afstellen automaat-bak?

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Marinus

afstellen automaat-bak?

Berichtdoor marcel180 » 28 dec 2016, 19:31

Beste mensen,

Als ik de 504 automaat in de drive-stand zet of in z'n achteruit dan slaat de auto af, tenzij ik veel gas bijgeef, maar dan schiet hij van z'n plek.
Het oliepeil van de bak is goed.
Weet iemand of dit af te stellen is en hoe?
marcel180
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 dec 2016, 23:30

Dat ligt niet aan de afstelling van de automaat, het ligt aan de afstelling van de auto, de wrijving/slijtage in de bak, of een combinatie van beide.
Met afstellen valt er wel een en aan te corrigeren en/of te camoufleren.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor marcel180 » 30 dec 2016, 20:11

moet ik dan denken aan de afstelling van de ontsteking of toerental?
Ontsteking staat wel aardig goed.
eerder heb ik het stationair toerental wat verhoogd maar dan lijkt het alsof de auto op de choke loopt als je bv voor een stoplicht staat te wachten (in z'n vrijloop)
Het gevolg is ook dat als ik dan de auto in de drive zet hij hard vooruit schiet.
Zaken als inparkeren wordt daar ook niet makkelijker op, je moet enorm met je rem werken om de auto in bedwang te houden.
Bij teveel rem sloeg hij toen alsnog af.
Om die reden heb ik het toerental weer naar beneden gebracht.
Dat de bak versleten is kan ik me niet voorstellen, de auto heeft nog geen 150.000 originele km's gelopen.
marcel180
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 dec 2016, 22:06

De auto helemaal afstellen inclusief het brandstof systeem.
Ik zeg niet dat hij versleten is, echter veel wat oudere automaatbakken 404/504 vertonen dit manco, klapperen bij inschakelen naar drive of reverse.
Als de afstelling niet optimaal is, bv. te zuinig, dan valt een beetje sleet wel eerder op, je kunt het maskeren en voor een deel teniet doen, door de auto beter af te stellen.
De automaatbakken zijn redelijk goed hoor, maar het is natuurlijk oude en enigszins achterhaalde techniek. De ene bak gedraagt zich beter(minder interne wrijving) als de andere.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor marcel180 » 31 dec 2016, 14:18

Ik zal mij er op storten.
Dank voor uw meedenken en uw advies
marcel180
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Hjalmar504coupe » 08 jun 2020, 21:29

Mijn 504 coupe kent hetzelfde euvel. Met afstelling moet ik nog wat kunnen bereiken, is nog niet optimaal.
Wel benieuwd of Marcel 108, of iemand anders een oplossing heeft om de automaat bak minder te laten "klapperen", zoals Wim omschrijft?
Avatar gebruiker
Hjalmar504coupe
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019, 20:42
Woonplaats: Breda

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Pininfarina504 » 09 jun 2020, 20:34

Als er voldoende olie in zit en hij blijft hard opkomen, is de bak toe aan revisie of vervanging.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor risky » 17 jun 2020, 20:30

Als ik het zo lees vrees ik dat je koppelomvormer niet meer naar behoren werkt.

Deze hoort een lichte slip te houden bij stationaire,
ik dacht ergens te lezen dat het 505 bak is.

Is deze een 4 bak met lockup? Ook daar zou het dan wel eens in kunnen zitten door bv een verkeerde aansluiting.
Deze zet je koppelomvormer vast.(lockup)

Of is dit een andere marcel ?
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Moderator
 
Berichten: 2984
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Hjalmar504coupe » 20 jun 2020, 16:42

Het is een drietraps automaat, in een coupe 504 uit 1978. Type C14 - 3055907, XN2 motor. Volgens "de boeken" zou er een ZF-3HP22 automaat in moeten zitten, met koppelomvormer onderdeel nr. 2001.74. Weet niet of die een lock-up heeft.

Ik heb de afstelling van de motor wat aangepast, gaat nu wel iets beter. Met name in koude staat, tot een eerste stuk rijden (met wel al motor op temperatuur), loopt het prima en val ik niet stil. Echter na 30 minuten rijden, alles dus goed warm, valt de wagen bijna / tot echt stil. Bij m'n garage moet even in z'n achteruit om in te steken en hoor ik "kedoenk" bij in de R zetten.

Is dit een aanwijzing richting probleem in de koppelomvormer? Meer problemen bij warme automaat olie?
Is het zo dat de koppelomvormer meer koppel heeft bij warmere automaat olie, daardoor meer overbrenging van de motor, met afslaan tot gevolg?

Koppelomvormer reviseren, is dat een optie ? Zag een filmpje waar een koppelomvormer open wordt gesneden op een grote draaibak.
Spoelen kwam ik ook tegen.
Of gewoon een andere kopen (hoe realistisch) ?

Bedankt voor alle tips en ervaringen!
Mvg Hjalmar.
Avatar gebruiker
Hjalmar504coupe
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019, 20:42
Woonplaats: Breda

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor johnssons » 21 jun 2020, 10:26

... deze ZF bak heeft nog geen lockup, dat is pas veel later ontwikkeld in de autowereld ..
Dat de bak zo slaat bij inschakelen is echt de bak zelf, alleen revisie gaat dit verhelpen, mogelijk een of meerdere plunjers of rembanden in de bak versleten en vervuild ... er zit niet anders op dan de bak met de koppelomvormer aan bieden bij een bakkenreperateur ... en echt de bak spoelen gaat niet helpen ...bij spoelen krijg je niet al het vuil (lees slijtage slijpsel) eruit ..
Een andere bak zoeken is mogelijk de goedkoopste natuurlijk optie ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: La Herradura (Granada)

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Mb trac » 21 jun 2020, 13:02

Heb je de olie en de zeef al eens vervangen.
Een vervuild filter veroorzaakt ook schokkerige schakelmomenten.
Een versleten koppelomvormer geeft juist meer slip en niet het fenomeen zoals jij beschrijft.
Je kunt zelf een zgn. Stall-test doen; voet op de rem,automaat in de D en vol gas geven:het toerental mag max. 1200/1300 tpm bedragen.
De 3HP22,s staan verder goed bekend en worden o.a ook bij BMW gebruikt.

Succes
Mb trac
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Frank.04 » 21 jun 2020, 22:06

De ZF3HP22 is een heerlijke bak en vergroot absoluut het rijplezier.

Mijn favoriete auto is de 504 Cabrio automatique uit 1971 die ik al 36 jaar heb en waarmee ik onder meer drie maal de Tulpenrally reed.

Ondanks het zijdezachte schakelgedrag hebben de bakken niet het eeuwige leven, hoewel regelmatig olie en filter verversen wel scheelt.

Een paar van de problemen:

- de eerste typen met de olie peilstok rechts lekken vaak waar de peilstokbuis de bak binnen gaat

- lekkage van de achterste keerring

- niet meer in de lagere versnellingen schakelen (vervuiling van het brein)

- slippen in een of meer versnellingen (versleten koppelingsplaten, de bak heeft geen rembanden)

- harde klap bij inschakelen achteruit (heeft mijn bak al dertig jaar)

- breuk van het kick-down kabeltje (is te vervangen zonder de bak te demonteren)

De koppelomvormers hebben het bij mij nog nooit begeven, wel heb ik bij diverse baken de platen vervangen.

Voor alleen het rumoerige inschakelgedrag zou ik persoonlijk geen revisie doen, je praat dan gauw over duizenden Euro's tenzij je veel zelf doet.

Succes met je beslissing!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1066
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor risky » 23 jun 2020, 17:44

Hjalmar504coupe schreef:Het is een drietraps automaat, in een coupe 504 uit 1978. Type C14 - 3055907, XN2 motor. Volgens "de boeken" zou er een ZF-3HP22 automaat in moeten zitten, met koppelomvormer onderdeel nr. 2001.74. Weet niet of die een lock-up heeft.

Ik heb de afstelling van de motor wat aangepast, gaat nu wel iets beter. Met name in koude staat, tot een eerste stuk rijden (met wel al motor op temperatuur), loopt het prima en val ik niet stil. Echter na 30 minuten rijden, alles dus goed warm, valt de wagen bijna / tot echt stil. Bij m'n garage moet even in z'n achteruit om in te steken en hoor ik "kedoenk" bij in de R zetten.

Is dit een aanwijzing richting probleem in de koppelomvormer? Meer problemen bij warme automaat olie?
Is het zo dat de koppelomvormer meer koppel heeft bij warmere automaat olie, daardoor meer overbrenging van de motor, met afslaan tot gevolg?

Koppelomvormer reviseren, is dat een optie ? Zag een filmpje waar een koppelomvormer open wordt gesneden op een grote draaibak.
Spoelen kwam ik ook tegen.
Of gewoon een andere kopen (hoe realistisch) ?

Bedankt voor alle tips en ervaringen!
Mvg Hjalmar.


Op welke toerental draaid de motor bij warme motor?

Neen een oude zf bak daar zit nog geen lockup op.

Je zou idd de filter in de bak kunnen vervangen als het een zf bak is als deze verstopt is dan geeft het ook zulke klachten.

Mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Moderator
 
Berichten: 2984
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Hjalmar504coupe » 24 jun 2020, 18:22

Beste Risky, ca. 1200 toeren stationair, dus al wat hoger.

In de 504 documentatie (Haynes, werkplaatshandboek) weinig te vinden over de automaat, enkel handbak.
Is ergens goede info van de ZF gedocumenteerd, bv op internet? Ben nog een beetje een beginner, vind het leuk me in te lezen. Iemand tips?

Bedankt trouwens voor alle tips, werkt mooi dit forum!

Mvg,
Hjalmar.
Avatar gebruiker
Hjalmar504coupe
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019, 20:42
Woonplaats: Breda

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor risky » 25 jun 2020, 23:15

Hjalmar504coupe schreef:Beste Risky, ca. 1200 toeren stationair, dus al wat hoger.

In de 504 documentatie (Haynes, werkplaatshandboek) weinig te vinden over de automaat, enkel handbak.
Is ergens goede info van de ZF gedocumenteerd, bv op internet? Ben nog een beetje een beginner, vind het leuk me in te lezen. Iemand tips?

Bedankt trouwens voor alle tips, werkt mooi dit forum!

Mvg,
Hjalmar.


Normal moet het zo'n 850/900 zijn 1200 toeren is sowieso te hoog en trekt de bak te hard met de rem erop.

Gevolg is dat met 1200 tpm alles in werking is en de auto er vandoor wil en dit ook fikse klappen gaat geven met inschakelen. En daarmee je nog veel meer stuk maakt
het is dan ook zaak is een lagere toerental in te stellen.

Weet je zeker dat de motor goed loopt niet bv op 3 cilinders of zo een te strakke klep of vacuüm lek of een andere manco

De automaat heeft de neiging om het stationaire toerental 2a 300 tmp naar beneden toe te trekken.

En als er ergens een manco is dan zal dat bij een lage toerental openbaren met afslaan.

Een zf hp 22 bak zitten onder vele Duitse auto's daar staat zat op internet beschreven. Vaak als ze versleten zijn gaan ze slippen of heel moelijk wegrijden ook weer met veel slip. Of wat schokkerig schakelen maar het systeem kan haast niet je motor aflaten slaan zo werkt het gewoon niet, vandaar mijn vraag over je motor.

Een aanwijzing op een bak probleem kan zwarte olie zijn die erg branderig stinkt is het nog mooi rood dan zou ik me niet teveel zorgen maken als de bak voor de rest mooi schakelt en mooi trekt.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Moderator
 
Berichten: 2984
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: afstellen automaat-bak?

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 jun 2020, 09:34

Er zit sowieso altijd wrijving in de bak.
Als de bak niet tiptop is, heeft hij vaak meer inwendige weerstand, klapt bij het schakelen en de afstelling van de motor is dan van meer eminent belang.
Het ontwerp van de bak dateert uit de 60-er jaren.
Kwalitatief redelijk goed, tolleranties waren echter anders als bij moderne auto's.
Verder bakken lopen ook aanzienlijk terug in kwaliteit als er met te weinig automaat olie is rondgereden, wat helaas veelvuldig voorkomt. De bak wordt dan warmer, ontwikkelt meer
wrijving tussen de platen, gaat soms slippen.
Het meten van de peilhoogte, moet met lopende motor.
Weet helaas ook niet iedereen.
Soms als de radiateur matig is, kan er koelwater doorsijpelen naar het carter van de automaatbak.
Einde oefening.
Er valt verder heel weinig af te stellen.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast