Sierstrip voorruit rubber verwijderen??

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Sierstrip voorruit rubber verwijderen??

Berichtdoor Jan Bert » 25 nov 2009, 22:43

Binnenkort laat ik mijn dak spuiten inclusief de A,B en C stijlen. Hiervoor moet de voorruit rubber eruit. Moet ik ook de sierstrip verwijderen?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 25 nov 2009, 23:22

beste Jan Bert,
nee de sierstrips in het voorruitrubber laten zitten !!!
het voorruitrubber van binnenuit met de vingers loskrullen ( boven en zijkanten ),
daarna nogmaals terwijl je de ruit onder zachte druk naar buiten duwt, boven EERST.
Druk niet te veel en te hard op 1 plek. Als de bovenkant en overgrote deel van de zijkanten los is, kun je buiten de ruit naar boven trekken en wegnemen.
.
Voordat de ruit weer wordt gemonteerd, de sierlijsten goed op de plaats brengen, liefst met wat afplaktape vastzetten richting de ruit.
Trekdraad in de sponning van het rubber en DAARNA het rubber insmeren met bijv. bandenvet ( de trekdraad ( goedkope waslijn gaat prima ) moet droog blijven! ).
Ruit in de sponning leggen, met 2 man buiten licht aangedrukt en op de plaats houden,
en met de draad het rubber om de sponning trekken met de hand, haaks op het rubber, hand langs de ruit.
Daarbij is het aan te bevelen, dat de uiteinden van de draad elkaar 20 cm overlappen en aan de onderzijde in
het midden van de ruit zitten, DAAR moet je beginnen.
Eerst met 1 draaduiteinde naar de onderhoek, en nét voorbij die hoek,
dan de andere draad net voorbij de andere onderhoek.
De personen buiten de auto moeten er goed op letten, dat hierbij de ruit niet naar boven kruipt !!!
Dan de ander draad verder tot voorbij de bovenhoek en vervolgens de andere kant.
daarna aan beide trekken zodat de bovenste flap ook om de sponning komt.
Door zachtjes met de gesloten vuist te kloppen, zakt de ruit geheel in de sponning.
succes! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jan Bert » 26 nov 2009, 21:44

Dank voor je uitleg Harrie.
Hgr
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Re: Sierstrip voorruit rubber verwijderen??

Berichtdoor BastosB » 14 maart 2024, 17:15

Al bladerend door dit forum kwam ik dit antwoord tegen (is al weer even geleden), dat bijna het antwoord op mijn vraag is. Bijna denk ik, want ik heb een 504 Coupe waarvan ik de voorruit moet verwijderen vanwege spuitklaar maken. Het verwijderen zal wel net zo gaan zoals hier beschreven ( vermoed ik). Maar bij het terugzetten, en dus onderaan beginnen met het overlappende koord, is er heel weinig ruimte tussen dashboard rand en ruitrubber. Moet dan niet toch het dashboard eruit om beter bij het onderrubber te komen? Dank voor het meedenken.
BastosB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 feb 2024, 18:22

Re: Sierstrip voorruit rubber verwijderen??

Berichtdoor johnssons » 15 maart 2024, 09:12

... nee dashbord kan blijven zitten, gewoon met het koord er in trekken, het koord langs het raam trekken zodat het rubber mooi opengaat ... je kunt wat bandenvet gebruiken dan glijdt alles beter erin ... geen vaseline of ander spul geeft een grote smeerboel ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sierstrip voorruit rubber verwijderen??

Berichtdoor BastosB » 15 maart 2024, 09:27

Hi John,
Dank voor de snelle reactie en toelichting, hier kan ik wat mee

Groeten , Bas
BastosB
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 feb 2024, 18:22


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten