefilm op de schuine kant doorsnijden, en daarmee de te schakelen
schakelmof vastzetten op de as.
Als die olie dikker is, kost dat véél meer moeite en gaan de synchromeshes snel naar de gallemiezen.
Dus nooit cardanolie (viscositeit 75/80/90) in versnellingsbak 504, 505, 604 :!:
gooi die 406 / 607 tabellen maar in de prullebak.
joos schreef:zo heb ik dus nooit een ba7 of ba10 bak gezien in een 406/607 en zelf heb ik ook nog een xn1/xn2/kf5/etc gezien met bijv een kugelfischerpomp in een 406/607.
deze modellen staan dus echt wel in de tabel. zo ook j7/j9 modellen
en dáár heeft juist iemand zitten klooien en dat klakkeloos in die 406 / 607 tabel gepleurd.

ik vind het erg kwalijk dat mensen hier verkeerd geinformeerd worden !
als die versnellingsbak later gereviseerd moet worden, ben jij niet thuis...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor joospeugeot » 11 maart 2011, 03:14

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

olie

Berichtdoor jan-03 » 11 maart 2011, 10:31

Heel techisch allemaal, de story of the oliën. :mrgreen:
Ik weet wel dat de motorolie hem heeft bewezen getuige mijn 60 jaar oude 203. :wink:
Het soepelere schakelen hoeft natuurlijk niet het bewijs te zijn dat deze olie de duurzaamheid waarborgd. :roll:
En het lijkt me ook gevaarlijk een andere olie toe te passen dan van origine werd gedaan. :!:
Maar ook begrijpelijk als je hebt ervaren dat je bakje beter werkt dat je daar enthousiast over bent. :D
Maar je evaring daarin is natuurlijk over een nog vrij korte periode.
Je ervaring delen op dit forum is waar het voor bedoeld is lijkt mij,
maar ik denk niet om je gelijk te willen halen.
Met andere woorden je mening niet presenteren als zijnde de waarheid maar als een ervaring die je wilt delen. :roll:
Ik ben een weegschaal dus ik heb dat niet, ik twijfel altijd.
Sinds ik in Engeland heb gereden zelfs over wat beter is Links of Rechts.
En nu weer met ons kabinet Links of Rechts. Maar nu dwaal ik af :!:
Of niet :?: :mrgreen: :mrgreen:
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Berichtdoor risky » 11 maart 2011, 11:35

tja

Daar zit je dan met 2 meningen.

Harrie is een goede monteur van de oude stempel die al jaren motor olie in de bak doet
vervolgens met goede reselaten want immers peugeot schrijft dit zelf voor..

joost is een monteur van de nieuwe stempel
we leven nu in 2011
met nieuwe middelen
tegenwoordig is er dot 5,1 remvloeistof ipv dot 3
ook hebben wij koelvloeistof ipv antivries
wij kunnen nu kiezen wat wij in onze oltimer gooien


of het beter is om motorolie in de bak te gooien
ja dat denk ik wel
wat dat heb zich in de tijd wel bewezen dat het niet schadelijk is.
dat wil niet zeggen dat joost geen gelijk heeft
maar die auto,s zijn allemaal 30+ geworden op motorolie in de bak
aan de andere kant we gooien ook geen antivries meer in de auto....
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Harrie » 11 maart 2011, 13:42

risky schreef:we leven nu in 2011 met nieuwe middelen
tegenwoordig is er dot 5,1 remvloeistof ipv dot 3
ook hebben wij koelvloeistof ipv antivries
wij kunnen nu kiezen wat wij in onze oltimer gooien
mvg

+ 1 !
natuurlijk zijn veel middelen verbeterd, en is antivries op basis van glycol al jaren uit den boze, rotzooi!
en dat ging er vroeger gewoon in, water+antivries.. die verbeteringen zijn prima, zelfs noodzakelijk !
ook remvloeistof, idd. DOT 5.1 i.p.v. DOT 3. :wink: een enorme verbetering ! ( en daarentegen géén DOT 4 of DOT 5 gebruiken :!: )
olieën zijn sterk verbeterd, qua samenstelling, eigenschappen en dopes.
in een oude of klassieke motoren heb je meer speling op lagerschalen, dus kun je er beter wat dikkere olie ingooien.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Nanno » 19 maart 2011, 10:55

Mijn huidige 504 heeft een automaat, maar in mijn vorige 504's deed ik in de handbak Millers Oils Transverse M 20 W 50. Dat is een motorolie met EP additieven. Wordt veel toegepast in mini's. Ook goed voor 304 en 204, waar carter en versnellingsbak het met de zelfde olie moeten doen.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Berichtdoor aag39 » 19 maart 2011, 13:56

Ben al een eind op weg met alle spulletjes, mis alleen nog een carterstop, welke maat moet die hebben ? en iemand tips voor een adres ?

Grtn Martijn
Avatar gebruiker
aag39
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2010, 22:15

Berichtdoor joospeugeot » 19 maart 2011, 16:15

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Harrie » 19 maart 2011, 23:36

carterstopplug = 2221-11
is uitgevoerd met magneet.
verpakkings-eenhied is 2 stuks in 1 zakje, dus moet je er 2 afnemen.

vraag meteen om nieuwe carterstopringetjes, die moet je elke keer vernieuwen.
de kant van de ring waar de naad v.h. koper zit, moet richting kraag van de carterstop.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re:

Berichtdoor René van M. » 17 okt 2014, 21:02

Harrie schreef:carterstopplug = 2221-11
is uitgevoerd met magneet.
verpakkings-eenhied is 2 stuks in 1 zakje, dus moet je er 2 afnemen.

vraag meteen om nieuwe carterstopringetjes, die moet je elke keer vernieuwen.
de kant van de ring waar de naad v.h. koper zit, moet richting kraag van de carterstop.
grt, Harrie


Hebben we in het PCN magazijn nog een nieuwe carterpan-pakking voor een 504GL 2.0 liggen?
Kun je de carterpan verwijderen via de onderkant of komt de ophanging van je vooras in de weg te zitten?
Alleen vloeibare pakking zal wel niet werken??
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten