Lijstje voor verversing ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 17 okt 2014, 22:52

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Patrick Coppus » 19 okt 2014, 11:47

Rene, als je de carterpanpakking wil vervangen zal de draagbalk waarop de motor zit gemonteerd (en het stuurhuis) moeten zakken anders krijg je de pan niet onder de oliepomp (die als het ware in het carter uitsteekt) vandaan.Er zit ook een van de vele boutjes van de pan precies boven de draagbalk en daar kom je zo ook niet aan. Dat betekent dat je van boven over de binnenspatborden een draagbalk moet plaatsen waaraan je de motor ophangt voordat je de motorsteunen losmaakt. Er zitten 2 hijsogen aan het motorblok waar je hem aan kunt ophangen. Het stuurhuis zul je ook van de stuurstang moeten losmaken bij de hardyschijf (is die platte hardrubberen schijf boven het stuurhuis).
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 19 okt 2014, 12:26

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:31, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Patrick Coppus » 19 okt 2014, 22:48

Dat kan best Joos als je een gedeelde pan hebt zoals je bij jouw 504 hebt maar bij de 504 sedans heb ik dat nog nooit gezien. Tot nog toe altijd een pan uit 1 deel gezien en ik denk dat Rene's 504 GL dat ook heeft maar dat kan Rene zelf vlug genoeg zien. Effe onder de auto kruipen en kijken.
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 20 okt 2014, 03:04

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor René van M. » 20 okt 2014, 21:28

Heren,

Ik zal morgen bij daglicht wel even kijken welk type carterpan ik heb.
(504GL sedan 1976 2 liter)
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 20 okt 2014, 22:13

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:33, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor René van M. » 21 okt 2014, 20:19

Ik heb even gekeken, een stalen ééndelige pan.
Zie ook pakking die te bestellen is via http://www.arie.nl/auto-onderdelen/peugeot/504/450/50421dsrd/533/carter/pl0096
Ik hoop dat ik alleen de stabilsatorstang hoeft te verwijderen. Zal er binnenkort een keertje mee beginnen.
Bedankt voor de tips.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 21 okt 2014, 21:38

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:33, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Patrick Coppus » 22 okt 2014, 10:18

Het nummer van de pakking is 0304.22.
Als je de pakking hebt vervangen moet je niet vergeten de bevestigingsboutjes, nadat de motor een paar keer warm is geweest, na te trekken. Vaak kun je ze dan een halve slag of meer aandraaien.
Succes ermee!
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Harrie » 22 okt 2014, 10:41

de carterpan kan er niet zo onderuit, dan zit ook de traverse in de weg.
pakking is kurk, de boutjes nooit te vast draaien, dan vervormd de carterpan-rand en krijg je juist méér lekkage.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Paul Sallum » 22 okt 2014, 11:56

doorsmeren van de vetnippels; met wat voor pomp/pers/hoe heet dat ding en waar te koop, bepaald type?

dank
Paul
504 Coupé 1979
504 Cabrio 1980 (in restauratie)
Paul Sallum
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 13 jun 2006, 23:17
Woonplaats: Vijfhuizen

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 22 okt 2014, 13:00

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:33, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor johnssons » 22 okt 2014, 16:57

Natuurlijk kan de carterpan er onderuit, dat gaat wel lukken .... je ziet vanzelf wel waar het lastig wordt en wat je moet doen ... of de motor omhoog of de zogenoemde vooras met stuurhuis omlaag .... dat is gewoon sleutelen ....
Het zal ook niet uitmaken of het een gedeelde (XN2) of een carterpan uit een geheel is .....

Of de pakking van kurk, papier of met siliconen pakkingvervanger is gemaakt, is verder ook niet erg van belang ...., kurk en papier moeten met vloeibare pakking ingesmeerd worden .... maar dat wist ieder al...

Al dit werk valt in de catogorie .... sleutelen ... daar hoeft toch niet veel discussie over te zijn ...

succes
John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor joospeugeot » 22 okt 2014, 19:22

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 01:33, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Harrie » 24 okt 2014, 18:19

Paul Sallum schreef:doorsmeren van de vetnippels; met wat voor pomp/pers/hoe heet dat ding en waar te koop, bepaald type?
dank, Paul
een handbediende vetspuit is wel te koop, patroon 'multipurpose' -vet er in en spuiten maar.
fusee en stuurkogels: pompen totdat je de rubberen hoesjes ziet opzwellen, dan stoppen.
stuurhuis ( druktaats t/m bj. '80 ) : afhankelijk hoe vaak afgelopen jaren is gesmeerd, je zou iemand aan
het stuur kunnen laten draaien, langzaam van Li -naar Re. ; en met de voorwielen vrij.
Naaldlager middenlager van de cardanas: net achter de middendemper: werd wel eens vergeten.. zeer belangrijk.
succes. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Idranor » 15 mei 2016, 11:16

Om geen nieuw topic aan te hoeven maken gebruik ik deze oude, die ik even heb doorgelezen.

Graag jullie advies met betrekking tot het volgende. Ik heb een 504 coupe 1978 4-cilinder automaat en wil de olie verversen. Klopt het dat ik dan zowel de olie van de motor als van de bak moet vervangen? Welke olie moet ik gebruiken? Waar gaat die erin en waar gaat die eruit? En klopt het dat ik maar 1 oliepeilstok kan vinden?
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Nanno » 25 mei 2016, 16:49

Nou, dat klopt niet! In de motor moet motorolie, in de automaat ATF. De ATF met specificatie Dexron II. Motorolie bijvoorbeeld 10W40, maar daarover is op dit forum heel veel te vinden, ik waag me maar niet aan een advies. De motorolie ieder jaar verversen (of 7500 km), de automaat minder vaak. ik houd elke 2 jaar of 15.000 km aan. Altijd tegelijk verversen betekent dat je eigenlijk te vaak ATF ververst. Niet nodig, maar ook niet schadelijk voor de automaat.
Er moeten bij deze auto wel degelijk twee peilstokken zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de versnellingsbak. Ik zou nog maar eens goed zoeken! De ATF vul je via de peilstokbuis. Succes!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Lijstje voor verversing ?

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 mei 2016, 10:04

De carter pan ligt er zo onderuit, als ze er niet teveel vloeibare pakking tussen gepropt hebben althans. Er zijn één en tweedelige pannen.
Doe het nagenoeg wekelijks.
Ook morgen weer ha ha, bij een 404CC, nog gemakkelijker. :lol:
Vaak moet de stabilisator stang even los.
Boutje onder de motorsteun is een beetje lastig.
Bouten in carter pan niet idioot strak aandraaien, soms heb je ook nog en lekkage tussen bak en blok, als je dan toch de carter pan er onderuit hebt liggen, verwijder de laatste lager kap(naast de bak dus) en vernieuw het haakse massief rubber slangetje, als dit niet meer oké is zorgt het vaak voor lekkages. Netjes op maat afsnijden met een scalpel mes, scheermes of los Stanley mes. Carter pan zelf wil ook wel eens een haarscheurtje in zitten.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Vorige

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten