A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttopic

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 22 feb 2014, 10:44

Ja, echt super, die tip met uitleg van je Harrie.
Dankzij dit soort voorkennis durf ik door te gaan en is mijn project nog steeds niet gestrand :D

Daarom maak ik ook zo'n uitgebreid fotoverslag, voor de mensen die ook aan zo'n klus gaan beginnen.
Tegen degene die erover twijfelt zeg ik: Doen!
Je krijgt er echt steeds een verzadigd gevoel van als je weer een stap hebt gezet 8)

Van de fusee's had ik geen last, want mijn voorpoten zijn er af, anders was het nog iets lastiger los gekomen.
Nu ff de koffie opdrinken, en dan verder, eerst het ding eens schoonmaken, anders wordt mijn tel/camera vies :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 24 feb 2014, 12:10

De ringen passen niet,zoals Joos al voorspelde..
Hier zie je oud en nieuw naast elkaar poseren, met een schroevendraaier ertussen voor de duidelijkheid.
De nieuwe zijn dikker, en passen niet in het richeltje.
Afbeelding

Afbeelding

Onze speurneus stuurde me meer duidelijkheid:

Harrie schreef:Er zijn in korte tijd 3 types stuurventielen geweest.

1 Tot oktober 82: 2 rubber keerringen
2 okt 82- febr 83: 1 rubber (grote) keerring onder, de kleine boven is vervangen door een dubbel lips.
3 febr. 82 t/m 84: Nu is ook de grote keerring vervangen door een dubbellips.

De dubbellips zijn dus die uit het setje.
Peugeot adviseerde om type 1 en 2 te vervangen door het type 3 stuurventiel.


Ik heb hoogstwaarschijnlijk al de juiste rubbers kunnen regelen, maar ik twijfel nu of ik niet beter het advies van Peugeot kan overnemen en voor het type 3 te gaan. Die dubbellips zien er namelijk veel sterker uit.

Toch denk ik dat het middeltje Lecwec wel hielp, want het peil was nog goed. Maar de stuurhoezen bleven druppelen. Nu weet ik waarom:
Toen ik het stuurhuis rechtop hield liep het helemaal leeg, het tandheugel huis stond helemaal vol
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Harrie » 24 feb 2014, 22:26

een type 3 stuurventiel ( vanaf februari 1983 ) vind je niet op elke straathoek.
Het klopt, dat als de onderste keerring lekt, het stuurhuis vol ATF loopt en dan
begint het bij de harmonica-hoezen er uit te lekken. Als de bovenste keerring lekt,
loopt het langs het ventielhuis, en hangen er druppels ATF aan de leidingen, op het laagste punt.
Ik ben ook nog benieuwd of dat lukt met die vetnippel in de drukplaat, de druktaats is in jouw geval
gelukkig al in de lengte voorzien van het benodigde smeerkanaal. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 28 feb 2014, 13:11

Net al in dat topic van Joos gepost, maar hier heb ik dus het revisiesetje gevonden:

http://www.ebay.fr/itm/Necessaire-Reparation-Valve-Direction-Assistee-Peugeot-504-505-604-Tagora-1er-M-/200886749860?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item2ec5c88aa4

Terwijl ik wacht, verder met schoonmaken en RX-smeren.
Ook de duwcilinder los, moest er een gebogen ringsleutel 19 voor aanschaffen,
mijn setje liep maar tot 17.
Leidingen lijken roestig, maar dit komt van de kop van de cilinder af:

Afbeelding
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Harrie » 28 feb 2014, 22:59

daar kwam wel vuil af... weer mooi schoon zo :wink:
en onze Franse eBay-leverancier houden we te vriend :D
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 13 maart 2014, 01:31

Veel poesten en ontvetten.
Stabistang ook maar los genomen, hier de duwcilinder in de RX, fantastisch spul is het toch:
Afbeelding
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor E-504-C » 13 maart 2014, 14:33

Hoi Remco,

Zo, nu ben jij aan de beurt voor een pluim :wink: :!:
Ziet er goed uit ook hoor!
Is inderdaad heel mooi geworden, goed spul dat RX... Is dat lastig in gebruik? (moet me daar ook eens in gaan verdiepen voor bijv. de veerpoten en schotels wat je zei)...

Heb jij ook een hele lange lijst met 'To-Do's ' of komt er bijna een einde aan?
Heb je al eens gereden met jouw coupé?
504 C33
Avatar gebruiker
E-504-C
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 17 mei 2004, 19:28
Woonplaats: Rotterdam

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 13 maart 2014, 20:46

Bedankt voor de pluim Eduard :D
Zo'n veer in de reet is toch wel lekker :mrgreen:

Ik heb er wel eens mee gereden ja, van de garagebox naar mijn huis, waar ie nu onder het afdak staat.
Wel voorzichtig, want mocht eigenlijk niet :wink:

To-Do-lijst wordt steeds korter, maar steeds komt er weer iets bij.
Niet zo zeer door onverwachte verrassingen, hoewel, dat zijn het eigenlijk wel als je wat nieuws ziet.
Was meestal niet direct nodig, zoals koppelingsleidingen, maar als je dan toch bezig bent..
Stabistang is ook zo'n voorbeeld, die roest echt niet door, maar als de rest glimt stoor ik me aan zo'n smerig detail.
Onderkant is binnenkort mooier als de bovenkant, die zou eigenlijk gespoten moeten worden, maar dat patina heeft ook wel wat, tenslotte is ze bijna 36..

RX is gemakkelijk te verwerken, maar wel veel werk als je het secuur wilt doen.
Een stukje is snel vergeten, dus alles dubbel checken.
Liggend met je hoofd zo dicht er bij, wil je het overzicht wel eens verliezen.
Schoonkrabben, ontvetten, RX5, RX5 en 10 (vemengd) en dan nog RX10.
Dat geeft een rubberachtige gladde afwerking, die niet krimpt en scheurt zoals tectyl.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 14 maart 2014, 20:20

Vandaag weer wat schoongemaakt, nu ik er bij kan zonder stuurhuis.
Hier een foto vanaf rechts, we kijken tegen de carterpan aan, onder de dynamo, nog nat van de remmenreiniger.
Een dikke witte kabel gaat naar een sensor, midden op de foto. Waar is die voor?

En er hangt een kabeltje los, waar ik zo snel helaas geen nummer op kon zien.
Afbeelding

En hier ook onder de dynamo, van voor gezien.
Nog een sensor, midden bijna boven op de foto, dit maal niet aangesloten.
Afbeelding

Is dat de oliedruksensor die niet aangesloten is?
Kan dat verklaren waarom mijn oliedruklampje minimaal oplicht als ik de rem intrap?

Ik denk dat als ik dat loshangende kabeltje om de dynamo heen leg de andere kant op
hij dan net lang genoeg is om deze sensor te bereiken.
Kan het kwaad om het op goed geluk aan te sluiten daar?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor joospeugeot » 14 maart 2014, 21:01

dat lijkt inderdaad de oliedruk schakelaar.

kabeltje aan massa houden, dan moet t olielampje oplichten
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 14 maart 2014, 21:46

OK, bedankt Joos, ga ik doen.
Weet je waar die andere sensor voor is?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor joospeugeot » 15 maart 2014, 02:01

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 11 jan 2016, 23:59, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 15 maart 2014, 14:53

:oops:
Gelukkig is er geen topic voor domste vragen..
Die 'sensor' zit niet aan een kabel, maar aan een stalen leiding...
Toch even motorkap open om te kijken waar die leiding heen gaat: Oliepeilstok :mrgreen:

Net even auto op contact gezet, olielampje brandt dan, terwijl ik die andere (echte) sensor nog niet heb aangesloten?
Losse kabeltje hangt los in de lucht, maakt dus geen massa. Hoe dat dan zit? Joos mag het weten :mrgreen:

Die sensor vond ik trouwens toevallig toen ik een klont olie weg wilde poetsen.
Eigenlijk links begonnen omdat het me om de servoleidingen te doen was..
Ook ik heb er, net als Eduard, rubberleidingen ztten, en die zien er nog netjes genoeg uit; ik ze laat zitten.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Harrie » 15 maart 2014, 19:59

hoi Remco, die sensor ( "achter" de dynamo ) is de oliedruk-sensor, op bijgaande WPHB-foto nummer 5:

Afbeelding

met vr. groet, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 15 maart 2014, 20:27

Harrie bedankt!
Dat is m inderdaad.
En 3 is dan koelwater? Wat is 4 dan?

Is het normaal dat het olielampje brandt (op contact met stilstaande motor)
zonder dat de sensor is aangesloten?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor joospeugeot » 15 maart 2014, 21:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 jan 2016, 00:00, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 16 maart 2014, 03:13

Dat vermoeden heb ook..
Maar lampje brandt op contact terwijl sensor niet is aangesloten?

Mooi plaatje van Walle gepikt, morgen eens kijken of ik die niveausensor kan vinden die Walle wel vond op zn 604:

Walle69 schreef:
Afbeelding



Deze foto heb ik ergens anders gepikt en geknipt; een duidelijke foto hoe eea in elkaar zit.

Links zie de oliedrukschakelaar zitten en wat lager een olieniveaukontakt (met rondje eromheen)? Dat heb ik nog nooit gezien en weet ook niet of dit op mijn motor zit. De foto is geloof ik van een Alpine A310 met carburateurs.

Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor joospeugeot » 16 maart 2014, 03:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 12 jan 2016, 00:00, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 16 maart 2014, 03:57

Ik denk dat je gelijk hebt, anders had ik m al wel gezien zo dicht bij de peilstok. Maarre...

Remco504coupe schreef:Is het normaal dat het olielampje brandt (op contact met stilstaande motor)
zonder dat de sensor is aangesloten?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 16 maart 2014, 16:45

Olieniveausensor heb ik idd niet.
Oliedruksensor schoongemaakt, en het losse kabeltje aangesloten.
Zou volgens het schema nr.30 moeten zijn, maar dat kan ik nergens zien staan.
Maar de plek waar hij uit de kabelboom komt klopt wel, bovendien past het precies.

Maar hoe het kan dat mijn olielampje brandde terwijl sensor niet aangesloten was?
Toch de klokken weer eens loshalen denk ik :?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor E-504-C » 16 maart 2014, 16:55

Hoi Remco,

Volgens mij brandt het olielampje tot een paar seconden na het starten.
Als het peil goed is tenminste.

Vandaar dat het constant brandt nu omdat je hem nog niet gestart hebt...

en misschien zelfs ook omdat de sensor niet is aangesloten dat het lampje dan brandt als soort van foutmelding?
504 C33
Avatar gebruiker
E-504-C
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 17 mei 2004, 19:28
Woonplaats: Rotterdam

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 16 maart 2014, 23:02

Ja, daar twijfel ik dus ook over..
Maar als hij dooft na het starten verbreekt de sensor bij voldoende druk de massa.
De sensor zou volgens het schema de enige massaschakelaar moeten zijn.,
dus het lampje zou niet eens moeten gaan branden met dat kabeltje in de lucht.

Maar hij brandde toch..dus men heeft er aan lopen klooien ben ik bang, waardoor hij ergens anders massa van krijgt.
Morgen eerst eens meten of het kabeltje (weer los) spaning krijgt.
Als dat zo is krijgt hij nu met aangesloten sensor van 2 punten massa, en dat hoort niet.
Achter de middenconsole moet ik toch nog zijn,
want ik heb door een gaatje gezien dat er daar egens een kabeltje als vertakking aan een ander kabeltje is gesoldeerd,
Ik begin te vermoeden dat dit ermee te maken heeft, ook omdat het lampje met draaiende motor heeeel zwak bleef branden, nauwelijks te zien, en als ik dan de rem indrukte ging hij iets harder. :?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Harrie » 18 maart 2014, 00:40

aj, ja als daar aan gesoldeerd is: de handremschakelaar staat parallel met remvloeistof-niveau -schakeling...
was het het rem-lampje dat je zag, of is dat destijds verkeerd aangesloten...? lastig storing zoeken als er ooit
in geprutst is.... :roll:
of is de handrem-schakelaar ( voor de fun ? ) misschien aangesloten op de rempedaal-schakelaar ?

Nog even over die foto: Plug 3 is hoofd-oliekanaal , NIET losdraaien, plug 4 is koelvloeistof blok aftap-plug.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 18 maart 2014, 01:31

OK,dus die boven oliedruksensor is olietap, simpel te onthouden zo.

Op contact gaan rem en olielampje aan.
Remlampje had ik al gemaakt.

De handremschakelaar zat niet goed, die heb ik toen mbv het schema van Tjark gefixt.
Achterruitverwarmingknop had ook nog de draden verkeerd-om,
de hoge weerstand ging door de schakelaarverlichting :roll:
Dus gerommeld is er wel, ik denk toen ze radio mooi achter het houtfineer hebben gestopt.

Aansteker wil ik nog maken, en daarom moet console los.
Had ik nog uigesteld ivm die verwarmingskabels, ik vond die ellende niet de moeite waard voor een aansteker.

Het gesoldeerde kan ook met radio/antenneversterker of alarm te maken hebben.
Hoewel het alarm er al aardig uit is volgens mij en niet door dezelfde prutser als de radio was ingebouwd.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: A-stijlen perikelen enzo: 504 coupe V6TI 1978 projecttop

Berichtdoor Remco504coupe » 20 maart 2014, 19:57

Nu het stuurhuis weg is, kon ik mooi Rx-en..ook de onderste vriesstoppen.
Morgen of zaterdag herhalen, dan kan de gereviseerde stuurbekrachtiging er weer onder

Afbeelding

Toen ik de stabi los had, toch ook maar de bevestiging daarvan eraf geschroefd.
Dit zijn eveneens die triangelachtige stangen..

Afbeelding

Ik was al direct blij met dat besluit, aan de auto had ik dit niet netjes gekregen.

Lekker kwasten op een heerlijke 406 stoel:
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit, 1 keer RX5 en 1 keer 50/50 vermengde 5 en 10.
Eerst de onderkant, hoeft nu niet ondersteboven, dus zwaartekracht helpt mee met imprigneren.
Bovenkant als laatst, dan loopt die laag over de onderste heen aan de zijkanten.
Afbeelding
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

VorigeVolgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten